چری تیگو ۳

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از اکس ۳۳)
چری تیگو ۳
دید کلی
شرکتچری اتومبیل
نام‌های دیگردی‌آر موتور دی‌آر۵[۱]
چری جی۱۱
چری رویهو
ماچج وی۳ (موزامبیک)
ام‌وی‌ام ایکس۳۳ (ایران)
اسپرانزا تیگو
ورتکس تیگو
تولید۲۰۰۵–اکنون
مونتاژواها، آن‌هوئی، جمهوری خلق چین
قاهره، مصر (اسپرانزا)
بارا دو کاراسکو، اروگوئه (۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵)[۲]
جاکارتا، اندونزی (ایندومبیل)
کالینینگراد، روسیه (آوتوتور، ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸)[۳]
جاکارتا، اندونزی (یونیکور پریما موتور)
تاگانروگ، روسیه (تاگ‌آز، ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴)
کرمان، ایران (مدیران خودرو)[نیازمند منبع]
بدنه و شاسی
کلاسکراس‌اوور کامپکت
شکل بدنه۵ در شاسی‌بلند
طرح‌بندیموتور جلو-محور جلو/چهار چرخ متحرک
پیشرانه
موتور۱٫۵ لیتری E4T15 آی۴ توربو (بنزینی)
۱٫۵ لیتری E4T15B آی۴ توربو (بنزینی)
۱٫۶ لیتری E4G16 آی۴ (بنزینی)
۱٫۶ لیتری E481FG آی۴ توربو (بنزینی)
۱٫۸ لیتری E481FC آی۴ (بنزینی)
۲٫۰ لیتری 484F آی۴ (بنزینی)
۲٫۰ لیتری 4G20 آی۴ (بنزینی)
جعبه‌دنده۶ سرعتهٔ دستی
۵ سرعتهٔ دستی
۵ سرعتهٔ خودکار
۷ سرعتهٔ سی‌وی‌تی (شبیه‌سازی)
۶ سرعتهٔ دوکلاچه
۹ سرعتهٔ سی‌وی‌تی (شبیه‌سازی)
ابعاد
فاصله بین محورها۲٬۵۱۰ میلیمتر (۹۸٫۸ اینچ)
درازا۴٬۲۸۵ میلیمتر (۱۶۸٫۷ اینچ)
پهنا۱٬۷۶۵ میلیمتر (۶۹٫۵ اینچ)
بلندی۱٬۷۰۵ میلیمتر (۶۷٫۱ اینچ)

چری تیگو ۳ یا در اصل چری تیگو (چینی ساده: 奇瑞瑞虎; پین‌یین: Qíruì Ruìhǔ)[۴] خودرویی در کلاس کامپکت اس‌یووی و ساخت شرکت چینی چری اتومبیل است؛ که از سال ۲۰۰۵ در حال تولید است.[۵] این خودرو نخستین عضو خانوادهٔ چری تیگو است. این خودرو در سال ۲۰۱۰ فیس‌لیفت شد[۶] و در سال ۲۰۱۴ به چری تیگو ۳ تغییر نام داد. این خودرو توسط شرکت مدیران خودرو در بازار ایران با نام ام وی ام x33 مونتاژ و به مشتریان عرضه شد.

بررسی[ویرایش]

این خودرو دارای موتوری با حجم ۲۰۰۰ سی‌سی با ۱۳۹ اسب بخار قدرت می‌باشد و تاکنون در چین، مصر، اندونزی، روسیه، ایران و برخی کشورهای آمریکای جنوبی از جمله برزیل تولید شده است.

در طراحی مدل ابتدایی آن می‌شد شباهت‌هایی به سایر خودروهای اس‌یووی و به‌طور ویژه هوندا سی‌آر-وی و تویوتا راو۴ را مشاهده کرد.[۷]

چری تیگو در کلاس کامپکت اس‌یووی قرار گرفته، طول آن در حالت استاندارد ۴٬۲۸۵ میلیمتر (۱۶۸٫۷ اینچ)، عرض آن در حالت استاندارد ۱٬۷۶۵ میلیمتر (۶۹٫۵ اینچ) و ارتفاع آن ۱٬۷۰۵ میلیمتر (۶۷٫۱ اینچ) است.

تیگو از موتور مشترک با ام‌وی‌ام ۵۳۰ بهره می‌برد و یکی از معدود خودروهای SUV تک دیفرانسیل به حساب می‌آید. حداکثر سرعتش ۱۷۰ کیلومتر و حجم مخزن سوختش ۵۷ لیتر می‌باشد که مصرف سوخت ترکیبی آن صدی ۷.۸ است.

فیس‌لیفت[ویرایش]

لازم به ذکر است که از این فیس‌لیفت‌ها، گاهی با عنوان «نسل» یاد می‌شود که با توجه به یکسان بودن پلت‌فرم و همچنین عدم تغییر آنچنانی در ساختار کلی خودرو به‌ویژه نمای بغل و عقب پس از این فیس‌لیفت‌ها، استفاده از این عنوان درست نیست.

