اردوان روزبه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اردوان روزبه
زادهٔ۱۳۴۸
بجنورد
پیشهروزنامه‌نگار، فتوژورنالیست، محقق در حوزه آسیب‌های اجتماعی، وبلاگ‌نویس و تهیه‌کننده رادیو

اردوان روزبه (متولد ۱۳۴۸ در بجنوردروزنامه‌نگار، فتوژورنالیست و محقق ایرانی در حوزه آسیب‌های اجتماعی‌ و هم چنین وبلاگ‌نویس و تهیه‌کننده رادیویی می باشد.

راه‌اندازی نشریه پارسی‌زبان مونوریل در مالزی از فعالیت‌های او است. او مدیر رادیو کوچه و سردبیر و بیان گذار «نشریه هفت» در ایالات متحده آمریکا است.

وی دانش‌آموخته رشتهٔ روزنامه‌نگاری، چندرسانه‌ای و دوره‌های تخصصی عکاسی است.[۱][۲][۳]

زندگی‌نامه[ویرایش]

وی در ابتدای نوجوانی این دوره‌ها را به همراه چند تن از دوستان در انجمن سینمای جوان ایران و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سنین پایین در قوچان و مشهد و تهران آن مراکز آموخت. اردوان روزبه تجربه عکاسی را از سال ۱۳۶۴ آغاز کرد. سال ۱۳۶۷ به سرویس اجتماعی روزنامه قدس پیوست. مجموعه گزارش‌هایی از مردم، بازگشت اسیران ایرانی از عراق، موضوعات شهری و هم‌چنین عکس‌هایی از موضوعات اجتماعی محصول فعالیت آن دوره‌است. وی در این دوره دو نمایشگاه عکس با نام‌های «سایه‌سار تصویر» و «پشت‌شبکیه» با نگاه به مسایل اجتماعی آن زمان برگزار کرد.[۴]
در سال ۱۳۷۰ به همراه محمدصادق جوادی‌حصار و ناصرآملی اولین شماره‌های روزنامه توقیف شده توس را منتشر کردند. پس از آن در سال ۱۳۷۱ به روزنامه خراسان پیوست و همزمان سردبیر هفته‌نامه خاوران بود. در روزنامه خراسان وی تهیه گزارش‌های حوزه شهری سرویس اجتماعی را بر عهده داشت و پس از آن نیز دبیر سرویس جوانان این روزنامه شد. در سال ۱۳۷۴ از روزنامه خراسان نیز جدا شد و به صورت اختصاصی در حوزه اجتماعی و افغانستان با نشریات مختلف همکاری کرد.[۱]
از سال ۱۳۷۶ صاحب امتیاز هفته‌نامه خاوران شد که در روزهای ابتدایی دولت اصلاحات با گروهی از نویسندگان جوان نظیر فرهاد جعفری، محمد رمضانی فرخانی، امیر شهلا، رضا خجسته، شهریار وقفی پور و برخی روزنامه‌نگاران دیگر شکل گرفته بود. با شکایت هیئت نظارت بر مطبوعات در سال ۱۳۷۸ انتشار آن توقیف و پرونده این نشریه به دادسرای کارکنان دولت و سپس به شعبه دوازدهم دادگاه عمومی مشهد ارسال شد.[۵]
پس از آن، او در حوزه آسیب‌شناسی اجتماعی ماهنامه‌ای را با جمعی دیگر نظیر آرش وظیفه‌دان، محمد شهری، محمد قادری و دیگر آسیب شناسان اجتماعی منتشر نمود.[۶] در سال دوم انتشار این نشریه نیز لغو پروانه شد. این روزنامه‌نگار هم‌چنین مدرس روزنامه‌نگاری مدیا و اصول روزنامه‌نگاری در چند دوره آموزشی نیز بوده‌است. او هم‌چنین عضو هیئت مؤسس انجمن صنفی مدیران مطبوعات خراسان و هیئت مدیره آن و هم چنین دو دوره عضو هیت مدیره و بازرس خانه مطبوعات بوده‌است. در انجمن عکاسان خراسان نیز وی یک دوره منتخب اعضا بوده‌است. او هم‌چنین عضو شورای سیاست‌گذاری اولین دوره برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فن‌آوری اطلاعات ELECIT بوده‌است. حاصل فعالیت‌های او تهیه گزارش، نوشتار و عکس از بیش از پانزده کشور نظیر افغانستان، ایران، عراق، اتحادیه اروپا، امارات متحده عربی، مالزی و آسیای میانه بوده‌است.[۷][۸] در زمان حمله نیروهای ناتو و آمریکا به افغانستان مجموعه عکس‌هایی از زندگی مردم در اردوگاه‌ها تهیه کرد که در نمایشگاهی تحت عنوان «ما هیچ، افغانستان هیچ» به نمایش درآمد. پس از آن نیز مصاحبه‌های رادیویی و مکتوب با تنی چند از فرماندهان نظامی، دولت‌مردان و نمایندگان پارلمان این کشور داشته‌است. وی در همین زمینه پایان‌نامه‌ای را با عنوان «تأثیر رسانه بر تغییر حکومت‌ها» در دست تدوین دارد[چه زمانی؟] که به عنوان جامعه نمونه به افغانستان و تأثیر رسانه‌ها در چهل سال گذشته آن می‌پردازد.[۱]

