ایستگاه راه‌آهن شیراز

مختصات: ۲۹°۴۵′۵۲″شمالی ۵۲°۲۵′۵۷″شرقی / ۲۹٫۷۶۴۵۷۳۷°شمالی ۵۲٫۴۳۲۴۳۵۶°شرقی / 29.7645737; 52.4324356
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ایستگاه راه‌آهن شیراز
ایستگاه راه‌آهن ایران
Map
مکانشیراز، بزرگراه دکتر حسابی
ایران
مختصات‌ها۲۹°۴۵′۵۲″شمالی ۵۲°۲۵′۵۷″شرقی / ۲۹٫۷۶۴۵۷۳۷°شمالی ۵۲٫۴۳۲۴۳۵۶°شرقی / 29.7645737; 52.4324356
اتصال‌ها
  •  37  قصردشت-گویم
  •  50  قصردشت-قلات
  •  56  قصردشت-قصر قمشه

ایستگاه راه‌آهن شیراز در ابتدای ورودی شهر جدید صدرا به سمت پلیس راه سپیدان واقع است. و کنار بزرگراه یاسوج شیراز قرار دارد. این بنا در نزدیکی پلیس راه بزرگراه (اردکان-شیراز) سابق قرار گرفته و موقعیت جغرافیایی آن به گونه‌ای است که رفت و آمد ساکنان شهر به آن‌جا با استفاده از وسایل نقلیه از قبیل خودرو شخصی، تاکسی و اتوبوس‌ها امکان‌پذیر است.

تاریخچه راه‌آهن شیراز[ویرایش]

قطار تهران شیراز

خبر افتتاح راه‌آهن شیراز اصفهان در ۱۳ خرداد سال ۱۳۸۸ خورشیدی توسط رسانه‌های خبری منتشر شد.[۱] مدت کوتاهی پس از افتتاح این راه‌آهن معلوم شد که این راه‌آهن به صورت نیمه‌تمام و ناقص اجرا شده و با عبور اولین قطار از روی آن بسیاری از ریل‌ها در هم شکسته‌اند.[۲][۳] از آن زمان تا شهریورماه سال ۱۳۹۰ خورشیدی، به علت آماده نبودن ایستگاه راه‌آهن شیراز برای سوار و پیاده کردن مسافران از ایستگاه موقتی در شهر جدید صدرا استفاده می‌شد.[۴][۵] ایستگاه راه‌آهن شیراز که اکنون یکی از بهترین ایستگاه‌های راه‌آهن کشور محسوب می‌شود در مهرماه سال ۱۳۹۰ خورشیدی به بهره‌برداری کامل رسید و از آن زمان تمامی قطارها از ایستگاه اصلی حرکت می‌کنند.[۶][۷]

امکانات[ویرایش]

خارج بنا[ویرایش]

این بنا در حال حاضر شامل بخش‌های گوناگون است، که از این‌گونه بخش‌ها می‌توان به نیروی انتظامی، مکان‌های پارک ماشین با سایه بان و بدون سایه بان نام برد.

سرویس تاکسی در نزدیکی این بنا واقع شده‌است و به مسافران خدمت‌رسانی می‌کند.

اتوبوس‌های شهری در زمان‌های مشخص روز به این ایستگاه سرویس دهی می‌کنند.

داخل بنا[ویرایش]

در داخل بنا علاوه بر باجهٔ فروش بلیط و محل‌هایی برای نشستن، تجهیزاتی جهت رفاه مسافران تعبیه شده‌است. از این‌گونه فضاهای رفاهی می‌توان به فروشگاه اغذیه و سرویس‌های بهداشتی و همچنین نمازخانه اشاره کرد.

موقعیت جغرافیایی[ویرایش]

از بناهای مجاور این ایستگاه می‌توان به مجتمع خلیج فارس و شهرک گلستان شمالی اشاره کرد. موقعیت این ایستگاه در نقشه مشخص شده‌است.

مسیرهای خطوط[ویرایش]

ایستگاه قبلی   شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران   ایستگاه بعدی
ایستگاه آخر راه‌آهن ایران
به سمت مشهد
ایستگاه آخر راه‌آهن ایران
به سمت تهران

هم‌اکنون مسیرهای ریلی شیراز - بوشهر - عسلویه و همچنین شیراز - جهرم - لار - بندرعباس در دست ساخت می‌باشد.

ریل باس[ویرایش]

به زودی قرار است تا با راه اندازی خط سریع السیرریل باس شیراز-لپوئی وبالعکس جهت تسریع در سفرهای ساکنان مسکن مهر شیرازشهرک مهرامام رضا فراهم گردد.

مزایای ریل‌باس[ویرایش]

ریل‌باس‌ها بدون نیاز به لکوموتیو و به صورت خود کشش بوده و با سازمان چهار واگن ۳۳۶ نفره و حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای مسیرهای کوتاه و حومه‌ای کلان‌شهرهای ایران استفاده می‌شود.

پانویس[ویرایش]

  1. «بالاخره راه‌آهن شیراز اصفهان افتتاح شد». تابناک. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در خرداد ۱۳۸۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  2. «قصور در اجرای ناقص راه‌آهن شیراز اصفهان». همشهری آنلاین. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ ژوئیه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در دی ۱۳۸۹. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  3. «راه‌آهن شیراز اصفهان نیمه‌کاره افتتاح شد؟». تبیان. دریافت‌شده در خرداد ۱۳۸۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  4. «آخرین وضعیت راه‌آهن تبلیغاتی». پایگاه خبری تحلیلی صبح امید. بایگانی‌شده از اصلی در 18 نوامبر 2012. دریافت‌شده در خرداد ۱۳۹۰. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  5. «ایستگاه موقت راه‌آهن در صدرا تجهیز می‌شود». وبگاه رسمی خبرگزاری فارس. بایگانی‌شده از اصلی در 5 مه 2012. دریافت‌شده در خرداد ۱۳۹۰. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  6. «ایستگاه شیراز راه‌آهن تکمیل و آماده بهره‌برداری است». وبگاه رسمی خبرگزاری ایسنا. بایگانی‌شده از اصلی در 18 نوامبر 2012. دریافت‌شده در مهر ۱۳۹۰. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  7. «گزارش تصویری از ایستگاه راه‌آهن شیراز». وبگاه رسمی خبرگزاری ایسنا. بایگانی‌شده از اصلی در 18 نوامبر 2012. دریافت‌شده در مهر ۱۳۹۰. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)