ام سلمه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ام‌سلمه)
ام سلمه
همسران محمد
أم سلمة بنت أبي أمية
نام بومیأم سلمة بنت أبي أمية
نام هنگام تولدهِنْد بِنْت أَبِي أُمَيَّة‎
هند دختر ابی امیه
زادهٔ۵۹۶_۵۸۰ میلادی
مکه, حجاز
(امروزه عربستان سعودی)
درگذشتذیقعده ۶۲ قمری ; ح. ۶۸۰ یا۶۸۲٫۶۸۳ میلادی
آرامگاه
بقیع، مدینه، حجاز،
(امروز عربستان سعودی)
شناخته‌شده برایهمسران محمد
عنوانام المومنین
همسر(ها)ابو سلمه
محمد
فرزندانزینب، سلمه، زره، عمر و رقیه از ابو سلمه
والدینپدر: ابو ٱمية بن المغيرة
مادر:عتیقه بنت امیر بن ربیعه
خویشاوندانمهاجر بن ابی‌امیه (برادر تنی)
قريبة بنت أبي أمية (خواهر ناتنی پدری)
خالد بن ولید (پسر عموی اول پدری)
خانوادهمخزومیان
اهل بیت (به وسیله ازدواج با پیامبر اسلام)

هند دختر ابی امیه مخزومی (به عربی: سَلَمَة هِنْد بِنْت أَبِي أُمَيَّة‎) ملقب به ام سلمه به معنی مادر سلمه،[۱][۲] یکی از با نفوذترین زنان پیامبر بشمار می‌آمد که تا حد زیادی به خاطر روایت کردن احادیث گوناگون یا داستان‌های مربوط به زندگی با محمد شناخته شده‌است.[۳]شیعیان براین باورند که ام سلمه بهترین همسر محمد پس از خدیجه بوده‌است.[۴]

کنیه[ویرایش]

تاریخ‌نویسان در نام پدرش اختلاف دارند؛ بعضی گفته‌اند سهل بن المغیره بن مخزوم، و بعضی دیگر گفته‌اند حذیفه.[۵]

ابن سعد در طبقات خود می‌گوید: نام پدرش سهیل زادالرکب بن المغیره است و لقبش به زادالرکب از آنجاست که در سفر همسفرانش از توشهٔ او بهره‌مند می‌شدند و کسی زادی با خود در راه سفر نمی‌برد. مادرش: عاتکه بنت عبدالمطلب بن هاشم بن عبدمناف ، عمه پیامبر می باشد.

زندگی[ویرایش]

ام سلمه و همسرش عبدالله بن عبدالاسد از نخستین مسلمانان بودند و سلمه و سه فرزند دیگر از آنها باقی ماند. وی بعد از اینکه همسرش بعد از زخمش در جنگ احد، کشته شد؛ به عقد پیامبر اسلام درآمد. به اعتقاد مسلمانان ازدواج پیامبر با ام سلمه به روایتی در آن زمان حدوداً سی و سه ساله و بیوه بوده‌است.

در جریان انتخاب علی به خلافت و بروز جنگ جمل، ام‌سلمه که همراه عایشه به طواف کعبه رفته بوده، به او هشدار داد که علیه علی شورش نکند. اما عایشه حرفش را گوش نکرد. ام‌سلمه به مدینه بازگشت و از علی حمایت کرد.

ام سلمه یک سال پس از واقعه عاشورا در دهم محرم‌الحرام سال ۶۲ هجری قمری در سن ۸۸ سالگی از دنیا رفت و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد ، او آخرین زن از همسران محمد پیامبر اسلام بود که از دنیا رفت.[۶]

فرزندان[ویرایش]

از ازدواج ام‌سلمه و عبدالله بن عبدالاسد، چهار فرزند گزارش شده است که عبارتند از: سلمه، عمر، زینب و دورا. از زندگانی سه فرزند او، اطلاعاتی از دست نیست، اما عمر بن عبدالله، از یاران علی بن ابی‌طالب در جنگ جمل بود که مدتی از جانب علی بن ابی‌طالب، والی بحرین و فارس -و به قولی حلوان، ماه و ماسبذان- شد.[۷]

منابع[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. Understanding the Islamic Law, Raj Bhala, Section: Umm Salama. In 625 Mohammad married Umm Salama Hind (circa 580-680) another war widow, as her husband died after the Battle of Uhud.
  2. Fahimineiad, Fahimeh; Trans. Zainab Mohammed (2012). "Exemplary Women: Lady Umm Salamah" (PDF). Message of Thaqalayn. 12 (4): 127. Archived from the original (PDF) on 27 March 2014. Retrieved 1 May 2014.
  3. Hamid, AbdulWahid (1998). Companions of the Prophet Vol. 1. London: MELS. p. 139. ISBN 0948196130.
  4. Sayeed, Asma (2013). Women and The Transmission of Religious Knowledge In Islam. NY: Cambridge University Press. pp. 35. ISBN 978-1-107-03158-6.
  5. «ام سلمه - دانشنامه‌ی اسلامی». wiki.ahlolbait.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۰۹.
  6. Madelung, Wilfred (1996). The Succession to Muhammad (به انگلیسی). Cambridge University Press. p. ۱۴۸.
  7. «دائرةالمعارف بزرگ اسلامی:ابوسلمه، عبدالله بن عبدالاسد». www.cgie.org.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ آوریل ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۱-۰۷.