اردوان روزبه در مرداد ۱۳۸۵ به رادیو زمانه پیوست. وی از ابتدای تأسیس رادیو زمانه تا آذر ۱۳۸۸ در تیم برنامه سازان رادیو زمانه بوده‌است.

وی در سپتامبر ۲۰۰۹ با ایده رسانه تکثرگرا و کم هزینه رادیو کوچه را راه‌اندازی کرد. این رادیو در حال حاضر روزانه دارای پخش است که در حوزه‌های فرهنگ، اجتماع، اندیشه و سیاست و خبر فعال است.[۹] اردوان روزبه از ژوئن ۲۰۱۱ نشریه‌ای را در آمریکا با نام «هفت»[۱۰] راه‌اندازی کرده‌است که سردبیری آن را بر عهده دارد. این نشریه به حوزه فرهنگ عمومی و خبر، تحلیل و گزارش در حال حاضر با گستره آمریکای شمالی می‌پردازد.

آموزش[ویرایش]

وی علاوه بر آموختن روزنامه‌نگاری در دوره‌های آکادمیک دوره‌هایی را نیز در زمینه مدیریت رسانه، چندرسانه‌ای، خبر، تارنماهای خبری آنلاین، عکاسی برای مطبوعات، مصاحبه، شهروند خبرنگار و تهیه‌کنندگی رادیویی، در انگلیس، هلند، دانمارک و ایران گذرانده‌است.[۳]

نمایشگاه‌های عکس[ویرایش]

  • نمایشگاه سایه سار تصویر (۱۳۶۹)
  • نمایشگاه پشت شبکیه (۱۳۷۰)
  • نمایشگاه ماهیچ افغانستان هیچ (۱۳۸۰)
  • نمایشگاه غریبانه (۱۳۸۲)
  • نمایشگاه از نگاه دیگران (۱۳۸۳)
  • نمایشگاه عکس در کالج مونتگومری در ایالت مریلند (۲۰۱۶)

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ BBC Persian
  2. «ایران مالزی، اخبار مالزی: مونوریل به راه افتاد». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ فوریه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۳۱ مارس ۲۰۰۹.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ http://fa.wikiquote.org/wiki/کاربر:Radio_koocheh
  4. «MehrNews.com - Iran, world, political, sport, economic news and headlines». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ مه ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۳۱ مارس ۲۰۰۹.
  5. gooya news :: culture: روزبه، از نگاه دیگران، نمایشگاه عکس اردوان روزبه
  6. «تاریخ شفاهی رسانه ایران: اردوان روزبه | پژوهش رسانه در ایران». بایگانی‌شده از اصلی در ۵ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۵ ژوئن ۲۰۱۲.
  7. «مونوریل سوم منتشر شد». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ آوریل ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۳۱ مارس ۲۰۰۹.
  8. «پایگاه اطلاع‌رسانی جام نیوز - رادیو کوچه: دوشنبه‌ها روز خاصی برای روزنامه‌نویس‌هاست». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۵ ژوئن ۲۰۱۲.
  9. «در کنار شما به چه می‌اندیشیم | Radio Koocheh». بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژوئن ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۲ فوریه ۲۰۱۰.
  10. ««نشریه خبری تحلیلی اجتماعی هفت در آمریکا» «Radio Koocheh». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ مه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۱.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]