ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه
پوستر انتشار سینمایی
کارگردانپیتر جکسون
تهیه‌کننده
فیلمنامه‌نویس
بر پایهیاران حلقه
اثر جی. آر. آر. تالکین
بازیگران
موسیقیهاوارد شور
فیلم‌برداراندرو لزنی
تدوین‌گرجان گیلبرت
شرکت‌های
تولید
توزیع‌کنندهنیو لاین سینما[۱]
تاریخ‌های انتشار
  • ۱۰ دسامبر ۲۰۰۱ (۲۰۰۱-12-۱۰) (اودئون میدان لستر)
  • ۱۹ دسامبر ۲۰۰۱ (۲۰۰۱-۱۲-۱۹) (ایالات متحده)
  • ۲۰ دسامبر ۲۰۰۱ (۲۰۰۱-۱۲-۲۰) (نیوزیلند)
مدت زمان
۱۷۸ دقیقه[۲]
کشور
  • نیوزیلند[۱]
  • ایالات متحده[۱]
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۹۳ میلیون دلار[۳]
فروش گیشه۸۹۷٫۷ میلیون دلار[۴]

ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه (انگلیسی: The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring) فیلمی در ژانر ماجراجویی فانتزی و حماسی به کارگردانی پیتر جکسون است که در سال ۲۰۰۱ منتشر شد. این فیلم بر پایهٔ رمان یاران حلقه (۱۹۵۴)، جلد نخست ارباب حلقه‌ها نوشتهٔ جی. آر. آر. تالکین ساخته شده‌است. این فیلم نخستین قسمت از سه‌گانهٔ ارباب حلقه‌ها به‌شمار می‌رود. تهیه‌کنندگی این فیلم بر عهدهٔ باری ام آزبرن، جکسون، فرن والش و تیم سندرز بوده و فیلم‌نامهٔ را فرن والش، فیلیپا بوینس و جکسون نوشته‌اند. در این فیلم گروه بازیگران متشکل از الایجا وود، ایان مک‌کلن، لیو تایلر، ویگو مورتنسن، شان آستین، کیت بلانشت، جان ریس-دیویس، بیلی بوید، دامینیک مانهن، اورلاندو بلوم، کریستوفر لی، هوگو ویوینگ، شان بین، ایان هولم و اندی سرکیس ایفای نقش می‌کنند.

وقایع این فیلم در سرزمین میانی رقم می‌خورد و داستانش دربارهٔ ارباب تاریکی سائورون است که به دنبال حلقه یگانه است. این حلقه بخشی از روح او را در بر می‌گیرد و با آن به قدرت خود بازمی‌گردد. مسئولیت نگه‌داری از این حلقه در نهایت بر عهدهٔ هابیت جوان، فرودو بگینز می‌شود. سرنوشت سرزمین میانی در حالت تعادل قرار دارد و در همین حین فرود و و هشت همراه (که از یاران حلقه شکل گرفته‌اند) سفر خود را به کوه نابودی در سرزمین موردور آغاز می‌کنند. این کوه تنها مکانی است که حلقه می‌تواند در آن نابود شود.

سرمایه‌گذاری و توزیع فیلم ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه بر عهدهٔ استودیوی آمریکایی نیو لاین سینما بوده‌است، اما به‌طور کامل هم‌زمان با دو قسمت دیگر از این سه‌گانه در زادگاه جکسون، نیوزیلند فیلم‌برداری و تدوین شده‌است. این فیلم در ۱۰ دسامبر ۲۰۰۱ در اودئون میدان لستر به نمایش درآمد و در ۱۹ دسامبر ۲۰۰۱ به صورت سینمایی در سراسر جهان به نمایش درآمد. این فیلم از نظر منتقدان و طرفداران بسیار مورد استقبال قرار گرفت و آن را نقطه عطفی در صنعت فیلم‌سازی و دستاوردی در ژانر فیلم فانتزی دانستند. این فیلم به دلیل جلوه‌های بصری، نقش‌آفرینی‌ها، کارگردانی جکسون، فیلم‌نامه و وفاداری به منشأ اصلی رمان مورد ستایش قرار گرفت.[۵][۶] این فیلم در اکران اولیهٔ خود ۸۸۰ میلیون دلار فروش جهانی داشت و به دومین فیلم پرفروش سال ۲۰۰۱ و پنجمین فیلم پرفروش تمام دوران در آن دوره اکرانش بدل شد.[۷] این فیلم با چندین نسخه دیگر منتشر شد و تا سال ۲۰۲۱ بیش از ۸۹۷ میلیون دلار فروش داشته‌است.[۴]

ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم‌هایی که تا کنون ساخته شده‌است، در نظر گرفته می‌شود. کتابخانهٔ کنگرهٔ ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ آن را برای نگه‌داری در فهرست ملی ثبت فیلم برگزید.[۸] این فیلم افتخارات متعددی دریافت کرد؛ ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه در هفتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار نامزد دریافت ۱۳ جایزهٔ از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای مک‌کلن شد و درنهایت توانست چهار جایزهٔ بهترین فیلم‌برداری، بهترین چهره‌پردازی، بهترین موسیقی فیلم و بهترین جلوه‌های تصویری را کسب کند.[۹] در پی موفیت این فیلم دو دنبالهٔ دیگر با عنوان ارباب حلقه‌ها: دو برج (۲۰۰۲) و ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه (۲۰۰۳) منتشر شدند.

