اوگی و سوسک‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اوگی و سوسک‌ها
Oggy holds a sandwich and is oblivious that the three cockroaches, Dee Dee, Marky and Joey, are taking bites.
اوگی (چپ)، به همراه دی‌دی، مارکی و جویی
ژانرکمدی
اسلپ‌استیک
فیلم اکشن
فیلم ماجراجویی
سازندهJean-Yves Raimbaud
توسعه‌دهندهMarc du Pontavice
کارگرداناولیویه ژان ماری
کشور سازندهفرانسه
زبان اصلیانگلیسی، فرانسه
شمار فصل‌ها۷
شمار قسمت‌ها۴۹۴
تولید
تهیه‌کنندهٔ اجراییMarc du Pontavice
تهیه‌کنندهMarc du Pontavice
تولیدکننده‌هاگومون (فصل ۱ و ۲)
Xilam(فصل ۳)
پخش
شبکهٔ اصلیفرانسه ۳ (فرانسه)
فرمت تصویر(اس‌دی‌تی‌وی) (فصل‌های ۱–۳)
(تلویزیون وضوح‌بالا) (فصل ۴)
(تلویزیون وضوح بسیار بالا) (فصل‌های ۵–۷)
انتشار اولیه۶ سپتامبر ۱۹۹۸ (۱۹۹۸-09-۰۶) –
۳۰ ژانویه ۲۰۱۹ (۲۰۱۹-01-۳۰)
انتشار
پیش اززیگ و شارکو
پیوندهای بیرونی
وبگاه
شخصیت‌ها از سمت راست:اوگی، دی دی، جویی، مارکی

اوگی و سوسک‌ها (به فرانسوی: Oggy et les Cafards) (به انگلیسی: Oggy and the Cockroaches) یک سریال انیمیشن فرانسوی است که توسط شرکت گومون (فصل ۱ و ۲) و شرکت انیمیشنی شیلام (فصل ۳) ساخته شده‌است.

ویژگی‌ها[ویرایش]

اوگی و سوسک‌ها یک انیمیشن بسیار خنده‌دار شبیه به جد خود تام و جری است با این تفاوت که بسیار امروزی‌تر شده و شخصیتهای آن تغییر پیدا کرده‌است اما کماکان سقوط اشیایی شبیه میز آهنگری، پیانو و … در آن مرسوم است که گاهی پا را از آن هم فراتر گذاشته و از اتوبوس، زیر دریایی و سفینهٔ فضایی هم بهره می‌برد تا صدای قهقهٔ کودکان را بلندتر کند.

با اینکه این انیمیشن برای کودکان تهیه شده‌است اما افراد بزرگسال زیادی را نیز مجذوب خود کرده‌است. شیطنت‌ها، خِنگی و لودگی شخصیت‌های انیمیشن همراه با صداگذاری بسیار عالی و فضای ساده‌ای که به همراه دارد خنده را بر لبان کوچک و بزرگ می‌نشاند و در لابه‌لای این خنده بازار نکات آموزشی و مفیدی را نیز به مخاطبان خردسال خود منتقل می‌نماید.

اوگی با مگس کش به دنبال سوسک‌ها می‌افتد و اشوب‌هایی راه می‌اندازد

در این کارتون دیالوگی وجود ندارد.

خلاصه داستان[ویرایش]

داستان دربارهٔ یک گربهٔ آبی رنگ شنگول و تنبل به نام اوگی است که بیشتر وقتش را به تماشای تلویزیون و آشپزی می‌گذراند و تلاش می‌کند زندگی آرامی داشته باشد اما سه سوسک مزاحمی که در خانهٔ او زندگی می‌کنند تا آنجا که می‌توانند او را آزار می‌دهند، این سوسک‌ها که جویی، دی‌دی و مارکی نام دارند (نام آن‌ها از نام اعضای یک گروه معروف پانک راک به اسم رامونز گرفته شده‌است) بیشتر اوقات به غارت غذاهای موجود در یخچال مشغولند و همیشه از ویران کردن زندگی اوگی لذت می‌برند. سوءاستفاده از سوسک سوپراس‌ها از غارت یخچال اوگی برای ربودن قطار که فقط سوار شده‌است. دو شخصیت اصلی دیگر وجود دارد: پسر عموی اوگی، جک، که خشونت آمیزتر و خشنتر از اوست و همچنین توسط سوسک‌ها آزار دهنده است. و باب، یک بولداگ کوتاه، که همسایه اوگی است.

