اخلمد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

اخلمد اشاره به موارد زیر است:

در منطقه شمال غربی شهر مشهد، در فاصله تقریبی ۸۵ کیلومتر با گذر از شهرستان چناران و حدود ۲۴ کیلومتر به سمت شمال، روستای اخلمد واقع شده است. این روستا در محیطی کوهستانی و طبیعتی بکر قرار دارد و یکی از جاذبه های گردشگری مورد علاقه بسیاری از مسافران و طبیعتگردان است.

اخلمد، با گذشت عده‌ای سال، قدمتی چند هزار ساله دارد و از نظر تاریخی و فرهنگی بسیار ارزشمند است. این روستا دارای گل‌ها، گیاهان و درختان غنی از جمله باغ‌های انبوه میوه و درختان بلوط و ... است. به همین دلیل، این منطقه به درختان میوه بویژه سیب و آبشار بلندش معروف است.

بر اساس افسانه‌ای که در مورد تاریخ این روستاروایت شده است، در دوران حمله اعراب به خراسان، مردم برای پناهگاه و امان از سپاهیان دشمن به دره این روستا فرار کردند. هنگامی که خطر گسترده بود، به منظور اطلاع‌رسانی به دیگران، مردم به یکدیگر می‌گفتند: "خاد آمد، خالد آمد" که به مرور زمان، نام اخلمد برای این روستا شناخته شد.

با این حال، در این روستا، جاذبه‌های دیدنی و تفریحی فراوانی نیز وجود دارند که باعث شده است تا این منطقه به یکی از مقاصد علاقه‌مندان به گردشگری و طبیعتگردی تبدیل شود.