۲۰۱۰[ویرایش]

در سپتامبر ۲۰۱۰، چری مدل جدید تیگو را با مدل سال ۲۰۱۱ در بازار چین عرضه کرد. علاوه بر ۳ موتور قبلی (۱٫۶، ۱٫۸ و ۲٫۰)، در این فیس‌لیفت یک موتور ۱٫۶ لیتری مجهز به سوپرشارژر با حداکثر قدرت ۱۱۰ کیلووات (۱۵۰ اسب بخار متری؛ ۱۴۸ اسب بخار) در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۰۵ نیوتن متر (۱۵۱ پوند نیرو-فوت) در بین ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه نیز برای این خودرو در دسترس قرار گرفت.[۶] در فیس‌لیفت ۲۰۱۰، طراحی نمای جلو و چراغ‌های عقب دچار بازنگری شده‌اند.[۸]

۲۰۱۴[ویرایش]

در طول نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۱۴، چری دومین فیس‌لیفت از چری تیگو را معرفی کرد و در این فیس‌لیفت بود که نام آن را به چری تیگو ۳ تغییر داد. این خودرو با نام جدیدش حالا به‌عنوان ارزان‌ترین عضو خاندان چری تیگو به حساب می‌آمد. این خودرو مجهز به یک موتور ۱٫۶ لیتری با قدرت ۱۲۶ اسب بخار و گشتاور ۱۶۰ نیوتن متر است که با جعبه‌دنده‌های ۵ سرعتهٔ دستی و یا سی‌وی‌تی جفت می‌شود.[۹]

۲۰۲۰[ویرایش]

این خودرو در سال ۲۰۲۰ برای سومین بار دچار فیس‌لیفت شد. شرکت چری یک مدل ویژه از این خودرو را با نام «مدل میلیونی» عرضه کرد که دارای تزئینات طلایی در داخل بود. این فیس‌لیفت با موتورهای ۱٫۵ لیتری با قدرت ۱۱۶ اسب بخار و گشتاور ۱۴۳ نیوتن متر و ۲٫۰ لیتری با قدرت ۱۳۹ اسب بخار و گشتاور ۱۸۴ نیوتن متر عرضه شده که با جعبه‌دندهٔ ۵ سرعتهٔ خودکار جفت می‌شود.[۱۰] در برخی بازارها (از جمله ایران) این خودرو با موتور ۱٫۵ لیتری مجهز به توربوشارژر نیز عرضه شده‌است. این موتور با قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر با جعبه‌دندهٔ ۹ سرعتهٔ مصنوعی سی‌وی‌تی جفت می‌شود.

ایمنی[ویرایش]

مؤسسهٔ ای‌ان‌سی‌ای‌پی در اکتبر سال ۲۰۱۱ بر روی این خودرو تست تصادف انجام داد. این خودرو در طول آزمون عملکرد خوبی از خود نشان نداد و تنها موفق به دریافت ۲ ستاره از ۵ ستاره شد. این در حالی بود که ایمنی خودرو از بغل همچنان آزمایش نشده بود. پس از اینکه چری فراخوانی برای اصلاح برخی مشکلات مربوط به حفاظت از ضربه جانبی صادر کرد؛ این آزمون بر روی آن انجام شد و حداکثر امتیازی که می‌توانست در آزمون برخورد جانبی به دست آورد را دریافت نمود.[۱۱][۱۲] با این حال، حتی کسب حداکثر امتیاز در آزمون برخورد جانبی برای بهبود امتیاز ایمنی خودرو به بیش از دو ستاره کافی نبود.

تیگو ۳ ساخت چین در ابتدایی‌ترین مدل خود برای بازارهای آمریکای لاتین با ۲ کیسهٔ هوا و بدون کنترل پایداری الکترونیکی در سال ۲۰۱۹ امتیاز صفر ستاره برای سرنشینان بزرگسال و ۱ ستاره برای نوزادان را از لاتین ان‌سی‌ای‌پی دریافت کرد.[۱۳]


منابع[ویرایش]

  1. "Modelli". DR Motor Company. Archived from the original on 4 May 2015. Retrieved 2011-10-29.
  2. "Chery becomes China's first automaker with exports of over 500,000". Chery International. 2011-04-26. Archived from the original on 2011-10-07.
  3. Группа компаний Автотор :: История (به روسی). Avtotor.ru. Archived from the original on 2014-01-06. Retrieved 2010-10-05.
  4. Hessler, Peter (2010), Country Driving, NY, NY: HarperCollins, p. 66, ISBN 978-0-06-180409-0
  5. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ اكتبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۴ اوت ۲۰۲۲. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ "Chery Releases 2011 Tiggo". ChinaAutoWeb.com. 2010-09-17. Retrieved 2011-10-29.
  7. Один к одному? (به روسی). Autoreview. Archived from the original on 19 November 2015. Retrieved 10 June 2011.
  8. 奇瑞汽车-瑞虎-2010 (به چینی). autohome. Retrieved 29 December 2020.
  9. 或将5月上市 奇瑞正式发布瑞虎3官图 (به چینی). autohome. Retrieved 29 December 2020.
  10. 售5.99万起 新款瑞虎3百万全球版上市 (به چینی). autohome. Retrieved 29 December 2020.
  11. "Crash Test Results – Chery J11". ANCAP. 2011-10-06. Archived from the original on 3 April 2012. Retrieved 2011-10-29.
  12. "New crash-test blow for Chinese cars". The Age. 2011-10-06. Archived from the original on 2011-11-07. Retrieved 2011-10-29.
  13. "Official results of the Chery Tiggo 3 + 2 Airbags 2019". LATIN NCAP - PARA AUTOS MAS SEGUROS.

پیوند به بیرون[ویرایش]