اندیشه (شهریار)

مختصات: ۳۵°۴۱′۰۰″شمالی ۵۱°۰۱′۰۰″شرقی / ۳۵٫۶۸۳۳۳°شمالی ۵۱٫۰۱۶۶۶°شرقی / 35.68333; 51.01666
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از اندیشه (شهر))
اندیشه
انديشه
کشور ایران
استانتهران
نام(های) دیگرشهر جدید اندیشه
مردم
جمعیت۱۱۶٬۰۶۳ نفر در سال ۱۳۹۵[۱]
جغرافیای طبیعی
مساحت۱٬۴۹۵ هکتار
ارتفاع۱٬۲۰۰ متر از سطح دریا
اطلاعات شهری
شهرداربهروز کاویانی
پیش‌شمارهٔ تلفن٠٢١-۶۵**
وبگاه
اندیشه بر ایران واقع شده‌است
اندیشه
روی نقشه ایران
۳۵°۴۱′۰۰″شمالی ۵۱°۰۱′۰۰″شرقی / ۳۵٫۶۸۳۳۳°شمالی ۵۱٫۰۱۶۶۶°شرقی / 35.68333; 51.01666

شهر جدید اندیشه شهری واقع در غرب استان تهران است. این شهر در ۱۵ کیلومتری تهران و ۷ کیلومتری کرج قرار دارد.[۲][۳]

این شهر دارای ۶ فاز می‌باشد که فاز دو، سه، چهار و پنج شهر اندیشه براساس قوانین تازهٔ شهرسازی طراحی و ساخته شده‌است. در ابتدا شهر اندیشه به عنوان کنترل‌کنندهٔ سرریز جمعیت کلانشهر تهران ساخته شد ولی در حال حاضر در جهت تجاری‌سازی پیش رفته‌است. همچنین از لحاظ فرهنگی، هنری و ورزشی نیز شهری پیشتاز در غرب استان تهران می‌باشد. این شهر با امکاناتی که دارد می تواند به بهبود دمای هوا کمک می کند و می تواند هوای شهر را به تعادل برساند و خنک کند. این امکانات و سیستمات به صورت خیلی پیشرفته، مشابه و یا الگو گرفته از سیستم خنک کننده پیشرفته خارجی آن در شهر جدید اندیشه به تولید رسیده است . این وسیله توسط دانشمندان داخلی همین شهر جدید ساخته شده است .[۴]

بازار ایرانی-اسلامی اندیشه که به سبک میدان نقش جهان اصفهان ساخته شده‌است، یکی از بزرگ‌ترین مکان‌های تجاری و تفریحی آن می‌باشد. در مسیر جادهٔ تهران-اندیشه پل شهید صیاد شیرازی قرار دارد که به کل فاز های شهر (فاز ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵) دسترسی دارد و از آنجا می‌توانید به کل فازهای شهر نو اندیشه، و دیگر شهرهای اطراف بروید

اهداف ایجاد شهر[ویرایش]

حفظ تعادل اکولوژی منطقه

جذب جمعیت سرریز منطقهٔ شهری تهران

نزدیکی محل کار، مسکن و خدمات شهری به یکدیگر

جلوگیری از حاشیه‌نشینی و توسعهٔ گسترش ناهنجار شهرها و ... .

محلات[ویرایش]

فاز ۱[ویرایش]

فاز یک اندیشه دارای اصول شهرسازی سنتی است. همچنین این فاز زیر نظر شهرداری شهر نو اندیشه نیست و به عنوان منطقه یک شهرداری شهریار شناخته می‌شود. [نیازمند منبع] از سال ۱۳۶۱ به بعد، واگذاری قطعات زمین در متراژهای پانصد و هزار متری به فرهنگیان شاغل در آموزش و پرورش آغاز گردید، اما طی سال‌های اخیر روند رو به رشد جمعیت مهاجر به اندیشه سبب شده‌است تا زمین‌ها و منازل مذکور از حالت ویلایی سابق به آپارتمان ساز جهت سکونت جمعیت رو به رشدش تبدیل گردیده باشد. شهرک رفاه، شهرک مریم و شهرک المهدی نیز در این فاز قرار دارند.

