ریوا استین کمپ

مختصات: ۲۵°۴۶′۴۴″ جنوبی ۲۸°۲۲′۳۱″ شرقی / ۲۵٫۷۷۸۸۹°جنوبی ۲۸٫۳۷۵۲۸°شرقی / -25.77889; 28.37528
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از استین کمپ)
ریوا استین کمپ
نام هنگام تولدریوا ربکا استین کمپ
زادهٔ۱۹ اوت ۱۹۸۳
کیپ تاون، آفریقای جنوبی
درگذشت۱۴ فوریهٔ ۲۰۱۳ (۲۹ سال)
پرتوریا، آفریقای جنوبی
علت مرگزخم گلوله
پیشهمانکن، خدمات حقوقی
سال‌های فعالیت۱۹۹۷–۲۰۱۳
اطلاعات مدلینگ
قد۱٫۷۱ m (۵ ft ۷ ۱۲ in)[۱]
رنگ موبلوند[۱]
رنگ چشمآبی/سبز[۱]
بنگاهIce Model Management[۱]
Publicist: Sarit Tomlinson (Capacity Relations)[۲]

ریوا ربکا استین کمپ (به انگلیسی: Reeva Rebecca Steenkamp)، (زاده ۱۹ اوت ۱۹۸۳) مانکن نامدار آفریقای جنوبی ای بود

درگذشت[ویرایش]

وی در صبح روز پنجشنبه ۱۴ فوریه ۲۰۱۳ (روز ولنتاین) در خانه اسکار پیستوریوس، دونده نامدار و قهرمان پارالمپیک آفریقای جنوبی ای، واقع در شهرکی در حاشیه پرتوریا پایتخت آفریقای جنوبی، به ضرب گلوله کشته شد.[۳] چند گلوله به سر و بالاتنه اش اصابت کرده بود. او در زمان مرگ، یک سال بود که دوست دختر اسکار پیستوریوس می‌بوده بود. او که دانش‌آموخته حقوق بود، پس از حضور در یک برنامه تلویزیونی، به یکی از درخشانترین ستاره‌های آفریقای جنوبی، در زمان خود بدل گردید.[۳][۴]

بنابه‌برخی منابع اسکار پیستوریوس در روز ولنتاین، به خانه ریوا می‌رود و در حالی که او در دستشویی بود او را با ۴ گلوله به قتل می‌رساند. ساعت ۴ صبح اسکار پیستوریوس لحظاتی بعد از شلیک گلوله به سمت نامزدش به «جاستین دیواریس» دوست صمیمیش زنگ می‌زند، «جاستین دیواریس» دوست صمیمی اسکار پیستوریوس که به گفته خودش زمینه آشنایی پیستوریوس با نامزدش را فراهم کرده بود، اولین کسی بود که پیستوریوس قبل از زنگ زدن به اورژانس به او زنگ زد. جاستین دیواریس گفته‌است، خیلی ناراحت‌کننده بود. اسکار ساعت ۵۵/۳ صبح به من زنگ زد و گفت که ریوا تیر خورده. به او گفتم چی داری می گی؟ و او جواب داد که اتفاق وحشتناکی افتاده، من به ریوا شلیک کردم. به‌گفتهٔ «جاستین دیواریس» دوست صمیمی اسکار پیستوریوس، او خودش را سریعاً به خانه مجلل پیستوریوس رسانده و دیده که او حدود یک ساعت در پارکینگ خانه مشغول گریه کردن بوده، شاهدان‌وحشت‌زدهٔ این اتفاق، از این گفته‌اند که چگونه صدای نفسهای آخر ریوا را که در دستان پیستوریوس قرار داشته شنیده‌اند.[۵] در بیانیه‌ای که توسط وکیل اسکار پیستوریوس در دادگاه خوانده شد، گفته‌شد که وی دوست دخترش را تصادفاً کشته است؛ ولی دادستان معتقدبود قتل عمد صورت گرفته است، چون پیستوریوس چهار بار شلیک کرده است، و هیچ دلیلی برای اینکه دزد به دستشویی برود و در را قفل کند وجود ندارد.[۶] در نهایت اسکار پیستوریوس از اتهام «قتل عمد» تبرئه شد، قاضی دادگاه اسکار پیستوریوس، قهرمان المپیک، اعلام کرد او عامداً مرتکب قتل دوست دخترش نشده است.[۷][۸]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ "Reeva Steenkamp Portfolio". Ice Model Management. Archived from the original on 28 February 2013. Retrieved 27 April 2014.
  2. "Reeva Steenkamp: Oscar Pistorius's girlfriend". BBC News Africa. BBC. 14 February 2013. Retrieved 26 February 2013.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «دونده معروف آفریقای جنوبی به قتل دوست دخترش متهم شد». بی‌بی‌سی فارسی. بهمن ۱۳۹۱. دریافت‌شده در بهمن ۱۳۹۱. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  4. «Pistorius' girlfriend killed on Valentine's Day she was looking to...». CNN. دریافت‌شده در FB. 2013. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  5. «اعتراف پیستوریوس نزد دوستش، لحظاتی بعد از تیراندازی: عشقم را با گلوله کشتم». صفحه نخست - خبرآنلاین. ۲۰۱۴-۰۹-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۱۴-۰۹-۱۳.
  6. «ستاره پارالمپیک، قتل نامزدم تصادفی بوده است». Entekhab.ir. ۲۰۱۴-۰۹-۱۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۱۴-۰۹-۱۳.
  7. «اسکار پیستوریوس از اتهام 'قتل عمد' تبرئه شد». ایرانیان انگلستان. 2014-09-12. بایگانی‌شده از اصلی در 14 اكتبر 2014. دریافت‌شده در 2014-09-13. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  8. Afghanistan News (۲۰۱۴-۰۹-۱۱). «اسکار پیستوریوس از اتهام 'قتل عمد' تبرئه شد». KHABAR AFGHAN. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ اوت ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۴-۰۹-۱۳.