انجمن بازرسان تقلب گواهی‌شده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
انجمن بازرسان فساد گواهی‌شده
شعار با هم، فساد را در جهان کاهش دهیم
بنیان‌گذاری ۱۹۸۸، آمریکا
شخصیت حقوقی سازمان غیرانتفاعی خصوصی
مقر آستین، تگزاس،  ایالات متحده آمریکا
اعضا بیش از ۶۵ هزار نفر از ۱۲۵ کشور
زبان رسمی انگلیسی
رئیس ژوزف تی. ولز
دبیرکل جیمز دی. راتلی
وب‌گاه رسمی http://www.acfe.com

انجمن بازرسان فساد گواهی‌شده (ACFE)[پانویس ۱] یکی از تأثیرگذارترین تشکل‌های حرفه‌ای ضد فساد در آمریکا و جهان است؛ که در سال ۱۹۸۸ در آستین، تگزاس، آمریکا توسط ژوزف تی. ولز راه‌اندازی شد. فعالیت اصلی این انجمن علاوه بر اعطای گواهی‌نامه حرفه‌ای بازرس فساد گواهی‌شده (CFE)[پانویس ۲] و نظارت بر فعالیت‌های حرفه‌ای اعضای انجمن، تولید اطلاعات، ابزارها، و آموزش‌های ضدفساد در سراسر جهان است (به نقل از ویکی‌پدیای انگلیسی).

گواهی‌نامه بازرس فساد گواهی‌شده[ویرایش]

گواهی‌نامه بازرس فساد گواهی‌شده (CFE) توسط انجمن بازرسان فساد گواهی‌شده (ACFE) به متقاضیان واجد شرایط داده می‍‌شود؛ و نمایانگر دانش و تجربه دارنده آن در پیش‌گیری، کشف و متوقف کردن فساد است. بازرس فساد گواهی‌شده در واقع برای شناسایی نشانه‌های خطر و پرچم‌های قرمز فساد[پانویس ۳] آموزش می‌بیند؛ از این رو، باید مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از تخصص‌های گوناگون داشته باشد - از جمله، آشنایی با معاملات مالی پیچیده، روش‌های انجام آن‌ها، ترفندهای گوناگون فساد، قوانین و مقررات، فرایندهای دادرسی، و.... هر کسی که می‌خواهد عنوان «بازرس فساد گواهی‌شده (CFE)» را به‌دست آورد باید در آزمون نوشتاری دشوار برگزارشده از سوی انجمن بازرسان فساد گواهی‌شده در چهار سرفصل زیر موفق شود:

  • پیش‌گیری و متوقف کردن فساد
  • تراکنش‌های مالی مفسادانه
  • بازرسی فساد
  • عناصر حقوقی فساد[۱]

داوطلبان دریافت این گواهی‌نامه علاوه بر گذراندن این آزمون کتبی باید از استانداردهای حرفه‌ای، تحصیلاتی، و اخلاقی بالایی نیز برخوردار باشند. این افراد پس از دریافت این گواهی‌نامه نیز باید پیوسته آموزش‌های ضمن خدمت را بگذرانند.
بعضی از سازمان‌های مهم آمریکا داشتن این گواهی‌نامه را برای متقاضیان استخدام به عنوان یک مزیت حرفه‌ای به رسمیت شناخته‌اند که از آن جمله می‌توان به اف‌بی‌آی، وزارت دفاع آمریکا، و واحد حسابرسی قانونی و بازرسی‌های ویژهٔ دیوان محاسبات عمومی آمریکا اشاره کرد. برای آگاهی بیش‌تر دربارهٔ این گواهی‌نامه به وب‌گاه این انجمن سر بزنید.[۲]

گزارش به ملت‌ها دربارهٔ فساد‌ها و سوءاستفاده‌های شغلی[ویرایش]

انجمن بازرسان فساد گواهی‌شده (ACFE) هر دو سال یک‌بار گزارش مفصلی را با عنوان گزارش به ملت‌ها دربارهٔ فسادها و سوءاستفاده‌های شغلی منتشر می‌کند. این گزارش‌ها همواره به عنوان اصلی‌ترین منبع کتاب‌ها، مقالات، همایش‌ها، سخن‌رانی‌ها، و آموزش‌ها در زمینه مبارزه با فساد در سراسر جهان به‌کار می‌رود.[۳] این گزارش دربرگیرنده اطلاعات و آماری تفصیلی دربارهٔ زیان‌های فسادها، روش‌های انجام فسادها، کشف ترفندهای فساد، سازمان‌های قربانی، مرتکبان فساد، روش‌شناسی، اطلاعات جهانی به تفکیک کشورها، و چک لیست‌های پیش‌گیری از فساد است. آخرین نسخه این گزارش سالانه که مربوط به ۲۰22 است در وب‌گاه انجمن در دسترس همگان قرار دارد.[۴][۵]

مجله فساد[ویرایش]

انجمن بازرسان فساد گواهی‌شده (ACFE) یک مجله با عنوان مجله فساد[پانویس ۴] دارد؛ که علاقه‌مندان می‌توانند از طریق وب‌گاه آن به مطالبش دسترسی پیدا کنند.[۶]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. Association of Certified Fraud Examiners
  2. Certified Fraud Examiner_CFE
  3. Red Flags of Fraud
  4. Fraud Magazine

منابع[ویرایش]

  1. جزئیات مواد آزمون گواهی‌نامه بازرس تقلب گواهی‌شده
  2. پنج گام اصلی برای دریافت گواهی‌نامه بازرس تقلب گواهی‌شده(CFE)
  3. تایسیک، کن، "گزارش‌ها می‌گویند برای پیش‌گیری تقلب، یک خط داغ برقرار کن، و کارکنان را درباره پیش‌گیری تقلب آموزش بده"، مجله حسابداری، می ۲۰۱۲. (انجمن حسابداران عمومی گواهی شده آمریکا)
  4. «دانلود نسخه پی‌دی‌اف گزارش به ملت‌ها دربارهٔ تقلب‌ها و سوءاستفاده‌های شغلی (۷۶ صفحه-۸ مگابایت)» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۸ مه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۴ مارس ۲۰۱۳.
  5. «دانلود فایل پاورپوینت گزارش به ملت‌ها دربارهٔ تقلب‌ها و سوءاستفاده‌های شغلی (۲۷۳ اسلاید-۱۱ مگابایت)». بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ اكتبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۴ مارس ۲۰۱۳. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  6. وب‌گاه رسمی مجله تقلب، انجمن بازرسان تقلب گواهی‌شده آمریکا

دانلود پاورپوینت