امامزاده داوود

مختصات: ۳۵°۵۲′۳۷٫۲۴″ شمالی ۵۱°۲۰′۱۶٫۳۶″ شرقی / ۳۵٫۸۷۷۰۱۱۱°شمالی ۵۱٫۳۳۷۸۷۷۸°شرقی / 35.8770111; 51.3378778
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از امامزاده داود)
امامزاده داوود
Map
نامامامزاده داوود
کشورایران
استانتهران
شهرستانتهران
بخشکن
اطلاعات اثر
نام محلیحرم داوود بن صادق
نوع بناامامزاده
سال‌های مرمت1245 1338 1401
کاربری کنونیزیارتگاه
دورهٔ ساخت اثرصفویان
مالک فعلی اثرسازمان اوقاف و امور خیریه
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۲۵۹
تاریخ ثبت ملی۳۰/۲/۱۳۱۵
اطلاعات بازدید
امکان بازدیداز مهرماه ۱۴۰۱ بازگشایی شده است.

شرف‌الدین داود الحسنی که با نام امامزاده داوود شناخته می‌شود، از نوادگان حسن مجتبی است و در نسل یازدهمش قرار دارد. گفته می‌شود که وی و برخی دیگر از بستگانش در همراهی علی بن موسی الرضا به ایران آمده و کشته شدند.[۱] بقعهٔ این امامزاده در دوران صفویه ساخته شد و در دوران فتحعلی‌شاه توسعه یافته‌است.[۲] در دره‌های مجاور امام‌زاده داوود در سمت مغرب و جنوب غربی در آبادی‌های رندان و سنگان بقعه‌هایی به نام امامزاده عمادالدین پدر امام‌زاده داوود و امامزاده علاءالدین و امام‌زاده قاسم و امامزاده عقیل برادران امام‌زاده داوود وجود دارد. آرامگاه امامزاده داوود واقع در شمال‌غرب تهران و در انتهای جادهٔ امامزاده داوود در بخش کَن و در ارتفاع ۲٬۶۰۰ متری از سطح دریا است.

راه‌های منتهی به امامزاده داوود[ویرایش]

جادهٔ امامزاده داوود در بخش کن از آبشار هریاس آغاز شده و پس از گذشتن از روستای سولقان و سپری کردن مسافتی به طول ۲۵ کیلومتر به امامزاده داوود می‌رسد.

اما مسیر دیگری که برای رسیدن به امامزاده داوود وجود دارد، مسیری است که از کنار دره فرحزاد گذشته و بعد از طی مسافتی به طول ۱۵ کیلومتر به امامزاده داوود می‌رسد. البته این مسیر، مسیر کوه‌پیمایی بوده و فاقد جادهٔ آسفالته می‌باشد.[۳] به دلیل وجود مناظر طبیعی و دیدنی و همچنین وجود رودخانه‌ای کوچک در مسیر؛ این راه به صورت یکی از جذابیت‌های تفریحی شهر تهران درآمده و گردشگران زیادی از آن استفاده می‌کنند.[۴]

مسیر فرحزاد به امامزاده داوود از محلهٔ فرحزاد (انتهای اتوبان یادگار امام) شروع شده و پس از حدود ۴ ساعت پیاده‌روی با شیب ملایم در میان دره، به مسیر کوهستانی تبدیل شده و با طی حدود ۲ ساعت راه در این شرایط در نهایت به امامزاده داوود منتهی می‌شود.[۵][۴]

سیل امامزاده داوود[ویرایش]

در ساعت ۱:۳۰ دقیقه بامداد ۶ مرداد ۱۴۰۱، بارش شدید و ناگهانی باران سیل در دره امام‌زاده داوود، باعث جاری شدن حجم زیادی آب و گل و‌ لای به سوی پایین‌دست شد، این سیلاب با ساختمان امامزاده برخورد کرد و باعث مرگ بیش از ۱۰ نفر و مصدومیت بیش از ۲۰ نفر گشت. بنای امامزاده داوود نیز در این حادثه آسیب جدی دید.[۶][۷]

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «معرفی آستان مقدس امامزاده داود (علیه السلام) ـ کیگا». www.emamzadegan.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۲۳.
  2. «امامزاده داوود (ع) کجاست؟». www.yjc.ir. ۳۰ اسفند ۱۳۹۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۲۳.
  3. http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=138730
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «امامزاده داوود». صفحه اصلی - صدا و سیمای یزد. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ سپتامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۲.
  5. Pinorest؛ پینورست. «امامزاده داوود تهران؛ دره خوش آب و هوا در نزدیکی تهران». مجله پینورست. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۰۷.
  6. «سیل در امامزاده داوود تهران / ۸ کشته و ۱۹ مفقودی / تخلیه روستا و اسکان ۷۰۰ تن از اهالی (+عکس)». عصر ایران. ۱۴۰۱-۰۵-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۲۹.
  7. «مدیر آستان امامزاده داوود: تخریب بخش زیادی از امامزاده داوود (ع)؛ وضعیت بحرانی است | تصاویر تخریب امامزاده را ببینید». همشهری آنلاین. ۲۰۲۲-۰۷-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۲۹.

پیوند به بیرون[ویرایش]

  • امامزاده داوود قدیم‌های جاده کن
  • برای دریافت زندگی داود و پیشینهٔ تاریخی مزار نک: دکتر محمودرضا افتخار زاده / پژوهشی در زندگی شرف‌الدین داود الحسنی (معروف به امامزاده داود تهران) (ناشر: رسالت فیلم. تهران .۱۳۸۵ خورشیدی)