انتخابات پارلمان اروپا (۲۰۰۹)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
انتخابات پارلمان اروپا
اتحادیه اروپا
→ ۲۰۰۴
۴ تا ۷ ژوئن ۲۰۰۹
۲۰۱۴ ←

هر ۷۳۶ کرسی پارلمان اروپا با ۱۸ ناظر
۳۶۹ کرسی موردنیاز اکثریت
مشارکت ۴۳٫۲۴٪
  حزب نخست


 


حزب حزب مردم اروپا
انتخابات پیش ۲۷۷
۳۶٫۴٪
کرسی‌های پیش ۲۸۸
کرسی‌های به‌دست‌آمده ۲۶۵
۸ ناظر
نوسان کاهش۰٫۷٪

رهبر اکثریت پیش از انتخابات

دارو بارزو
حزب مردم اروپا

رهبر اکثریت برگزیده

دارو بارزو
حزب مردم اروپا

انتخابات پارلمان اروپا در تاریخ ۴ تا ۷ ژوئن سال ۲۰۰۹ در بین ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا برگزار شد. در این انتخابات ۷۳۶ نماینده پارلمان اروپا به نمایندگی از بیش از ۵۰۰ میلیون اروپایی انتخاب شدند. این انتخابات بزرگترین انتخابات فراملی تاریخ محسوب می‌شود.

زمانبندی[ویرایش]

در حدود سه چهارم اعضای پارلمان اروپا در روز یکشنبه ۷ ژوئن انتخاب شدند. اما به علت تفاوت روز سنتی انتخابات در کشورهای مختلف، یک چهارم باقی‌مانده از اعضا در طی سه روز منتهی به یکشنبه انتخاب شدند. به عنوان نمونه رای گیری در پادشاهی متحده در روز پنج شنبه، ۴ ژوئن برگزار شد.

در ۷ کشور، همزمان با انتخابات مذکور، انتخابات دیگری نیز برگزار گردید. انتخابات عمومی در لوکزامبورگ، مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری در لیتوانی (در صورت لزوم)، انتخابات دولت محلی در بخشهایی از پادشاهی متحده، ایرلند، آلمان و مالت، انتخابات محلی در بلژیک و همه‌پرسی در مورد حق ارث زنان در دانمارک.

این اولین انتخابات پارلمان اروپا بود که بلغارستان و رومانی همزمان با دیگر کشورهای عضو در آن شرکت کردند. در دورهٔ قبل انتخابات در این دو کشور در زمان پیوستنشان به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۷ و غیرهمزمان با بقیه کشورهای عضو اتحادیه صورت گرفت.