اشکنان

مختصات: ۲۷°۱۳′۴۵″شمالی ۵۳°۳۶′۳۰″شرقی / ۲۷٫۲۲۹۱۶۷°شمالی ۵۳٫۶۰۸۳۳۳°شرقی / 27.229167; 53.608333
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اشکنان
کشور ایران
استانفارس
شهرستانلامرد
بخشاشکنان
نام(های) پیشینسودابگرد-سودابه‌گرد
مردم
جمعیت۹٬۱۱۵ تن[۱]
رشد جمعیت۱۱٪+ (۵سال)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع۳۸۱ متر
اطلاعات شهری
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۷۱۵۲۷۶
شناسهٔ ملی خودرو ایران
کد آماری۲۲۱۲
اشکنان بر ایران واقع شده‌است
اشکنان
روی نقشه ایران
۲۷°۱۳′۴۵″شمالی ۵۳°۳۶′۳۰″شرقی / ۲۷٫۲۲۹۱۶۷°شمالی ۵۳٫۶۰۸۳۳۳°شرقی / 27.229167; 53.608333

اشکنان شهری در بخش اشکنان، شهرستان لامرد، استان فارس، ایران است. این شهر در جنوب استان فارس قرار دارد.

جمعیت[ویرایش]

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۹٬۱۱۵ تن (در ۲٬۴۰۶ خانوار) بوده‌است.[۱]

جمعیت تاریخی
سالجمعیت±%
۱۳۸۵۷٬۵۱۳—    
۱۳۹۰۸٬۲۱۱۹٫۳٪+
۱۳۹۵۹٬۱۱۵۱۱٪+

موقعیت جغرافیایی[ویرایش]

این شهر جنوبی در طول جغرافیایی ۳۷ درجه و ۵۳ دقیقه و عرض جغرافیایی ۲۷ درجه و ۱۴ دقیقه واقع شده‌است. اشکنان از طرف شمال و شرق به بخش مرکزی شهرستان لامرد و از طرف جنوب به شهرستان پارسیان و از طرف شرق و جنوب شرق به شهرستان بستک محدود می‌شود.

مراکز آموزشی[ویرایش]

در حال حاضر آموزش عالی در دانشگاه آزاد و پیام نور در مرکز بخش فعال بوده که پذیرای دانشجویان در رشته‌های مختلف علمی می‌باشد.

مراکز تفریحی[ویرایش]

آبگرم پاقلات: یکی از چشمه‌های منطقه‌است که در فاصله ۱۴ کیلومتری از اشکنان و حد فاصل اشکنان-پاقلات قرار گرفته که در تمامی فصول سال میزبان تعداد زیادی از ساکنان منطقه می‌باشد

منطقهٔ تنگِ‌خور: این منطقه در روستای خشت دارای چشمه‌های آب شیرین بسیاری است. همچنین نخلستان‌های بسیار زیبا از چشم‌اندازهای خوب و دیدنی این منطقه به شمار می‌آیند.

منطقهٔ اُوباد: حدفاصل ۲۰ کیلومتری اشکنان-لامرد واقع در روستای کَرِزا که دارای آب گرم همراه با گوگرد بوده که روزانه تعداد زیادی از هموطنان برای تفریح و درمان بیماری‌های عضلانی-مفصلی خود به این منطقه سفر می‌کنند.

مراکز زیارتی[ویرایش]

امام‌زاده بی‌بی ام‌الفَهِمه (ملقب به کُلُو (یعنی چاله آب)): در سمت جنوب غربی روستای پاقلات واقع است. کنار این امام‌زاده چشمه‌ای قرار دارد که از جمله تفریحگاه‌های اهالی این بخش می‌باشد و به علت داشتن مواد معدنی و محیط زیست بکر گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

امام‌زاده میراحمد: از دیگر اماکن زیارتی تفریحی این شهر است که در فصول مختلف به ویژه بهار پذیرای گردشگران زیادی است.

امام‌زاده بی‌بی جلیل: یکی دیگر از بی‌شمار امام‌زاده‌های موجود در شهر که نزدیک به امام‌زاده میرحسن قرار دارد.

امام‌زاده میرحسن: این امام‌زاده که از نوادگان حسن ابن علی می‌باشد در محله اِشکاته واقع است.

آثار باستانی[ویرایش]

آثار باقی‌مانده از آن زمان قلعه خان است. مجموعه علیخانی متشکل از حمام علیخان، مسجد و زیرزمین نیز از آثار قدیمی شهر می‌باشند. پلی که بر روی رودخانه مهران در بخش اشکنان وجود دارد نیز قدمت هزارساله دارد.

تاریخچه[ویرایش]

قدمت شهر اشکنان به ۲۲۸ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد که در آن زمان هوشنگ که اولین پادشاه اشکانیان در جنوب بوده‌است چند قلعه در اشکنان فعلی ساخت که بعدها تبدیل به‌ آبادی گردید. نام قدیم این شهر سودابگرد است ولی به خاطر اتفاقاتی تاریخی از سودابگرد به اشکنان تغییر کرد.

شغل مردم[ویرایش]

شغل مردم شهر اشکنان در بخش کشاورزی و دامداری حدود ۲۵٪ و در بخش‌های خدماتی و صنعتی حدود ۳۰٪ می‌باشد و بقیه در بخش کارمندی و کارگری و عدهٔ زیادی نیز در کشورهای حاشیه خلیج فارس مشغول به کار هستند.

گویش[ویرایش]

زبان مردم شهر اشکنان اچمی (لارستانی) است که از گویش‌های به جامانده از پارسی میانه است و دستور زبان خاص خود را دارد. این زبان مربوط به دوره ساسانیان و پیش از آن می‌باشد.

غذاها[ویرایش]

از غذاهای محلی شهر می‌توان به فَلَزی، کُلو، بَله ماهی، دُلِت و یتیمچه اشاره کرد که هنوز به همان روش‌های قدیم پخت می‌شوند.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵». مرکز آمار ایران.

پیوند به بیرون[ویرایش]