قسمت‌ها[ویرایش]

فصلSegmentsقسمت‌هاروی آنتن رفته
اولین بارآخرین بارشبکه
۱۷۸۲۶۶ سپتامبر ۱۹۹۸ (۱۹۹۸-09-۰۶)۱۱ فوریه ۱۹۹۹ (۱۹۹۹-02-۱۱)فرانسه ۳
۲۷۸۲۶۴ سپتامبر ۲۰۰۰ (۲۰۰۰-09-۰۴)۵ آوریل ۲۰۰۳ (۲۰۰۳-04-۰۵)
۳۳۹۱۳۱۸ اکتبر ۲۰۰۸ (۲۰۰۸-10-۱۸)۲۶ دسامبر ۲۰۰۸ (۲۰۰۸-12-۲۶)کانال پلاس خانواده
۴۷۸۲۶۲ ژانویه ۲۰۱۲ (۲۰۱۲-01-۰۲)۱۲ دسامبر ۲۰۱۳ (۲۰۱۳-12-۱۲)
اوگی و سوسک‌ها۷ اوت ۲۰۱۳ (۲۰۱۳-08-۰۷)کارتون نت‌ورک
۵۷۸۲۶۳۰ ژوئن ۲۰۱۷ (۲۰۱۷-06-۳۰)۳۰ ژوئیه ۲۰۱۸ (۲۰۱۸-07-۳۰)گولی
۶۷۸۲۶۱۶ مه ۲۰۱۷ (۲۰۱۷-05-۱۶)۳ اوت ۲۰۱۸ (۲۰۱۸-08-۰۳)
۷۷۸۲۶۱۹ مارس ۲۰۱۸ (۲۰۱۸-03-۱۹)۳۰ ژانویه ۲۰۱۹ (۲۰۱۹-01-۳۰)

شخصیت‌ها[ویرایش]

اوگی[ویرایش]

شخصیت اصلی انیمیشن که رفتاری غیرعادی شبیه به شخصیت گارفیلد دارد. اوگی معمولاً مشغول تماشای تلویزیون است یا به کارهای خانه می‌پردازد، البته اگر سوسک‌ها راحتش بگذارند! اوگی هنر دوست است و از باغبانی و گوش کردن به موسیقی لذت می‌برد. او دارای خانواده‌ای نیز هست که هر از چند گاه یکبار به داستان وارد می‌شوند. از جمله خواهری که همواره سوار بر یک اسکیت است و مادربزرگی که با وجود پیری درگرفتن سوسک‌ها استاد است!

جویی[ویرایش]

سر دستهٔ سوسک‌هاست و با وجود اینکه کوچک‌ترین عضو گروه است اما بیشتر مواقع همهٔ آتش‌ها از زیر سر آن بلند می‌شود و حتی اگر لازم ببیند به تنهایی هم وارد عمل می‌شود. جویی با هوش‌ترین عضو گروه سه نفرهٔ سوسک‌ها است و همچنین بسیار بلند پرواز.

دی‌دی[ویرایش]

سوسک چاق و قد کوتاه داستان که همیشه گرسنه است و همه چیز را با دهان گشاد نارنجی رنگش درسته می‌بلعد کمی هم عقلش سر جایش نیست. خوراک او مشخص نیست و از مواد درون یخچال تا جانداران از جمله انبوهی از ماهیان و حشره‌های زنده تشکیل می‌شود.

مارکی[ویرایش]

این یکی خونسرد و کمی فهمیده‌تر است ولی سر و گوشش بیش از حد می‌جنبد و عاشق هر چیزی است! برایش فرقی نمی‌کند که طرف یک انسان باشد یا یک عروسک. در یکی از داستان‌ها که او رقیب عشقی اوگی می‌شود آشکار می‌شود که وی در جایی از خانه انبوهی از عکس‌های مربوط به زنان مشهور و بازیگر را نگاه می‌دارد.