داستان[ویرایش]

داستان در آردا سرزمین میانه اتفاق می‌افتد و در مورد ارباب تاریکی‌ها است که در جستجوی حلقهٔ یگانهای‌ست که خود ساخته، ولی سال‌ها پیش در جنگ از دست داده و حالا از محلّ آن خبر ندارد.

فیلم با صدای گالادریل شروع می‌شود و ساخت حلقه به‌دستِ ارباب تاریکی، سائورون، را نشان می‌دهد. سه حلقه برای الف‌ها و نُه حلقه برای انسان‌ها و پنج حلقه برای کوتوله‌ها (دورف‌ها). سائورون می‌خواهد تمام سرزمین میانه را تسخیر کند، ولی آخرین اتحاد الف‌ها و آدم‌ها جلوی پیش‌رَوی سپاه او را می‌گیرد، تا این‌که خود وارد جنگ می‌شود و پادشاه انسان‌ها، الندیل، را می‌کشد. پسر الندیل، شاهزاده ایسیلدور، در صدد انتقام کشته‌شدن پدرش به سائورون حمله می‌کند و با تیغهٔ شکستهٔ شمشیر پدرش، نارسیل، دستی را که حلقهٔ یگانه بر آن بود قطع می‌کند. جسم سائورون از بین می‌رود، ولی روحش، به‌دلیلِ این‌که با حلقه پیوند خورده‌است، نابود نمی‌شود. تا وقتی که حلقه در آتش کوه نابودی (جایی که ساخته‌شده بود) از بین نمی‌رفت، سائورون نیز زنده می‌ماند. بعدها ایسیلدور جذب حلقه شد و از ازبین‌بردنِ آن پرهیز کرد، ولی در راه بازگشت از جنگ، گروهی از اُرک‌ها به او حمله کردند و او را کشتند. حلقه در رودخانه افتاد و برای ۲۵۰۰ سال گم شد.

سال‌ها بعد گالوم آن را پیدا کرد، حلقه به او عمری طولانی و غیرعادی داد و او برای پانصد سال در غار زندگی می‌کرد، تا این‌که حلقه از فرصت استفاده کرد و از گالوم جدا شد و خود را در راه هابیتی به‌نامِ بیلبو بگینز قرار داد، حلقه باعث می‌شود که در ۱۰۱ سالگی اثری از پیری در بیلبو باگینز نبینیم، روز تولد بیلبو او همه شایر را دعوت کرده تا برای آخرین بار با آنها وداع کند. بیلبو حلقه را در دستش می‌کند و در میان تعجب حاضرین ناپدید می‌شود. دوست قدیمی بیلبو جادوگری به نام گاندولف خاکستری از بیلبو می‌خواهد که حلقه قدرت را برای برادرزاده اش فرودو باقی بگذارد و بیلبو با بی میلی حلقه را می‌گذارد و همان شب شایر را ترک می‌کند و به نزد الفها می‌رود. ماجرای فیلم از این‌جا شروع می‌شود و داستان رسیدن حلقه به فرودو بگینز و سفر او به ریوندل و از آن‌جا آغاز سفرش برای نابودی حلقه و خطرات راه را تعریف می‌کند؛ ولی فرودو در این کار تنها نیست و هشت نفر او را در این سفر یاری می‌کنند. نُه نفر به‌نام‌های اراگورن، گاندولف خاکستری، لگولاس، گیملی ،برومیر، فرودو، سم و دو هابیت دیگر (مِری و پیپین) راهی سرزمین موردور می‌شوند. آن‌ها ابتدا از مسیر کوهستان می‌روند؛ ولی با حیلهٔ دشمن در برف گرفتار می‌شوند و ناچار به درون غار می‌روند. در غار موجودی اهریمنی به نام بالروگ گاندولف را با خود به اعماق دره می‌برد.

در ادامه، برومیر قصد فریب فرودو و گرفتن حلقه برای خود را دارد (که در این راه موفق نمی‌شود)، ولی درنهایت مقابل ارک‌ها شرافتمندانه در کنار دیگر یاران حلقه می‌جنگد و در این مبارزه کشته می‌شود. امّا مری و پیپین را ارک‌ها اسیر می‌کنند. فرودو و سم از گروه جدا می‌شوند و به‌تنهایی به سفر خود برای نابودی حلقه ادامه می‌دهند. در پایان فیلم نخست، آراگورن و لگولاس و گیملی برای نجات مری و پیپین به دنبال ارک‌ها می‌روند. درواقع، یاران حلقه از هم جدا می‌شوند.

