اقچه پیره

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اقچه پیره
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانزنجان
شهرستانزنجان
بخشبخش مرکزی
دهستانمعجزات
مردم
جمعیت۶۳ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۲۳۵۸۹۸

روستایی از توابع بخش معجزات شهرستان زنجان در استان زنجان ایران است. در جاده دندی واقع شده و از روستاهای مجاور آن از جنوب چورزق، غرب مهتر، شرق رازبین، از شمال کوشکن و والارود می‌توان اشاره نمود. لازم است ذکر شود نام خانوادگی اکثریت قریب به اتفاق خانواده‌های روستا خدائی می‌باشد. طائفه‌های معروف عبارتند از مشهدی محمد و حاج عبداله خدائی که هر دو برادر می‌باشند.

زبان[ویرایش]

گویش مردمان روستا ترکی آذربایجانی با لهجهٔ زنجانی می‌باشد.

تاریخ[ویرایش]

روستا دارای بافت تاریخی بوده و قدمت ۷۰۰–۶۰۰ ساله دارد. در قدیم برای حفاظت از کلیدر غرب به شرق (شاهراه ارتباطی معجزات به خمسه) و نیز برای حفاظت از کاروانیان در قبال هجوم راهزنان قلعه ای به دستور حکومت ایلخانیان بنا شد و تخریب گردید دوباره در حکومت آق قویونلوها تمدید شد و به دژی نظامی تبدیل گردید که ۵ برج (بارو) داشته‌است. روستا دارای قنات به طول ۴۵۰ متر و دو انشعاب بوده که در زمان فتحعلی شاه قاجار تکمیل گردید. در سال‌های اخیر به دلیل ساخت جاده زنجان-دندی بخش زیادی از چاه‌های قنات تخریب شد و احداث چاه عمیق اطراف آن موجب خشک شدن آن گردیده‌است. اهالی اصیل دارای نسبت خویشاوندی با اهالی روستای وننق می‌باشند. امروزه بعضی از خانواده‌هایی که در گذشته رعیت بوده و در حال حاضر نیز هیچ خویشاوندی در وننق ندارند ریشه خود را متعلق به روستای وننق اعلام می‌نمایند.

مشاغل[ویرایش]

مشاغل مردم روستا از گذشته‌های دور کشاورزی و دامداری بوده‌است. خشکسالی در سال‌های اخیر موجب شده که اغلب مردم به کارهای خدماتی در شرکت‌ها مشغول باشند. از محصولات عمدهٔ کشاورزی روستا می‌توان به انگور، زردآلو، سنجد و هلو نام برد.

صنعت[ویرایش]

شهرک صنعتی ناجی نزدیک روستا . از شرکت‌های معروف نزدیک دهات: شرکت پدیده شیمی قرن

ورزش[ویرایش]

چولونگ آقاج، یولداش سنی کیم آپاردی، اشک بل سیندیران، قرجمه داش (ابه داش)، جیز

سوارکاری: روستا دارای پرورش اسب می‌باشد.

فرهنگ[ویرایش]

این روستا دارای مدرسه و مسجد بوده که در ایام محرم عزاداری سرور و سالار شهیدان برگزار می‌گردد.

شهدای شاخص: شهید نجفعلی خدائی

جاذبه دیدنی[ویرایش]

امروزه روستا به شکل مخروبه می‌باشد و طرح هادی تاکنون اجرا نشده‌است. روستا دارای آب، برق و گاز می‌باشد.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان معجزات قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۹ نفر (۲۲خانوار) بوده‌است.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

روایت بزرگان

-- اسناد منابع طبیعی --- کتب تاریخی