اروین انگاپت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اروین انگاپت
اطلاعات شخصی
نام کاملاروین انگاپت
ملیتفرانسوی
تولد۱۲ فوریهٔ ۱۹۹۱
سن رافائل، ور، فرانسه
قد۱۹۴ سانتیمتر (۶ فوت ۴ اینچ)
وزن۹۶ کیلوگرم (۲۱۲ پوند)
اسپک۳۵۸ سانتیمتر (۱۴۱ اینچ)
دفاع۳۲۷ سانتیمتر (۱۲۹ اینچ)
اطلاعات والیبال
پستدریافت‌کننده قدرتی
باشگاه کنونیمودنا
فعالیت حرفه‌ای
سال‌هاتیم‌ها
۲۰۰۸–۲۰۱۱
۲۰۱۱–۲۰۱۳
۲۰۱۳–۲۰۱۴
۲۰۱۴–۲۰۱۸
۲۰۱۸–۲۰۲۱
۲۰۲۱–
۲۰۲۲
فرانسه تور
ایتالیا پیمونته
روسیه کوزباس کمرُوُ
ایتالیا مودنا والی
روسیه زنیت کازان
ایتالیا مودنا والی
ایران پیکان تهران
تیم ملی
۲۰۱۰– فرانسه

اروین انگاپت (به فرانسوی: Earvin N'Gapeth)، بازیکن والیبال اهل فرانسه است که برای تیم ملی والیبال مردان فرانسه بازی می‌کند. وی با درخشش خود در لیگ جهانی ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ و لیگ ملت‌ها ۲۰۲۲ به عنوان باارزش‌ترین بازیکن مسابقات انتخاب شد و در سال ۲۰۱۶ نیز از سوی کنفدراسیون والیبال اروپا به عنوان تماشایی‌ترین بازیکن سال اروپا معرفی شد. او در حال حاضر در تیم مودنا ایتالیا توپ می‌زند و سابقه بازی در تیم والیبال پیکان تهران را نیز داراست .

حرفه‌ای[ویرایش]

انگاپت والیبال حرفه‌ای را از سال ۲۰۰۸ آغاز کردو او در اکتبر ۲۰۱۰ هنگام قهرمانی جهان به دلیل مسائل انضباطی از تیم ملی اخراج شد، اما سال بعد زمان مسابقات قهرمانی اروپا به تیم بازگشت. او همراه با تیم ملی فرانسه در قهرمانی جهان ۲۰۱۴ شرکت کرد و در بازی رده‌بندی با شکست برابر آلمان به مقام چهارم جهان رسید. وی در همین سال به مودنا منتقل شد. هم‌چنین او یکی از اصلی‌ترین مهره‌های تیم ملی فرانسه در لیگ جهانی ۲۰۱۵ و قهرمانی اروپا ۲۰۱۵ بود که در هر دو به قهرمانی رسیدند. انگاپت در سال ۲۰۱۸ از مودنا به زنیت کازان پیوست. وی در طول چهار سال حضورش در تیم مودنا و در سری A موفق به کسب تمامی عناوین از جمله قهرمانی در لیگ و سوپر کاپ ایتالیا شد.

زندگی شخصی و حاشیه‌ها[ویرایش]

اروین انگاپت اصالتاً کامرونی است و پدر او، اریک انگاپت، بازیکن سابق و مربی فعلی والیبال است. اروین متأهل و صاحب یک فرزند پسر به نام ماتیس است که در سال ۲۰۱۳ متولد شد. او در دسامبر ۲۰۱۴ به علت درگیری در یک کلوپ شبانه توسط دادگاه جنایی مون‌پلیه به سه ماه حبس تعلیقی محکوم شد. هم‌چنین انگاپت در ژوئیه ۲۰۱۵ و تنها یک هفته پس از قهرمانی‌اش در لیگ جهانی به جرم درگیری با مأمور مترو در پاریس دستگیر شد. سال ۲۰۱۶با ماشین ۳ تن را مجروح کرد و از محل سانحه گریخت. در سال ۲۰۱۹ و پس از مقام سوم شدن در قهرمانی باشگاه‌های جهان به علت آزار جنسی در برزیل دستگیر و دادگاهی برای او برگزار شد ولی او ادعا می‌کرد که با یک آشنا اشتباه گرفته شده‌است. هم تیمی سابق او برونو رزنده با گرفتن وکیلی کار او را تسریع کرد و سر انجام اروین با پرداخت غرامتی آزاد شد.[نیازمند منبع]

افتخارات[ویرایش]

باشگاهی[ویرایش]

انگاپت با مدال قهرمانی آسیا در سال ۲۰۲۲

مسابقات قهرمانی ملی[ویرایش]

تیم ملی[ویرایش]

فردی[ویرایش]

۲۰۲۲ با ارزش‌ترین بازیکن لیگ ملتها

منابع[ویرایش]