استئوسارکوما

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از استئوسارکوم)
استئوسارکوما
بزرگنمایی متوسط میکروگرافی استئوسارکوم (مرکز و سمت راست تصویر) در مجاورت استخوان غیر بدخیم (سمت چپ تصویر). سمت راست بالای تصویر دارای تومور با تمایز ضعیفی است. استوئید با تراکم بالای سلول‌های بدخیم بین استخوان غیر بدخیم و تومور با تمایز ضعیف دیده می‌شود.
تخصصسرطان‌شناسی ویرایش این در ویکی‌داده
طبقه‌بندی و منابع بیرونی
آی‌سی‌دی-۱۰C40-C41
آی‌سی‌دی-۹-سی‌ام170
آی‌سی‌دی-اُ:M9180/3
اُمیم۲۵۹۵۰۰
دادگان بیماری‌ها9392
مدلاین پلاس001650
ئی‌مدیسینped/۱۶۸۴ orthoped/531 radio/504 radio/505
سمپD012516

استئوسارکوما یا (به انگلیسی: Osteosarcoma)به نوعی از رشد نئوپلاسم بدخیم بافت استخوانی اشاره می‌کند. منشأ این نوع سرطان سلولهای مزانشیمال استخوان هستند لذا سارکوم نامیده می‌شود.

بیماریزایی[ویرایش]

Predilections of osteosarcoma

استئوسارکوم در دهه‌های دوم و سوم زندگی رخ می‌دهد و در مردان شایعتر است. شایعترین ناحیه درگیر اطراف زانو (ابتدای درشت نی و انتهای استخوان ران) است، سپس اطراف مفصل ران و شانه (استخوان بازو). این سارکوم بدخیم‌تر از کندروسارکوم است. یافته‌های رادیوگرافی عبارتند از تخریب استخوان و کلسیفیکاسیون مجدد با زاویهٔ ۹۰ درجه نسبت به کورتکس استخوان، که در رادیوگرافی به‌صورت نمای شاخص 'طلوع خورشید' (sun-burst) دیده می‌شود. متاستاز از راه خون به ریه شایع است.

درمان[ویرایش]

درمان عبارت است از برداشتن موضعی و رادیکال ضایعه و در صورت نیاز شیمی درمانی با داروهایی مانند سیس پلاتین، دوکسورابیسین، مسنا، سیکلوفسفامید و داکتینومایسین.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]