اطرب

مختصات: ۳۶°۴۳′۰″ شمالی ۵۳°۱۹′۱۹″ شرقی / ۳۶٫۷۱۶۶۷°شمالی ۵۳٫۳۲۱۹۴°شرقی / 36.71667; 53.32194[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از اطرب (نکا))
اطرب
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانمازندران
شهرستاننکا
بخشمرکزی
دهستانقره طغان
نام‌های دیگراترب
اطرب بر ایران واقع شده‌است
اطرب
۳۶°۲۶′شمالی ۵۳°۱۱′شرقی / ۳۶٫۴۳°شمالی ۵۳٫۱۹°شرقی / 36.43; 53.19
مردم
جمعیت۱۵۵۸ نفر (سرشماری ۹۵)
اطلاعات روستایی
کد آماری۰۱۷۵۹۰
ره‌آوردبرنج،هلو،مرکبات
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۱۱۳۴۷۱

اطرب روستایی واقع در بخش قره طغان شهرستان نکا در استان مازندران است. اطرب، روستایی است از توابع بخش مرکزی که در ۸ کیلومتری شمال شهرستان نکا در استان مازندران واقع شده‌است. مردم اطرب از قومیت طبری هستند.[۲] مردم اطرب به زبان طبری (مازندرانی) سخن میگویند.[۳]

از آثار تاریخی و زیارتی مشهور و ثبت شده، امامزاده عبدالله اطرب است. این بنای تاریخی در داخل روستای اطرب واقع شده است، این بنای آجری هشت ضلعی می‌باشد و سبک معماری آن همانند امامزاده عباس ساری می‌باشد.

آب انباری مربوط به دوره قاجار در اطرب است که در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۵۴۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

منابع[ویرایش]

  1. «: کمیته تخصصی نام نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی ایران :». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۱.
  2. نصری اشرفی، جهانگیر (۱۳۹۹). جعفر شجاع کیوانی، ویراستار. دانشنامهٔ تبرستان و مازندران جلد سوم. نشرنی = ۲۴۵.
  3. نصری اشرافی، جهانگیر (١٣٧٧). واژه‌نامه بزرگ تبری. به کوشش حسین صمدی و سید کاظم مداح و کریم الله قائمی و علی اصغر یوسفی نیا و محمود داوودی درزی و محمد حسن شکوری و عسکری آقاجانیان میری و ابوالحسن واعظی و ناصر یداللهی و جمشید قائمی و فرهاد صابر و ناعمه پازوکی. تهران: اندیشه پرداز و خانه سبز. ص. صفحه ۳۱ جلد اول. شابک ۰-۵-۹۱۱۳۱-۹۶۴ مقدار |شابک= را بررسی کنید: checksum (کمک).