ایوانا ترامپ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ایوانا ترامپ
ترامپ در ۲۰۰۷
نام هنگام تولدایوانا ماری زلینکوا
زادهٔ۲۰ فوریهٔ ۱۹۴۹
زلین، چکسلواکی
(اکنون زلین، جمهوری چک)
درگذشت۱۴ ژوئیهٔ ۲۰۲۲ (۷۳ سال)
نیویورک سیتی، ایالات متحده آمریکا
شهروندی
  • Czechoslovakia
  • Austria
  • Czech Republic (from 1993)
  • United States (from 1988)
محل تحصیلدانشگاه کارل
پیشه
  • کارآفرین
  • طراح
  • مؤلف
  • مدل
سال‌های فعالیت۱۹۷۰–۲۰۲۲
تلویزیونIvana Young Man, 2006
همسر(ها)
  • آلفرد وینکمایر (ا. ۱۹۷۱–ج. ۱۹۷۳)
  • دونالد ترامپ (ا. ۱۹۷۷–۱۹۹۲)
  • ریکاردو مازوچلی (ا. ۱۹۹۵–ج. ۱۹۹۷)
  • روسانوروبیکاندی (ا. ۲۰۰۸–ج. ۲۰۰۹)
شریک(های)
زندگی
Roffredo Gaetani (1997–2005; مرگ وی)
فرزندان
خانوادهخانواده دونالد ترامپ

ایوانا ترامپ (چکی: Ivana Trump؛ ۲۰ فوریهٔ ۱۹۴۹ – ۱۴ ژوئیهٔ ۲۰۲۲؛ نام تولد: زلنیچکووا Zelníčková , چکی: [ˈzɛlɲiːtʃkovaː])[۱] مانکن اهل جمهوری چک و ایالات متحده آمریکا بود. وی از سال ۱۹۷۰ میلادی مشغول فعالیت بود. او همسر نخست دونالد ترامپ از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۲ و مادر سه فرزند بزرگ او، دونالد جونیور، ایوانکا، و اریک بود.

آغاز زندگی[ویرایش]

ایوانا زلنیچکووا در شهر زلین در منطقه موراویا در چکلسواکی سابق از پدری چک بنام میلوس زلانیک و مادری اتریشی بنام ماری فرانکوا زاده شد.[۲] از سنین کودکی پدرش او را به اسکی و مهارت در این ورزش تشویق نمود. در اوایل ۱۹۷۰ وی در دانشگاه کارلف در پراگ تحصیل کرد.[۳]

بر اساس گفته زلینکوا ایوانا به عنوان جایگزین در تیم اسکی چک در بازی‌های المپیک زمستانی ۱۹۷۲ برگزیده شد. مهارت او در اسکی سرعت و اسکی مارپیچ کوچک است.[۴] با این حال در ۱۹۸۹ پیتر پومیزنی مدیر عمومی کمیته المپیک چک گفت که: این ایوانا کیست که همه دربارهٔ او با ما تماس می‌گیرند؟ ما بارها جستجو کردیم، با بسیاری مشورت کردیم و چنین دختری در بایگانی ما وجود ندارد.[۵]

زندگی شخصی[ویرایش]

در سال ۱۹۷۱ زلینکوا با صاحب آژانس املاک اتریشی بنام آلفرد وینکمایر ازدواج کرد. به گفته ایوانا علت ازدواج با وینکمار گرفتن ملیت اتریشی و خروج از چکسلواکی کمونیستی بود.[۱] آنها در ۱۹۷۳ از هم جدا شدند.[۶] پس از جدایی از همسرش چکسلواکی را به مقصد کانادا ترک کرد تا با یک دوست دوران کودکی بنام جورج اسیرواتکا که در کانادا دارای مغازه وسایل اسکی بود بماند. برای دو سال او در کلاس‌های زبان شبانه در دانشگاه مک گیل شرکت می‌کرد تا از این طریق انگلیسی خود را بهبود بخشد.[۷] همزمان به عنوان مدل برای چند شرکت برتر کانادایی فعالیت می‌کرد. در این زمان زلینکوا، اسیرواتکا را ترک کرد تا بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۷۶ را در نیویورک تبلیغ کند.

ایوانا و دونالد ترامپ در سال ۱۹۸۵.

در نیویورک زلینکوا با دونالد ترامپ دیدار کرد. ایوانا و دونالد ترامپ در مراسم مجللی در آوریل ۱۹۷۷ ازدواج کردند، ایوانا پس از ازدواج به جایگاه‌های بالایی در سازمان ترامپ رسید و به عنوان نایب رئیس طراحی داخلی منصوب شد. در اواخر سال ۱۹۹۰ شایعاتی دربارهٔ رابطهٔ دونالد ترامپ با مارلا میپلز از دختران شایسته سابق جورجیا پخش شد. در پی این شایعات ایوانا در ۱۹۹۱ وکیلی گرفت و درخواست طلاق داد.

ازدواج او با دونالد ترامپ باعث توجه رسانه‌های عامه پسند دهه ۱۹۸۰ نیویورک به آنها شد. به همین علت داستان طلاق آنها نیز برای مدت طولانی موضوع صحبت مردم و مجلات بود.[۱]

ایوانا پس از جدایی از دونالد ترامپ، کسب و کار خود در صنعت مد را تاسیس کرد.[۱]

در آوریل ۲۰۰۸ ایوانا در ۵۹ سالگی با روسانو روبیکاندی که در آن زمان ۳۶ ساله بود ازدواج کرد. دونالد ترامپ این ازدواج ۳ میلیون دلاری را با حضور ۴۰۰ میهمان در عمارت مار-ئه-لاگوی خود میزبانی کرد. ایوانکا ترامپ ساقدوش او بود. در ۱ دسامبر ۲۰۰۸ ایوانا تأیید کرد که تقاضای طلاق کرده‌است.

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ «ایوانا، همسر اول دونالد ترامپ درگذشت». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۳ تیر ۱۴۰۱.
  2. Gupta، Prachi (۲۰۱۷-۰۳-۱۶). «6 Things You Need to Know About Donald Trump's First Wife, Ivana». Cosmopolitan (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۱۵.
  3. van Meter, Johnathan (May 1989). "That's Why the Lady is a Trump". اسپای (مجله). Sussex Publishers, LLC. ISSN 0890-1759 – via Google Books.
  4. «They met, they saw and they conquered: Donald and Ivana Trump seemed to have it all». New York Daily News. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۱۵.
  5. van Meter, Johnathan (May 1989). "That's Why the Lady is a Trump". اسپای (مجله). Sussex Publishers, LLC. ISSN 0890-1759. Retrieved 30 June 2013 – via Google Books.
  6. "After Months of Marital Swordplay, the Donald's No Longer a Hubby, and Ivana's No Longer a Trump" بایگانی‌شده در ۷ فوریه ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine. People. April 8, 1991. Retrieved January 10, 2016.
  7. «Magiran | روزنامه اعتماد (1399/07/29): آخرین رئیس‌جمهور». www.magiran.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۱۹.

منابع[ویرایش]

  • «Ivana Trump». بایگانی‌شده از اصلی در ۱ آوریل ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۷ آوریل ۲۰۱۴.