آرزومند

مختصات: ۳۴°۴۵′۲۹″ شمالی ۴۹°۳۹′۲۵″ شرقی / ۳۴٫۷۵۸۰۶°شمالی ۴۹٫۶۵۶۹۴°شرقی / 34.75806; 49.65694[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ارزومند)
آرزومند
تصویری از آرزومند
تصویری از آرزومند
تصویری از آرزومند
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانمرکزی
شهرستانتفرش
بخشبخش فراهان
دهستانخنجین
نام محلیارزمد
مردم
جمعیت۳۱۸ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۰۱۴۹۸

آرزومند، روستایی است از توابع استان مرکزی، شهرستان فراهان و جزئی از خنجین می‌باشد.

موقعیت[ویرایش]

این روستا در مختصات جغرافیایی ۳۴ درجه، ۴۵ دقیقه و ۴۳ ثانیه عرض شمالی و ۴۹ درجه، ۳۹ دقیقه و ۵۱ ثانیه طول شرقی از گرینویچ قرار دارد این روستا در شمال‌غربی روستای فشک و در فاصله – کیلومتری از آن قرار دارد.[نیازمند منبع] .

جمعیت[ویرایش]

براساس آخرین آمار سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ دارای ۱۱۷ خانوار و ۴۳۴ نفر جمعیت می‌باشد که از این میان ۲۰۰ نفر مرد و ۲۳۴ نفر زن می‌باشد.[۲] روستای آرزومند که ساکنان ان به زبان ترکی تکلم می‌کنند و دینشان اسلام و مذهبشان شیعه اثنی عشری(۱۲امامی) است. برخی از اقوام بختیاری هم از روستای همجوار «گوگ سگود» به این روستا کوچ کرده‌اند؛ و بر فراز تپه ای بنا شده‌است از قدیم مکتب خانه در این روستا دایر بوده و اهالی این روستا پایبند به مسائل دینی بوده و همواره از روستاهای دیگر در امور دینی مقید تر بوده‌اند که در سال‌های بعد از انقلاب و گسترش مدارس کم‌کم مکتب خانه به تاریخ پیوست و ملاهای مکتب خانه روستاهای هم جوار مثل گوگ سگود را هم تأمین می‌کرد. از ملاها که در زبان محلی به آن‌ها میرزا گفته می‌شد می‌توان به دوبرادر خدوم قرآنی و دینی کربلایی علی و کربلایی تقی اشاره کرد .روح ملکوتی این خادمان قرآنی شاد و یادشان جاودان باد. همچنین از دیگر میرزاهای روستای گوگسگرد شادروان« میرزا خداقلی خان بختیاری» بوده است که روح آن معلم قرآن هم شاد باد.همچنین یادآور می شود:نوه مرحوم میرزاخداقلی خان بختیاری مهندس ابوالفضل بختیاری کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و از هنرمندان تفرش است ایشان و استاد سیف الله بختیاری هنرمندان خوشنویش شهرستان تفرش از جمله دانش آموختگان مکتب خانه می باشندکه به مدد توفیقات الهی و نورقرآن به جایگاه علمی و هنری شایسته ای رهنمون شده اند.

منابع[ویرایش]

  1. «: کمیته تخصصی نام نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی ایران:». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۱.
  2. «درگاه ملی آمار ایران». بایگانی‌شده از اصلی در ۸ اکتبر ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۱۵ مه ۲۰۰۹.