اشترایمل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

اشترایمل (به زبان ییدیش: שטרײַמל و جمع آن שטרײַמלעך اشترایمل) کلاهی به شکل دایرهٔ ی مخمل پوش بزرگی است از جنس خز که یهودیان حسیدی و یهودیان حریدی محافظه کار بسیار اصول گرا در صورت متاهل بودن در روزهای شبات یا شنبه و اعیاد و جشن‌ها و روزهای مقدس بر سر می گذارند[۱]. در بیت المقدس یهودیان یروشالمی یعنی اشکنازهای غیر حسیدی در صورت متاهل بودن در روزهای شبات یا شنبه و اعیاد و جشن‌ها و روزهای مقدس آن را بر سر می گذارند. معلوم نیست این کلاه از کجا آمده است ولی در متن بریتانیکا آمده است که ریشه ی تاتاری دارد [۲].

معمول‌ترین اشترایمل موجود آن است که حسیدیان رومانی و مجارستان و اروپای مرکزی دارند. یهودیان لیتوانی هم قبل از جنگ دوم اشترایمل می پوشیدند. یهودیان سلطنت لهستان اشترامل‌های بلندی به نام اسپودیک می پوشند.

خز اشترامل از نوع عالی است و لذا قیمت این کلاه که گران‌ترین لباس یهودی هاست بین هزار و هشتصد تا پنج هزار و چهار صد دلار است. و معمولاً پدرزن آن را در مراسم عروسی به دامادش هدیه می‌دهد. البته می‌توان طبق رسم موجود در اسراییل آن را از جنس خز مصنوعی تهیه کرد که در این صورت قیمت آن بین هشتصد تا هزار و پانصد دلار خواهد بود. و معمولاً هر کسی یک اشترایمل از آن نوع مرغوب اول و یکی از این نوع پست تر دارد که بلاگردان آن می‌شود و این را در مراسمی می پوشد که ممکن است خراب شود. مردان یهودی به پوشاندن سر خود مامور شده اند اما اشترامل ترجیحی بر سایر کلاه‌ها ندارد.

منابع[ویرایش]

  1. Blumenthal, Ralph (2009-05-10). "When He Talks Hats, Basic Black is Only the Beginning". New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved 2009-05-11.
  2. Encyclopædia Britannica (1963) Volume 23 page 113