جک[ویرایش]

گربه سبز رنگ داستان، شخصیتی عصبانی و مغرور که به عنوان نقش مکمل اوگی قرار می‌گیرد و همیشه سوسک‌ها برایش سنگ تمام می‌گذارند و حسابی از خجالتش در می‌آیند. جک برای از میان بردن سوسک‌ها دست به هر گونه اختراع و اکتشافی می‌زند، از ربات گرفته تا معجون‌های سحرآمیز. جک پسر عموی اوگی می‌باشد و بیشتر وقتش را در خانهٔ او می‌گذارند و به اوگی کمک می‌کند تا نقشه‌های شیطانی سوسک‌ها را برهم بزنند اما هیچ وقت این دو با هم سر سازگاری ندارند و دوست یا دشمن بودن آن‌ها به هیچ وجه قابل تشخیص نیست.

باب[ویرایش]

یک سگ قوی است که در همسایگی اوگی زندگی می‌کند، یک شخصیت کاملاً تکراری همانند سگ خاکستری کارتون تام و جری می‌باشد. باب می‌خواهد یک زندگی آرام و بدون سر و صدا داشته باشد اما به شرطی که شخصیت‌های دیگر داستان بگذارند؛ چون معمولاً یا موشک خانه‌اش را خراب می‌کند یا مورد اصابت چیزی قرار می‌گیرد، در این صورت تنها کاری که می‌کند این است که گربه‌ها را با دیوار یکی کند. او دارای باغچه‌ای زیبا است که همیشه به آن می‌رسد و تلاش می‌کند آن را به بهترین وضع در بیاورد ولی بیشتر اوقات این باغچه به دست اوگی و سوسک‌ها نابود می‌شود.

باب یک سگ قلدر است در فصل‌های ۴ به بعد داستان که اولیویا حضور دارد، گاهی اوقات کنار جک قرار می‌گیرد و سر به سر اوگی می‌گذارند. همچنین گاهی اوقات در نقش کارفرما یا همکار اوگی قرار می‌گیرد که توطئه سوسک‌ها معمولاً باعث له شدن یا خاکستر شدن او می‌شود و اینقدر ناامید می‌شود که حتی رمق کتک زدن اوگی را نیز ندارد.

اولیویا[ویرایش]

گربه ایی سفید رنگ که مدتی هست در همسایگی اوگی زندگی می‌کند. اوگی عاشق این گربه است و در فصل ۴ به بعد که این شخصیت به مجموعه اضافی شد، داستان‌هایی در مورد این شخصیت ساخته شد. اگر اولیویا به اوگی بوسه بزند، اوگی ابتدا از خود بیخود شده و سپس کارهای محیرکننده انجام می‌دهد.

اولیویا دوستدار حیوانات است و هرموقع اوگی قصد دارد با مگس کش سوسک‌ها را تنبیه کند مانع می‌شود. همچنین اوگی تلاش می‌کند همیشه او را خوشحال کند و ابراز احساسات یا درخواست ازدواج نماید. در یکی از قسمت‌ها اوگی تمام پس‌انداز خود را صرف خرید خاویار برای اولیویا می‌کند، یا در قسمتی دیگر تلاش می‌کند با شکار کردن سوسک‌ها و ریختن آن‌ها در مخلوط کن برای اولیویا ماسک ضد آکنه تهیه کند که اولیوا مانع می‌شود.

خانم کی (به انگلیسی:Lady K)[ویرایش]

یک سوسک که در خانه اولیویا زندگی می‌کند و معشوقه سوسک‌ها (به خصوص جویی) می‌باشد. خانم کی، حریص خبیث و خلافکار است، در یکی از قسمت‌های مجموعه سوسک‌ها را وادار می‌کنند تا به جای خوردن ته‌مانده غذای اوگی در یخچال، به یک فروشگاه دستبرد بزنند. و البته خودش همه چیز را برمی‌دارد. نگاه کردن او باعث می‌شود سه سوسک داستان دست و پایشان را گم کنند.

