امامزاده حمزه

مختصات: ۳۵°۳۵′۶٫۰۲″ شمالی ۵۱°۲۶′۹٫۲۳″ شرقی / ۳۵٫۵۸۵۰۰۵۶°شمالی ۵۱٫۴۳۵۸۹۷۲°شرقی / 35.5850056; 51.4358972
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
«حمزه»
به ترتیب گنبدهای حمزه بن موسی و عبدالعظیم حسنی و امامزاده طاهر
زادهٔاحتمالاً ۱۵۱ (قمری)
درگذشتحدود سال ۲۰۴ (قمری)
علت مرگامامزاده حمزه در جنگ با سپاه حاکم شیراز زخمی شده و به شهر ری گریخت که در آنجا به دست سربازان مأمون شناسایی و به قتل رسید یا این که با همان زخم از دار دنیا رفت.
مدفنشهر ری تهران
والدین
خویشاوندانفرزند موسی بن جعفر و برادر احمد بن موسی

امامزاده حمزه یکی از فرزندان امام هفتم شیعیان موسی کاظم و برادر امام هشتم شیعیان علی بن موسی الرضا می‌باشد که آرامگاه او در کنار مرقد شاه عبدالعظیم قرار دارد وی زمانی که برای دیدن برادرش رضا، عازم خراسان بود، در شهر ری درگذشت. وی برادر عبدالله بن موسی است. گفته می‌شود عبدالعظیم حسنی به زیارت قبر وی می‌رفته و می‌گفت: «این قبر یکی از پسران موسی کاظم است.»

چندین امامزاده با نام حمزه در ایران وجود دارد ولی از همه مشهورتر امامزاده حمزه تهران است.

بعضی مدفن او را در قم و برخی در ترشیز (کاشمر) (البته امامزاده حمزه کاشمر، فرزند حمزه بن موسی کاظم ری است) و بعضی در جزیره طرف جنوب حله نوشته‌اند. اما محدث نوری در تحیه الزائر، قول اخیر را بی‌اصل شمرده‌است. خاندان سید محمدباقر شفتی از نسل همین امامزاده حمزه هستند. پادشاهان صفویه که خود را از اولاد او می‌دانستند در ایام سلطنت خود به آن توجه زیادی داشته‌اند؛ و شاه طهماسب صفوی به احداث بقعه و گنبد برای مرقدش همت گماشته‌است.

مهاجرت به ایران و قتل[ویرایش]

احمد بن موسی با برادر خود امامزاده حمزه و علاء الدین حسین و دیگر سادات، که قصد خراسان و دیدار علی بن موسی را داشتند، با سپاه قتلغ خان، حاکم شیراز مواجه شدند، و چون یاران احمد بن موسی آمادگی برای نبرد نداشتند و بعضاً مجروح و زخمی شده بودند، از معرکه گریخته و خود احمد بن موسی هم پس از این جریانات کشته شد.

در این میان، می‌توان چنین ادعا کرد که امامزاده حمزه در این جنگ با سپاه حاکم شیراز زخمی شده و به شهر ری گریخت که در آنجا به دست سربازان مأمون شناسایی و به قتل رسید یا این که با همان زخم درگذشت.

منابع[ویرایش]