اکمل‌الدین احسان‌اوغلو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اکمل‌الدّین احسان‌اوغلو
نهمین دبیرکل سازمان همکاری اسلامی
دوره مسئولیت
۳۱ دسامبر ۲۰۰۴ – ۳۱ ژانویه ۲۰۱۴
پس ازعبدالواحد بلقزیز
پیش ازایاد بن امین مدنی
اطلاعات شخصی
زاده۲۶ دسامبر ۱۹۴۳ ‏(۸۰ سال)
قاهره، مصر
ملیت ترکیه
حزب سیاسیمستقل
همسر(ان)Füsun İhsanoğlu
فرزندانسه فرزند
محل تحصیلدانشگاه عین شمس
دانشگاه الازهر
دانشگاه آنکارا
پیشهسیاستمدار
تخصصاستاد دانشگاه
وبگاه

اکمل‌الدّین احسان‌اوغلو (به ترکی استانبولی: Ekmeleddin İhsanoğlu) سیاستمدار ترک و استاد دانشگاهی از ترکیه و نهمین دبیر کل سازمان همکاری اسلامی بزرگ‌ترین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متّحد بود. او همچنین یک روشنفکر برجسته، نویسنده، سردبیر مجلّهٔ علمی و حامی گفتگو مابین فرهنگ‌ها است.

سال‌های نخست زندگی[ویرایش]

احسان اوغلو در یک خانواده ترک در قاهره متولّد شد، او تحصیلات علمی را در دانشگاه عین شمس ادامه داد و در سال ۱۹۶۶ لیسانس خود را گرفت. او در قاهره باقی ماند و او به کارشناسی ارشد در سال ۱۹۷۰ از دانشگاه الازهر رسید. احسان اوغلو خود دکترای خود را از دانشکده علوم در دانشگاه آنکارا در سال ۱۹۷۴ دریافت نمود.

فعالیت‌ها[ویرایش]

مصاحبه سازمان همکاری اسلامی (OIC).

کار علمی احسان اوغلو در تاریخ فعالیت‌های علمی و مؤسسات تعلیمی در اسلامی و مبادلات فرهنگی بین اسلام و غرب بوده‌است و همچنین به رابطه بین علم و دین و توسعه علم در محیط اجتماعی و فرهنگی آن متمرکز شده‌است.

احسان اوغلو مؤسس گروه تاریخ علم در دانشکده ادبیات دانشگاه استانبول] بود، و او رئیس آن بخش در بین سال‌های ۱۹۸۴ و ۲۰۰۳ باقی ماند. او همچنین یک استاد و یک استاد مدعو در دانشگاه‌های مختلف، از جمله دانشگاه آنکارا و از دانشگاه‌های اکستر در بریتانیا (۱۹۷۵–۱۹۷۷)، دانشگاه اینونو ((۱۹۷۰–۱۹۸۰)، دانشگاه مالاتیا (۱۹۷۸–۱۹۸۰)، و لودویگ ماکسیمیلیانز دانشگاه مونیخ در آلمان (۲۰۰۳).

پس از تصدی مقام دبیر کلی عمومی سازمان کنفرانس اسلامی در ژانویه ۲۰۰۵، احسان اوغلو تهیه پیش‌نویس و اجرای برنامه اصلاحات سازمان کنفرانس اسلامی با هدف افزایش بهره‌وری و اثربخشی سازمان را با ۵۷ عضو هماهنگ نموده‌است.[۱]

اجزای برنامه اصلاحات شامل برنامه ده ساله اقدام برای مقابله با چالش‌های قرن بیست و یکم" (که بعداً توسط سومین اجلاس فوق‌العاده کنفرانس اسلامی در سال ۲۰۰۵ اجرا می‌شود) و اصلاح منشور سازمان کنفرانس اسلامی بود که توسط سازمان کنفرانس اسلامی در یازدهم کنفرانس سران‌اسلامی در سال ۲۰۰۸ به تصویب رسید.[۲] احسان اوغلو یکی از امضا کنندگان کلمه مشترک به عنوان نامه سرگشاده‌ای بود که توسط دانشمندان اسلامی به رهبران مسیحی ارائه شد که خواستار صلح و درک متقابل است.

وی به زبان‌های انگلیسی، عربی و ترکی تسلط کامل دارد و با زبان‌های فرانسوی و فارسی هم آشنایی دارد.[۳]

انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه (۲۰۱۴)[ویرایش]

احسان اوغلو یکی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه (۲۰۱۴) بود که در رقابت با رجب طیب اردوغان مغلوب شد.

منابع[ویرایش]

  1. Ten-Year Programme of Action to Face the Challenges of Twenty-first Century بایگانی‌شده در ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۱ توسط Wayback Machine, Makkah Extraordinary Summit 2005.
  2. New OIC Charter بایگانی‌شده در ۲ مارس ۲۰۱۵ توسط Wayback Machine, Dakar Summit 2008.
  3. رقیب انتخاباتی رجب طیب اردوغان کیست؟ دیپلماسی ایرانی