امامزاده سید اسحاق (ساوه)

مختصات: ۳۵°۰۰′۳۹٫۰″ شمالی ۵۰°۲۲′۲۴٫۱″ شرقی / ۳۵٫۰۱۰۸۳۳°شمالی ۵۰٫۳۷۳۳۶۱°شرقی / 35.010833; 50.373361
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
امامزاده سید اسحاق
Map
نامامامزاده سید اسحاق
کشورایران
استانمرکزی
شهرستانساوه
اطلاعات اثر
سال‌های مرمتصفویه
کاربری کنونیزیارتگاه
دورهٔ ساخت اثرسلجوقیان
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۲۷۹
تاریخ ثبت ملی۱۲ اسفند ۱۳۱۵
حیاط شرقی امامزاده سید اسحاق
در ورودی حیاط امامزاده سید اسحاق

بنای امامزاده سید اسحاق در شهر ساوه قرار دارد و در دوره سلجوقیان ساخته و دوره صفویه بازسازی شده‌است. این اثر در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ با شمارهٔ ثبت ۲۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.[۱]

تاریخچه بقعه[ویرایش]

این بنا دارای بقعه‌ای برج مانند است و سبک ساختمان آن مانند بناهای عصر سلجوقیان در نیمه قرن هفتم هجری قمری است که در عصر صفویه نقشه گنبد به صورت کنونی درآمده و درگاه‌های آن تنگ و کوتاه است. اهمیت این بنا به علت آجرها و کاشیهای فیروزه‌ای روی مقبره‌است که دارای خطوطی بسیار زیبا است.[۲]

ورودی اصلی به بنا، از طریق یک ایوان بسیار بلند و رفیع امکان‌پذیر است که در ضلع شمالی دارای چندین حجره است که سازنده آن این بنا را با کمی چرخش در جهت شمالی-جنوبی احداث کرده‌است. در ایوان شمالی که اصلی‌ترین ایوان است کاشی‌های هشت گوش فیروزه‌ای خشتی سه سانتی‌متری نقش بسته شده‌است و کتیبه موجود در این ایوان زیبایی این بقعه را دو چندان کرده‌است.

گنبد خانه نیز که بر روی پلان مربع تشکیل شده‌است با شکل و ظاهر زیبا به صورت قوس عرقچین درآمده‌است که این گنبد جزء گنبدهای دوره صفویه است. در مرکز گنبد کلمه جلاله «الله» و در اطراف آن، طرح‌های گیاهی نقش شده‌است، لوح روی قبر، ۱۲ کاشی با زمینه لاجوردی است که به خط ثلث روی آن اسم صاحب قبر را نوشته‌اند.

ایوان شرقی که روی آن با گچ پوشانیده شده‌است با رسم بندی در دو گوشه بنا احداث شده‌است. حیاط مرکزی نیز دارای ۱۴ رواق است که از طریق شمال به آن راه دارد.

در میان بقعه امامزاده ضریحی چوبی و مشبک قرار داشته‌است (در حال حاضر ضریح جدید جایگزین ضریح قدیمی شده‌است).[۳]

در مورد نسب این امامزاده اختلاف است در بعضی منابع نسب امامزاده سید اسحاق با سه واسطه به موسی کاظم ذکر شده‌است[۴] اما بعضی منابع تاریخی همچون نزهه القلوب نوشته حمدالله مستوفی قزوینی[۵] وی را یکی از فرزندان موسی کاظم امام هفتم شیعیان دانسته‌اند.

دسترسی[ویرایش]

این امامزاده در ابتدای جاده ساوه - قم در ضلع شرقی میدان سرداران ساوه قرار دارد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. امامزاده سید اسحق/وب سایت جامع گردشگری ایران
  2. «پایگاه جامع اطلاع‌رسانی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی-ساوه». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ فوریه ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۴ نوامبر ۲۰۱۰.
  3. «مرکزی دیلی - معرفی و توضیح بنای امامزاده سید اسحاق ساوه». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۱۴ نوامبر ۲۰۱۰.
  4. آیین معنوی غبارروبی امامزاده سید اسحاق(ع) ساوه برگزار شد ایسنا
  5. نعمتی، احمد (۱۳۸۳). ساوه شهر باستانی. انتشارات اعلاء.

پیوند به بیرون[ویرایش]