ایرانی (شهر)

مختصات: ۲۷°۰۱′۳۰″ جنوبی ۵۱°۵۴′۰۷″ غربی / ۲۷٫۰۲۵۰۰°جنوبی ۵۱٫۹۰۱۹۴°غربی / -27.02500; -51.90194
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ایرانی
Irani
پرچم ایرانی
پرچم
نشان رسمی ایرانی
مهر
ایرانی در برزیل واقع شده
ایرانی
ایرانی
مختصات: ۲۷°۰۱′۳۰″ جنوبی ۵۱°۵۴′۰۷″ غربی / ۲۷٫۰۲۵۰۰°جنوبی ۵۱٫۹۰۱۹۴°غربی / -27.02500; -51.90194
کشور برزیل
منطقهجنوب
ایالت سانتا کاتارینا
تأسیس۱۱ سپتامبر ۱۹۶۳
مدیریت
 • نوعشهرک
 • شهردارAdelaide Salvador
مساحت
 • کل۳۲۱٫۵۵۹ کیلومتر مربع (۱۲۴٫۱۵۵ مایل مربع)
بلندی
۱۰۴۷ متر (۳۴۳۵ پا)
جمعیت
 (۲۰۰۷)
 • کل۹۳۱۳
 • تراکم۲۹/کیلومتر مربع (۷۵/مایل مربع)
نام اهلیت(ها)Iraniense
منطقه زمانییوتی‌سی ۳- (UTC)
کد پستی
۸۹۶۸۰–۰۰۰
پیش‌شماره تلفن۴۹ ۵۵+
وبگاه

ایرانی، نام شهری کوچک در ایالت سانتا کاتارینای برزیل و در منطقهٔ بزرگ غربی این ایالت است. بر پایهٔ سرشماری سال ۲۰۱۰ میلادی، این شهر کوچک دارای جمعیتی بالغ بر ۹۵۳۴ سکنه است.[۱] مختصات جغرافیایی آن "۲۷º۰۱'۲۹ جنوب و "۵۱º۵۴'۰۶ غرب است و ۱۰۴۷ متر بالای سطح آب قرار دارد.[۲] ایرانی در سال ۱۹۶۳ از بلومنائو مستقل شد و امروزه شهرداری این شهر کوچک، متشکل از یک ستاد واحد عملیاتی است و مساحتی بالغ بر ۳۲۲ کیلومتر مربع را تحت پوشش و خدمات دارد.[۳]

وسیلهٔ نقلیهٔ آتش‌نشانان داوطلب شهرداری ایرانی، ۲۰۱۷

تاریخچه[ویرایش]

ناحیهٔ ایرانی در اواسط قرن نوزدهم توسط کشاورزان ریو گراند دو سول، پاکسازی و اشغال شد. این ناحیه، منطقه‌ای وسیع در کرانه‌های ریو دو پیکس بود که حدود مرزها و قلمرو آن توسط ایالت‌های سانتا کاتارینا و پارانا و آرژانتین مورد اختلاف بود.

بدلیل این عوامل و سایر عوامل تاریخی، جنگ «کنتستادو» در سال ۱۹۱۲ آغاز شد که به نام جنگ ایرانی نیز شهرت دارد. این جنگ، منجر به از بین رفتن جان هزاران نفر و ایجاد ترس و وحشت در بیشتر منطقه شد.

شهرداری ایرانی دارای بنای یادبودی به شکل صلیب است که در مرکز شهر برپا شده‌است. همچنین بنای یادبود دیگری نیز نزدیک قبرستان بقایای رزمندگان این نبرد وجود دارد که به یاد هزاران قربانی جنگ کنتستادو بنا نهاده شده‌است.

منابع[ویرایش]

  1. "Population des municipalités brésiliennes - Résultats du recensement 2010" (PDF). Institut brésilien de géographie et de statistiques. Retrieved 15 April 2012. {{cite web}}: Cite has empty unknown parameters: |urltrad=، |subscription= و |coauthors= (help)
  2. «ویکی‌پدیای پرتغالی». ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۱. دریافت‌شده در ۱۹ می ۲۰۱۲.
  3. «Formation administrative d'Irani - Institut brésilien de géographie et de statistiques» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۳ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۸ ژانویه ۲۰۲۱.