ادلب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ادلب
إدلب
این جنگل در یکی از دره‌های اطراف ادلب قرار دارد.
این جنگل در یکی از دره‌های اطراف ادلب قرار دارد.
ادلب در سوریه واقع شده
ادلب
ادلب
موقعیت ادلب در سوریه
مختصات: ۳۵°۵۶′ شمالی ۳۶°۳۸′ شرقی / ۳۵٫۹۳۳°شمالی ۳۶٫۶۳۳°شرقی / 35.933; 36.633
کشور سوریه
استاناستان ادلب
منطقهمنطقه ادلب
مدیریت
 • فرماندارعاطف غانم النضف
بلندی
۵۰۰ متر (۱۶۰۰ پا)
جمعیت
 (سرشماری ۲۰۱۰[۱])
 • کل۱۶۵٬۰۰۰
نام اهلیت(ها)عربی: إدلبي، آوانگاری: Idlibi
پیش‌شماره(های) تلفن۲۳
زمین‌کدیابیC3871
اقلیممدیترانه‌ای
وبگاه

اِدلِب (به عربی: إدلب) یکی از شهرهای کشور سوریه و مرکز استان ادلب است. این شهر در شمال باختری سوریه و در ۶۰ کیلومتری شهر حلب واقع شده‌است.

شهر ادلب از دیدگاه تاریخی اهمیت دارد و در این منطقه، شمار زیادی «شهرهای مرده» و تپه‌های باستانی وجود دارد. شهر باستانی ابلا که زمانی پایتخت یک پادشاهی نیرومند بود نیز در این منطقه واقع شده‌است.

جمعیت[ویرایش]

در سال ۲۰۰۴ جمعیت این شهر ۹۸٬۷۹۱ نفر بوده است اما در سال ۲۰۱۰، جمعیت این شهر به ۱۶۵٬۰۰۰ نفر افزایش یافت که بیشتر آن‌ها کورد و شمار کمی نیز عرب و ارمنی بودند. بیشتر مردم این شهر سنی‌مذهب هستند و اقلیتی از مسیحیان و دروزی‌ها نیز در آن ساکنند.

اقتصاد[ویرایش]

ادلب در منطقه‌ای بسیار حاصلخیز قرار دارد که در آن پنبه، حبوبات، زیتون، انجیر، انگور، گوجه‌فرنگی، کنجد، گندم و بادام تولید می‌شود.

کشتزارهای زیتون در دره ادلب
نمونه‌ای از کشتزارهای زیتون در دره‌های اطراف ادلب

جنگ داخلی سوریه[ویرایش]

نقاشی دیواری در میراب در ادلب، پس از تسخیر شهر توسط نیروهای شورشی در سال ۲۰۱۵، از بین رفت.

با شروع جنگ داخلی سوریه، از سال ۲۰۱۱، ادلب کانون اعتراضات و نبردها در مراحل اولیه جنگ بود. مدتی بعد، ادلب قبل از حمله دولت در آوریل ۲۰۱۲، محور عملیات شورشیان قرار گرفت که به‌طور موقت شهر و فرمانداری را به تصرف خود درآوردند. اما نیروهای ارتش سوریه مناطق تحت کنترل شورشیان در ادلب را پس از یک ماه جنگ و قبل از اجرای آتش‌بس پیشنهاد شده توسط کوفی عنان، بازپس گرفتند. مناطق دیرالزور، درعا، ادلب و حومه آن مناطق عملیاتی مهمی هستند، که درگیریهایی در مناطقی از حومه حلب و ادلب در شمال سوریه میان کردها و داعش انجام شد که شدیدترین آنها در اطراف روستای آطمه در ریف ادلب روی داده و به جندیرس از توابع منطقه عفرین در ریف حلب نیز کشیده شد.[۲] در ۲۹ مارس ۲۰۱۵، پیکارجویان ائتلاف جیش الفتح به رهبری جبهه النصره و احرار الشام، ادلب را به‌طور کامل تصرف کرده و شهر را از تسلط ارتش سوریه خارج کردند.[۳][۴][۵] پس از آن، فوعه و کفریا تا آوریل ۲۰۱۷ به محاصره شورشیان درآمدند.[۶] در ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۷، تحریر الشام، نیروهای احرار الشام را از ادلب بیرون راند و کل شهر را به تصرف خود درآورد.[۷]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "مدینة إدلب السوریة". aljazeera.net. Archived from the original on 2014-10-17. Retrieved 2014-10-16.
  2. http://fa.alalam.ir/news/1520575
  3. شبه‌نظامیان مخالف دولت سوریه شهر ادلب را تصرف کردند، بی‌بی‌سی فارسی
  4. http://www.asriran.com/fa/news/389104/شهر-ادلب-سوریه-سقوط-کردعکس
  5. "Gulf allies and 'Army of Conquest". Al-Ahram Weekly. 28 May 2015. Archived from the original on 31 May 2017. Retrieved 4 September 2018.
  6. Sherlock, Ruth (29 March 2015). "Thousands flee Syrian city Idlib after rebel capture". The Telegraph. Archived from the original on 29 March 2015. Retrieved 29 March 2015.
  7. "Jihadists take control of major Syrian city". Mail Online. Archived from the original on 2017-08-03. Retrieved 2017-07-23.
  • ویکی‌پدیای عربی و انگلیسی.
  • د. الیاس، جبرائیل، الجبور، :(المدن السوریة)، اصدار الهیئة العامة للبدیات والمدن، عام ۱۹۹۸ للمیلاد.
  • بلندا و جایگاه