اوکی مستر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از اوکی مستر (فیلم))
اوکی مستر
کارگردانپرویز کیمیاوی
تهیه‌کنندهعباس هاشمی
نویسندهپرویز کیمیاوی براساس داستانی از دیوید پووال
بازیگراناریکا ماز
فرخ غفاری
یدالله شیراندامی
تری گراهام
چارلی پینتون
راویچارلی نپتون
موسیقینورالدین رضوی سروستانی
فیلم‌بردارمحمد زرفام
تدوین‌گرهما واقعی
تاریخ‌های انتشار
اکران نشد
مدت زمان
۸۰ دقیقه
کشورایران
زبانفارسی

اوکی مستر(به انگلیسی: OK Mister)به کارگردانی و نویسندگی پرویز کیمیاوی ساخته شده است که در آن چند بازیگر غیر ایرانی نیز شرکت داشته‌اند. این فیلم همزمان با به وقوع پیوستن انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ توقیف شد و هرگز به نمایش عمومی در نیامد. اوکی مستر از اولین فیلم‌های توقیف شده پس از انقلاب محسوب می‌شود. فرخ غفاری در نقش یک امریکایی استعمارگر ایفای نقش کرده است.[۱]

داستان فیلم[ویرایش]

ویلیام ناکس دارسی (با بازی فرخ غفاری) ناگهان وارد یکی از دهات ایران می‌شود. هدف او به دست آوردن امتیاز استخراج نفت است. اهالی از او استقبال درخشانی نمی‌کنند، بنابراین سعی دارسی به تغییر دادن عقاید و سنت‌های اهالی صرف می‌شود.

او با همیاری دستیارانش دختری به نام سیندرلا (با بازی اریکا ماز) را وارد ده می‌کند. با ورود سیندرلا محصولات و مصنوعات غرب هم وارد ده می‌شود: مثل کوکاکولا، رادیو و تلویزیون. در این ده تنها یک نفر به مقابله با این پدیده‌ها به پا می‌خیزد و او پیر ده است. به مرور زمان اهالی لهجه و زبان خود را از دست می‌دهند و به انگلیسی تکلم می‌کنند.

با تمام این اوصاف ناکس دارسی هنوز اطمینان کامل به عقد قرارداد جهت استخراج نفت ندارد. در این بین تجاوزی به سیندرلا صورت می‌گیرد و این قضیه باعث می‌شود تا دارسی بتواند مستمسکی داشته باشد تا از اهالی ده ادعای خسارت کند. تاوان این خسارت هم استخراج و اکتشاف نفت است.

پیر ده، در این میان، تنها کسی است که کوشش دارد اهالی را نسبت به اصالت هایشان آگاه کند. اما اهالی آنچنان جذب زرق و برق‌های وارداتی شده‌اند که این مسئله را فراموش می‌کنند. در انتها تجاوز به سیندرلا و توهینی که از طرف ناکس دارسی به اهالی می‌شود باعث هوشیاری مردم شده و دست به اقدامی می‌زنند که موجب ویرانی خودشان و رفتن دارسی از ده می‌شود.

در آخر ده می‌ماند و نفت فروش‌ها و تمام منازل و فضای ده را که پلاستیک و کاغذ رنگی پر کرده است.

منبع[ویرایش]

  1. «اوکی مستر». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ مارس ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۹ ژانویه ۲۰۲۰.