بازیگران[ویرایش]

بازیگر نقش
الیجا وود فرودو بگینز
ایان مک‌کلن گندالف
ویگو مورتنسن آراگورن
کریستوفر لی سارومان
شان آستین سموایز گمجی
اورلاندو بلوم لگولاس
جان ریس-دیویس گیملی
بیلی بوید پرگرین توک
دامینیک مانهن مریادوک برندی‌باک
شان بین بورومیر
هوگو ویوینگ الروند
کیت بلانشت گالادریل
لیو تایلر آرون
لورنس مکور پادشاه جادوگر آنگمار
ایان هولم بیلبو بگینز
سالا بیکر سائورون

جوایز و افتخارات[ویرایش]

جوایز اسکار[ویرایش]

جایزه دریافت کننده گان نتیجه
جایزه اسکار بهترین فیلم پیتر جکسون، باری ام ازبرن، فرن والش و تیم سندرز نامزدشده
جایزه اسکار بهترین کارگردانی پیتر جکسون نامزدشده
جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد ایان مک کلن نامزدشده
جایزه اسکار بهترین فیلم نامه اقتباسی پیتر جکسون، فرن والش، فیلیپا بوینس نامزدشده
جایزه اسکار بهترین طراحی صحنه گرنت ماژور، دن حنا نامزدشده
جایزه اسکار بهترین طراحی لباس نگیلا دیکسون، ریچارد تیلر نامزدشده
جایزه اسکار بهترین گریم و آرایش مو ریچارد تیلر، پیتر اون برنده
جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری اندرو لزنی برنده
جایزه اسکار بهترین موسیقی متن هاوارد شور برنده
جایزه اسکار بهترین ترانه انیا، نیکی رایان و روما رایان برای آهنگ شاید بشه نامزدشده
جایزه اسکار بهترین صداگذاری کریستوفر بویز، مایکل سمانیک، هاموند پیک نامزدشده
جایزه اسکار بهترین تدوین جان گیلبرت نامزدشده
جایزه اسکار بهترین جلوه‌های تصویری ریچارد تیلر، جیم ریگیل و رندال ویلیام کوک برنده

جوایز گلدن گلوب[ویرایش]

جایزه دریافت کننده گان نتیجه
جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم درام پیتر جکسون، فرن والش، باری ام ازبرن نامزدشده
جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردانی پیتر جکسون نامزدشده
جایزه گلدن گلوب بهترین موسیقی هاوارد شور نامزدشده
جایزه گلدن گلوب بهترین ترانه غیراقتباسی انیا برای آهنگ شاید بشه نامزدشده

جوایز بفتا[ویرایش]

جایزه دریافت کننده گان نتیجه
جایزه بفتای بهترین فیلم پیتر جکسون، فرن والش، باری ام ازبرن و تیم سندرز برنده
جایزه بفتای بهترین کارگردانی پیتر جکسون برنده
جایزه بفتای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد ایان مک کلن نامزدشده
جایزه بفتای بهترین فیلم‌برداری اندرو لزنی نامزدشده
جایزه بفتای بهترین فیلمنامه اقتباسی پیتر جکسون، فرن والش، فیلیپا بوینس نامزدشده
جایزه بفتای بهترین طراحی لباس نگیلا دیکسون، ریچارد تیلر نامزدشده
جایزه بفتای بهترین تدوین جان گیلبرت نامزدشده
جایزه بفتای بهترین موسیقی فیلم هاوارد شور نامزدشده
جایزه بفتای بهترین گریم و آرایش مو ریچارد تیلر، پیتر کینگ، پیتر اون برنده
جایزه بفتای بهترین صداگذاری کریستوفر بویز، مایکل سمانیک، دیوید فارمر، مایک هاپکینز، هاموند پیک و اثان ون در رایان نامزدشده
جایزه بفتای بهترین جلوه‌های ویژه ریچارد تیلر، رندال ویلیام کوک، الکس فانک و جیم ریگیل برنده

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ "The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring". فهرست مدون فیلم‌های بلند توسط بنیاد فیلم آمریکا. Archived from the original on 12 May 2019. Retrieved 28 December 2018.
  2. "THE LORD OF THE RINGS - THE FELLOWSHIP OF THE RING". هیئت رده‌بندی سنی فیلم‌های بریتانیا. Archived from the original on 26 March 2018. Retrieved 2 May 2019.
  3. "The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001)". باکس آفیس موجو. بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها. Archived from the original on 17 May 2020. Retrieved 17 May 2020.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ "The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring". باکس آفیس موجو. Retrieved 2 May 2021.
  5. "The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001)". Rotten Tomatoes. Fandango. Archived from the original on 17 May 2020. Retrieved 17 May 2020.
  6. "The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001)". Metacritic. CBS Interactive. Archived from the original on 17 May 2020. Retrieved 17 May 2020.
  7. "All Time Worldwide Box Office". باکس آفیس موجو. Archived from the original on 1 October 2002.
  8. Tartaglione, Nancy (December 14, 2021). "National Film Registry Adds Return Of The Jedi, Fellowship Of The Ring, Strangers On A Train, Sounder, WALL-E & More". Deadline Hollywood. Retrieved December 14, 2021.
  9. "The 74th Academy Awards (2002) Nominees and Winners". oscars.org. Archived from the original on 21 August 2011. Retrieved 19 November 2011.

پیوند به بیرون[ویرایش]