تولید[ویرایش]

پس از شکاف تولیدی چهار ساله، فصل ۵ در اواخر سال ۲۰۱۷ با دو فصل دیگر در آینده منتشر خواهد شد. فصل ۶ قسمت شروع به پخش در کی ۲ و فصل ۵ در Gulli پیش نمایش می‌شود.

پخش[ویرایش]

اوگی و سوسک‌ها از فرانسه، جایی که آن را در شبکه‌های France 3، Canal +, Gulli و Canal J. پخش می‌شود.

در ایالات متحده، اوگی و سوسک‌ها ابتدا در سال ۱۹۹۸ در کانال خانواده فاکس پخش شدند. این برنامه تا ماه فوریه ۲۰۱۵ به تلویزیون در ایالات متحده بازمی‌گردد، در حالی که برای نخستین بار در ۱۶ سال گذشته در نیکلودئون راه اندازی شده‌است. نمایش با استفاده از قسمت‌های خاص فصل ۴ تا آخرین قسمت (کابوس بالا بردن) در ۲۰ مارس ۲۰۱۵ پخش شد. پخش از نمایش در نیک تونز پخش شد تا زمانی که نمایش در ماه مه ۲۰۱۵ از هوا خارج شد و از آن زمان پخش نشده‌است. تا ۱۸ ژوئن ۲۰۱۸، هنگامی که «بچه‌ها روی قله کلیک کنید» را به نمایش گذاشت برای بلوک صبح روز هفته خود را کلیک کنید. این مجموعه در نتفلیکس موجود است برای جریان در ایالات متحده. نمایش همچنین در شبکه کارتون در ژاپن در سال ۱۹۹۹ پخش شده‌است.

این نمایش همچنین در سال ۱۹۹۹ در شبکه کارتون ژاپن پخش شد.

اوگی و سوسک‌ها نیز در ابتدا در آی تی وی بر روی بلوک کودکان سی آی تی وی و فاکس کودکان در انگلیس پخش شدند، قبل از رفتن به پاپ و در نهایت کیکس! در حال حاضر، نمایش در نیک تونز در کشور، عمدتاً در اواخر شب است.

در ایرلند، نمایش در آر تی ای ۲ در ایرلند به عنوان بخشی از The Den است.

این در استرالیا در فاکس کودکان و بعداً در شبکه ای بی سی ۱، ای بی سی ۲، ای بی سی ۳، ای بی سی من و ای بی سی اچ دی و در کانادا در وای تی وی و وراک تی وی (در حال حاضر وراک) پخش می‌شود. شبکه کارتون آسیا و کانال دیزنی آسیا نیز این سری را در هنگ کنگ، سنگاپور، مالزی، اندونزی، فیلیپین، تایلند و کره جنوبی انجام دادند.

اوگی و سوسک‌ها در نیوزیلند در تلویزیون ۳ پخش شد.

همچنین در سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲، در زمانی که به شبکه کارتون منتقل شد، در هند در نیکلودئون پخش شد. با این حال، شبکه حذف تمام پخش از قسمت‌های قدیمی تر از سری، فقط تمرکز بر روی نخستین بار، در حالی که نیکلودئون شروع به پخش این نمایش در قسمت‌های قدیمی تر خود را. بعدها، این سری نیز توسط سونیک نیکلودئون برداشت شد، و همزمان سه کانال را برای پخش اوگی و سوسک‌ها گذاشتند. در اوایل سال ۲۰۱۷، نیکلودئون حق پخش هوا را بر عهده گرفت و شبکه کارتون به‌طور موقت پخش را متوقف کرد. فصل ۵ هواپیما در شبکه کارتون از ۱۴ اوت ۲۰۱۷ شروع شد. نسخه هند از نمایش منحصر به فرد است که در آن گفتگو هندی با (تقلید از بازیگران مشهور بالیوود) اضافه شده‌است، در حالی که نسخه اصلی نمایش، هیچ گفتگو گفتاری را نشان نمی‌دهد.

در اسرائیل، اوگی و سوسک‌ها در Arutz HaYeladim پخش شده‌است.

