ارتش پاکستان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ارتش پاکستان
Flag of the Pakistani Army
ارتش پاکستان
بنیان‌گذاری۱۴ اوت ۱۹۴۷ (۱۹۴۷-08-۱۴)
(خطا: نیازمند سال، ماه، روز معتبر قبل)
کشورپاکستان
گونهنیروی زمینی
اندازه۵۵۰ هزار نیروی فعال
۵۰۰هزار ذخیره
ستاد فرماندهیراولپندی، ستاد فرماندهی کل ارتش پاکستان
شعار(ها)عربی:ایمان، تقوی فی سبیل‌الله
پیروان لا اله الالله، ترس از الله، جهاد برای الله.[۱]
Colourسبز و سپید
    
سالگردهاروز دفاع: ۶ سپتامبر
نبردها
فرماندهان
فرمانده ستاد ارتشاشفق پرویز کیانی
فرماندهان برجستهایوب خان
یحیی خان
محمد ضیاءالحق
پرویز مشرف
ناوگان هوایی
جنگندهای‌اچ-۱ کبرا
بالگردبل ۴۱۲، بل ۴۰۷، بل ۲۰۶، یواچ-۱ ایروکوای
هواپیمای باریمیل می-۸، آئروسپاتیال آلوئت ۳، بل ۴۱۲
نیروی زمینی پاکستان

ارتش پاکستان (اردو: پاکستان فوج) که ارتش پاک (اردو: پاک فوج) نیز نامیده می‌شود، نیروی زمینی و بزرگ‌ترین شاخهٔ نیروهای مسلح این کشور می‌باشد. رئیس‌جمهور پاکستان، فرمانده کل قوای ارتش است. بر اساس گزارش انستیتو بین‌المللی مطالعات استراتژیک در سال ۲۰۱۳ پرسنل فعال این نیرو حدود ۷۲۵ هزار نفر بوده‌است. سربازگیری این نیرو به صورت حرفه‌ای و داوطلبانه انجام می‌شود، هرچند در قانون اساسی پاکستان امکان سربازگیری اجباری وجود دارد اما هرگز در عمل اتفاق نیفتاده‌است.

تاریخچهٔ برپایی این نیرو به ۱۹۴۷ میلادی بازمی‌گردد. خدمت در ارتش پاکستان داوطلبانه و بر اساس خدمت وظیفه عمومی ناتحمیلی است. این ارتش از زمان تشکیل در چهار جنگ با هند و چند درگیری مرزی با افغانستان شرکت داشته‌است. این ارتش در جریان نزاع عرب‌ها و اسرائیل نیز از اعراب پشتیبانی نمود. همچنین این نیرو در ائتلاف بین‌المللی برای آزادسازی کویت نیز شرکت داشت و در تعدادی از ماموریت‌های حفظ صلح سازمان ملل نیز همکاری داشته‌است. رئیس‌جمهور پاکستان فرمانده کل قوای این کشور می‌باشد.

پانویس[ویرایش]

  1. "Pakistan Army" بایگانی‌شده در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۱ توسط Wayback Machine. "Pakistan Army" (2009-09-01). Retrieved on 4 June 2011.

منابع[ویرایش]

Wikipedia contributors, "Pakistan Army," Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Pakistan_Army&oldid=503999065 (accessed July 31, 2012).