موقعیت برخی از شهرهای حاشیه‌ای جنوب، جنوب غرب و غرب نزدیک تهران ۱- فردیس ۲- اندیشه ۳- شهر قدس ۴- شهریار ۵- احمد آباد مستوفی ۶- پرند ۷- رباط کریم ۸- اسلامشهر ۹- باقر شهر

فاز ۲[ویرایش]

طراحی این فاز در زمینی به مساحت ۱۲۰ هکتار از سال ۱۳۷۰ آغاز و قطعات آن در دوبخش ویلایی و آپارتمانی از سال ۱۳۷۱ به متقاضیان واگذار شد.

فاز ۳[ویرایش]

فاز ۳ اندیشه در سال ۱۳۷۰ در زمینی به مساحت ۳۶۰ هکتار طراحی و بر اساس کاربری مصوب در مراحل مختلف واگذار شده‌است. این فاز بر اساس اسلوب شهرسازی جدید ساخته شده و از نظر دارا بودن زیر ساخت‌های شهری، شرایط بسیار مطلوبی و ممتازی دارد. در این فاز مجتمع‌های بزرگ تجاری همچون نگارستان، بزرگ، میلاد، تیراژه، نور و ... پارک‌ها، بوستان‌ها و مجموعه‌های ورزشی و آبی و ... به بهره‌برداری رسیده‌اند. سینمای ساحل اندیشه نیز در این فاز قرار دارد. در ضلع شرقی فاز ۳، شهرک صدف واقع گردیده‌است که بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی نور، سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه پیام نور در آن واقع گردیده‌است و همچنین در قسمت جنوبی شهرک صدف، شهرک اداری شهرستان شهریار قرار گرفته‌است.

فاز ۴[ویرایش]

مساحت این فاز ۳۳۰ هکتار بوده که از سال ۱۳۷۵ آماده‌سازی اراضی و واگذاری آن آغاز گردید. فاز ۴ متصل به فاز ۳ است و تداومی است بر روند گسترش فاز ۳ که در کنار جادهٔ کرج- شهریار واقع شده‌است. بازار بزرگ ایرانی اسلامی که به عنوان نماد معماری ایرانی و به سبک نقش جهان اصفهان طراحی شده‌است، در این فاز قرار دارد. همچنین دبیرستان سمپاد دارالفنون شهریار، نمونه دولتی البرز شهریار و مجتمع تجاری و اداری ارغوان که با مساحت زمینی بالغ بر ۴٬۲۰۰ متر مربع و زیربنای حدود ۴۸٬۰۰۰ متر مربع، به صورت مشارکت با بخش خصوصی در فاز ۴ اندیشه، در آذرماه سال ۹۲ افتتاح شده‌است. همچنین پروژهٔ مرکز شهر اندیشه در سال ۹۸ که شامل بخش‌های مختلف تجاری، اداری، فرهنگی، تفریحی و مسکونی است در این فاز احداث گردیده‌است.

فاز ۵[ویرایش]

مساحت این فاز ۱۹۴ هکتار است. فاز ۵ در کنار جادهٔ کرج- شهریار در قسمت شمالی فاز ۴ شکل گرفته‌است. مانند سایر فازها دارای مجتمع‌های تجاری، مدارس، فرهنگسرای سعدی و مسجد است. اولین فاز مسیر سلامت اندیشه که برای دوچرخه‌سواری و ورزش طراحی شده نیز در طول بلوار امیرکبیر این فاز احداث گردیده‌است. خانه‌های مسکونی در این فاز به دو صورت آپارتمانی و ویلائی، با متراژ بالاتر ساخته شده‌است و محله‌های آن به نسبت فاز ۱ و ۳ و… دارای فضای آرامتری است.

فاز ۶[ویرایش]

این فاز به مساحت ۴۰۰ هکتار می‌باشد که عمده زمین‌های آن در مالکیت بخش خصوصی می‌باشد که تا کنون شهرداری مجوز ساخت نداده‌است.