این در مالزی در کانال‌های متعدد، از جمله تی وی ۳ و قبلاً ان تی وی ۷، پخش شده‌است، به رغم پخش در آن کشور در شبکه کارتون و کانال دیزنی.

سوپر آر تی ال اوگی و سوسک‌ها را برای منطقه آلمان فرستاده‌است. کانال آلتر همچنین این سری را در یونان پخش کرد، که در زیر آمده‌است: جتیکس در حال دنبال کردن لباس. با این حال، از سال ۲۰۰۹، جتیکس عملیات را متوقف کرده‌است، و از دسامبر ۲۰۱۱، کانال آلتر همچنین عملیات را متوقف کرده‌است. به همین ترتیب، اوگی و سوسک‌ها در حال حاضر دیگر در یونان نیستند.

اوگی و سوسک‌ها از طریق سرویس راویو در دسامبر ۲۰۱۳ شروع به پخش نمودند و تا ماه نوامبر ۲۰۱۵ در جریان سرویس قرار گرفتند که همزمان با سایر نمایش‌های Xilam مانند هابرت و تاکاکو، زیگ و شارکو حذف شد.

رسانه[ویرایش]

آلبوم[ویرایش]

یک آلبوم، اوگی و سوسک هو، در فرانسه منتشر شد در سی دی و برای دانلود دیجیتال در ۶ سپتامبر ۲۰۱۰

درام سی دی[ویرایش]

نمایشنامه سی دی، اوگی و سوسک‌ها قسمت ۱، در فرانسه در سی دی و برای دانلود دیجیتال در ماه اکتبر ۲۰۱۲ منتشر شد. این شامل روایت‌های پنج قسمت از آنتونی کوانگ می‌باشد.

کمیک‌ها[ویرایش]

مجموعه ای از کمیک فرانسوی از کارتون اقتباس شده‌است که برای اولین بار از سال ۲۰۱۰ آغاز شده‌است. توسط دارگارد نوشته شده‌است، توسط دیگو آرانجا نوشته شده‌است، رنگارنگ شده توسط فراون، همچنین به نام Sylvain Frécon است.

▪۱۶ آوریل ۲۰۱۰: !Plouf, prouf, vrooo

▪۵ نوامبر ۲۰۱۰: Crac, boum, miaouuuuu!

▪۲۳ سپتامبر ۲۰۱۱: Bip … bip … bip ...

اطلاعات رسانه[ویرایش]

پنج دی وی دی در سال ۲۰۰۳ در ایالات متحده منتشر شد و هر ۱۲ قسمت آن. در سال ۲۰۰۵ چند وی اچ اس در نیویورک منتشر شد.

در ۸ اکتبر ۲۰۰۸ یک جعبه دی وی دی فرانسوی سری اول کامل به همراه خلبان و قسمت کار گربه موجود است. در ۶ سپتامبر ۲۰۱۰، سه جعبه دی وی دی فرانسوی سری اول کامل، سری دوم کامل و مجموعه سوم کامل در دسترس هستند. در ژوئیه ۲۰۱۱ یک جعبه دی وی دی فرانسوی حاوی تمام قسمت‌های فصل ۱، ۲ و ۳ در دسترس قرار گرفت و بعداً چند روز بیشتر برنامه‌های کانال و فیلم‌های بازدید شده از مرکز هند مرکز حیدرآباد این برنامه تبدیل به تمرکز و کانال خسته شد.

مجله[ویرایش]

نسخه مجله، اوگی و سوسک‌ها، در سال ۲۰۰۹ در فرانسه (۲ شماره)، و سپس در سال ۲۰۱۱ دوباره منتشر شد.

۱–۱۱ ژوئیه ۲۰۰۹

۲–۲۱ اکتبر ۲۰۰۹

۳–۱۴ ژانویه ۲۰۱۱

فیلم[ویرایش]

فیلم اوگی و سوسک‌ها (به انگلیسی: Oggy and the cockroaches The Movie), (در اصل Oggy et les Cafards, Le Film) در ۷ اوت ۲۰۱۳ در نمایشگاه‌ها اکران شد.

