ایمان افتخاری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ایمان افتخاری
زادهٔ۱۳۵۸
گلپایگان
ملیتایرانی
محل تحصیلدبیرستان علامه حلی
دانشگاه صنعتی شریف
دانشگاه پرینستون
پیشینه علمی
شاخه(ها)ریاضیات
محل کارپژوهشگاه دانش‌های بنیادی

ایمان افتخاری (زادهٔ ۱۳۵۸، گلپایگان[۱]) عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی[۲] و یک ریاضیدان ایرانی در زمینهٔ توپولوژی است. افتخاری دیپلم خود را از دبیرستان علامه حلی تهران کسب کرد و در سال ۱۳۷۶ تحصیلات دانشگاهی خود را در رشتهٔ ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف آغاز کرد و دورهٔ دکتری خود را در دانشگاه پرینستون گذراند. در ادامه در مقطع پسادکتری در زمینهٔ توپولوژی ابعاد پایین و هندسهٔ شمارشی در دانشگاه هاروارد به کار پرداخته و همزمان به تدریس دروسی همانند سیستم‌های دینامیکی در دانشگاه هاروارد پرداخته‌است. وی در حال حاضر بالغ بر ۱۰ سال است که معاون دپارتمان ریاضی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی است. افتخاری در سال ۲۰۱۹ به ریاست صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور(INSF) منصوب شد.[۳] وی همچنین در سال ۱۳۹۷ موفق به دریافت جایزه البرز به عنوان دانشمند برتر شد.

سوابق در المپیادهای ریاضی[ویرایش]

سال ۱۳۷۰ وارد راهنمایی «علامه حلی» شد و سال سوم دبیرستان را با موافقت مدیر مدرسه و جواد اژه‌ای رئیس سازمان به خاطر المپیاد به صورت جهشی گذراند. او دو مدال جهانی المپیاد ریاضی دارد:[۱] در سال دوم دبیرستان در المپیاد جهانی ریاضی در کشور هندوستان در شهر بمبئی، و سال بعدی که در سال چهارم دبیرستان بود در المپیاد آرژانتین. وی یکی از برندگان مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی دانش آموزی با نمرهٔ کامل و رتبه اول است.[۴] همچنین او در دورهٔ کارشناسی نیز موفق به کسب مدال طلای المپیاد دانشجویی جهانی ریاضی با بالاترین نمره شد. او اولین دانش‌آموز دوم دبیرستانی ایرانی بود که به مسابقات جهانی المپیاد ریاضی اعزام شد و مدال طلای جهانی گرفت.[۵]

دانشگاه[ویرایش]

سال ۱۳۷۶ وارد دانشگاه شد و پس از سه سال، در سال ۱۳۷۹ فارغ‌التحصیل دورهٔ کارشناسی شد. همان سال از چند دانشگاه آمریکا پذیرش گرفت، که در نهایت به دانشگاه پرینستون رفت. دورهٔ دکترا هم ۴ سال طول کشید و در سال ۲۰۰۴ در ۲۵ سالگی درجه دکترا گرفت.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ «رشد> فعالیت‌های علمی> مصاحبه و گزارش - مصاحبه با دکتر «ایمان افتخاری»- قسمت اول (مصاحبه و گزارش شمارهٔ ۱۹۵)». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ اكتبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۳۱ مه ۲۰۱۲. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  2. وبگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی. «انتصاب اعضای حقوقی و حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی در آبان ۱۴۰۰». شورای عالی انقلاب فرهنگی.
  3. https://www.irna.ir/news/83246626/یك-نخبه-به-ریاست-صندوق-حمایت-از-پژوهشگران-و-فناوران-رسید
  4. https://www.imo-official.org/participant_r.aspx?id=4223
  5. «مجلهٔ استعدادهایِ درخشان، شمارهٔ ۱۸» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۲۷ نوامبر ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۰.