احمد بن یحیی بلاذری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از احمدبن یحیی بلاذری)
بلاذری
نام اصلی
أحمد بن یحیی بن جابر بن داود البلاذری
درگذشته۲۷۸–۲۷۹ هـ/۸۹۲م
پیشهمورخ
زمینه کاریتاریخ اسلام
انساب
کتاب‌هافتوح البلدان، انساب الاشراف، البلدان الصغیر، البلدان الکبیر، عهد اردشیر
دلیل سرشناسینویسندهٔ فتوح البلدان و انساب الاشراف
تأثیرپذیرفته ازمدائنی، ابن سعد، القاسم بن سلاّم

احمد بن یحیی بَلاذُری نام کامل وی ( ابوالحسن احمد بن یحیی بن جابر بن داوود البغدادی البلاذری ) وی در اواخر قرن دوم هجری قمری در بغداد متولد شد.

وی از تاریخ‌نگاران و جغرافی‌دانان عرب یا ایرانی[۱][۲] سده دوم و سوم هجری قمری بود که در بغداد زندگی می‌کرد و مترجم کتابهای پارسی به سریانی بود. گرچه به نظر می رسد یاقوت حموی از وی بسیار تمجید نموده‌است. از آنجایی که جد او یا خود او (مشخص نیست) بَلاذُر خورده بود و بیمار شده بود، وی را بَلاذُری نامیده بودند. [بَلاذُر میوه‌ایست دارویی اما نسبتاً سمی که در هند می‌روید].

آثار[ویرایش]

فتوح البلدان[ویرایش]

این کتاب در مورد جنگهای مسلمانان از زمان پیامبر به بعد می‌باشد و جنگ‌ها را شهر به شهر توضیح داده‌ است. ظاهراً اصل کتاب بسیار مفصل‌تر بوده‌است و وی این کتاب را که شامل ۵۰ صفحه‌ است خلاصه نموده‌است. گذشته از توضیح این جنگ‌ها وی به تشریح اوضاع سیاسی و اجتماعی و اقتصادی مانند مقرارت مالیات و انواع خط و غیره پرداخته‌ است.

انساب الاشراف[ویرایش]

این کتاب که ۲۰ جلد و در نه هزار صفحه بوده‌است و دست کم سیزده جلد آن دردسترس است، در واقع یک فرهنگ‌نامه تاریخی می‌باشد. جلد یازدهم آن هم دربارهٔ تاریخ امویان در زمان عبدالملک بن مروان و ولید و اتفاقات مصعب بن زبیر و برادر او عبدالله و تاریخ خوارج است.

منابع[ویرایش]

  1. Saunders, J.J. (2006). A history of Medieval Islam (Reprint. ed.). London [u.a.]: Routledge. p. 58. ISBN 0-415-05914-3. Retrieved 9 March 2017. Baladhuri was probably of Persian origin: he lived and wrote in Baghdad, and died in 892.
  2. Gholamali Haddad Adel; Mohammad Jafar Elmi; Hassan Taromi-Rad (31 January 2013). Historians of the Islamic World: Selected Entries from Encyclopaedia of the World of Islam. EWI Press. pp. 2–. ISBN 978-1-908433-12-1.
  • «فرهنگ مکتشفین و جغرافی نویسان جهان». نیک بین، نصرالله. انتشارات نبوی، چاپ وزیری، ۱۳۷۵.
  • الامام: أبی الحسن، احمد، البلاذری، (فُتُوح اَلُبلدان) ، دارالکتب العلمیة، چاپ نهم، بیروت لبنان، انتشار ۱۹۸۳ میلادی به (عربی)،