بلاتکلیفی اعضای ۷ تعاونی مسکن در شهر اندیشه با ۱۰۰۰عضو[پیوند مرده]

تاسیس ارگان ها:

  • شرکت عمران شهرجدید اندیشه در سال 1367 تاسیس شده است.از جمله وظایف این شرکت تهیه و اجرای طرح های شهرسازی، معماری، نقشه کشی تفکیکی، آماده سازی و سایر اقدامات اجرایی و ساختمان های لازم برای ایجاد شهر جدید در زمینه های تامین شده و یا از طریق خریداری، تملک، اجاره و صلح حقوق بر اساس آیین نامه های مصوب مجمع عمومی و همچنین تهیه و اجرای طرح های سیویل، تاسیسات و تسهیلات شهری و رفاهی و خدمات بازرگانی و غیره . اجرای طرح مسکن مهر به دستور ریاست محترم جمهوری . حفظ حقوق و اعمال مالکیت دولت نسبت به اراضی متعلق به شرکت در محدوده شهر جدید می‌باشد . ساختمان این شرکت در فاز ۳ اندیشه مستقر گردید است.
  • اداره برق در سال ۱۳۸۲ در فاز ۳ اندیشه مستقر گردید و این شهر هم اکنون دارای ۲ پست توزیع برق ۶۳ کیلو ولت می باشد.
  • اداره آب و فاضلاب در سال ۱۳۸۹ در فاز ۳ اندیشه مستقر گردید. تامین آب شهر اندیشه ،توسط  چاه های موجود در شهر صورت پذیرفته است و این شهر فاقد تصفیه خانه و فاضلاب شهری است.
  • اداره مخابرات در سال ۱۳۷۹ در فاز ۳ اندیشه مستقر گردید.
  • اداره گاز در سال ۱۳۸۵ در فاز ۳ اندیشه مستقر گردید.
  • نیروی انتظامی در سال ۱۳۷۹ در فاز ۳ اندیشه مستقر گردید.
  • شهرداری اندیشه در سال ۱۳۸۲ تاسیس شد و کلیه قسمت های واگذار شده شهر و شبکه معابر و فضای سبز به آ

اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸[ویرایش]

در ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۸ معترضان به افزایش ناگهانی قیمت بنزین در فاز یک شهرک اندیشه اقدام به اعتراض مسالمت آمیز کردند و در ادامه اعتراضشان به اقدامات مسلحانه کشیده شد و تعدادی از بانک های فاز یک اندیشه از جمله بانک انصار ، بانک تجارت و بانک قوامین به آتش کشیده شد و به حوزه ۷ امام علی که در ابتدای خیابان شاهد غربی فاز یک اندیشه قرار دارد حمله شد[۵] و در جریان این اعتراض حسینیه هیئت الشهداء اندیشه توسط معترضان به وسیله کوکتل مولوتف به آتش کشیده شد [۶] در این میان تعدادی از جوانان معترض نیز کشته شدند .[۷]

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «نتایج سرشماری سال ۱۳۹۰». معاونت برنامه‌ریزی استانداری خراسان جنوبی (به نقل از مرکز آمار ایران). ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ اکتبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲.
  2. اطلس گیتاشناسی استان‌های ایران، تهران: ۱۳۸۳خ.
  3. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۵ نوامبر ۲۰۱۹.
  4. اندیشه (شهریار) در سرور تحت شبکه نام‌های جغرافیایی و در این نشانی؛ با گزینش «Advanced Search»، نوشتن شمارهٔ «10038437» در «Unique Feature Id» و کلیک بر «Search Database» یافت می‌شود.
  5. «آتش زدن پایگاه بسیج به دست معترضان در شهرک #اندیشه». بالاترین. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۴-۱۹.
  6. «خسارت ۵۰۰ میلیونی اغتشاشگران به یک هیأت». www.alef.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ دسامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۴-۱۹.
  7. ‎‎تلویزیون منوتو‎ on Facebook Watch, retrieved 2020-04-19

پیوند به بیرون[ویرایش]

https://maskanpelak.com/property-type/apartment/ خرید آپارتمان در اندیشه


https://maskanlotfi.ir