اسپین آف[ویرایش]

اوگی اوگی که بر روی نسخه بچه گربه اوگی تمرکز دارد، برای انتشار در ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده‌است. همچنین این انیمیشن متحرک خواهد بود.

بازی ویدئویی[ویرایش]

یک بازی ویدیویی برای گیم بوی ادونس بر اساس نمایش تلویزیونی توسط Xilam برنامه‌ریزی شده و توسعه یافته بود اما لغو شد.

پخش بین‌المللی[ویرایش]

کشور کانال‌ها تاریخ پخش نام
لیتوانی ال ان کی ? Ogis Ir Tarakonai
فرانسه France 3
Canal J
Gulli
Canal+
Canal+ Family
France 3
۶ سپتامبر ۱۹۹۹ Oggy Et Les Cafards
ایتالیا کی ۲
فریسبی
۱۷ سپتامبر ۲۰۰۰ Oggy e i Maledetti scarafaggi
استرالیا کارتون نتورک (آسیای جنوبی) ? Oggy And The Cockroaches
لهستان تله تون + ۱۹۹۹ Oggy i Karaluchy
هند

نیکلودئون هند
کارتون نت‌ورک
نیکلودئون سونیک

۲۰۰۹ (نیکلودئون هند)

۲۰۱۲ (کارتون نتورک)
۲۰۱۵ (فصل ۱) (نیکلودئون سونیک)

Oggy and the Cockroaches
روسیه REN-TV,
Sport,
TV-3,
Bibigon,
Carousel,
Nickelodeon
۳۰ نوامبر ۲۰۰۰ Огги и тараканы (Oggi i Tarakany)
اوکراین Novyi Kanal,
NTN,
PLUSPLUS
? Оггі та кукарачі (Oggi ta Kukarachi)
آلمان کانال دیزنی،
RTL
۱۴ اکتبر ۱۹۹۹ Оggy und die Kakerlaken
هنگ کنگ کارتون نتورک آسیا ? نامعلوم
کانادا YTV ? Oggy and the Cockroaches
استرالیا ای بی سی ۳

کارتون نت‌ورک

? Oggy and the Cockroaches
فیلیپین کانال دیزنی آسیا ? نامعلوم
مالزی Astro AEC
Astro Wah Lai Toi
Astro Shuang Xing
کارتون نتورک مالزی
نیکلودئون مالزی
? نامعلوم
اسلواکی مارکیز ? نامعلوم
ایالات متحده آمریکا فاکس کیدز
نیکلودئون
? Oggy and the Cockroaches
ویتنام کانال دیزنی (آسیا جنوبی) ? نامعلوم
اسرائیل آرتوز هایلادیم

جنجال‌ها[ویرایش]

در تاریخ ۱۴ مارس ۲۰۱۵، تی ام از گزارش داد که یک بیننده جوان یک تصویر کوتاه از یک پوستر در پس زمینه را با یک سینه در معرض زن نشان داده‌است، نشان داده شده در بخش «کاپرفیلم ناراضی»، که در نیکلودئون در ایالات متحده پخش شد در همان روز، با برخی از پدر و مادر شکایت در مورد حادثه به شبکه داد. با این حال، این مجموعه در زمان پخش (۲:۳۰ بعد از ظهر ET / PT) در شبکه نیکلودئون آمریکایی قبل از اکثر کودکان مدرسه به خانه از مدرسه، بنابراین این حادثه توجه رسانه‌های جریان اصلی را دریافت نکرده‌است. سریال همچنان بر روی نیکلودئون در آن زمان پخش می‌شود تا زمانی که قسمت‌های فصل خسته شده‌اند و تا ۱ می ۲۰۱۵ تنها به دلیل اهداف قراردادی به دلیل قرارداد نیکلودئون در سریال‌هایی که نیاز به پخش در شبکه‌های آمریکایی خود دارند، پخش می‌شود. . برای پخش در آینده از قسمت در سراسر جهان، و در کانال رسمی اوگی در یوتیوب، تصویر پوستر با یک صحنه ساحل بی‌طرف جایگزین شد.

منابع[ویرایش]