اتیلن-وینیل استات

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Ethylene-vinyl acetate
شناساگرها
شماره ثبت سی‌ای‌اس ۲۴۹۳۷-۷۸-۸ ✔Y
پاب‌کم ۳۲۷۴۲
UNII 4OKC630HS6 ✔Y
  • InChI=1S/C4H6O2.C2H4/c1-3-6-4(2)5;1-2/h3H,1H2,2H3;1-2H2 ✔Y
    Key: HDERJYVLTPVNRI-UHFFFAOYSA-N ✔Y

خطرات
MSDS MSDS
به استثنای جایی که اشاره شده‌است در غیر این صورت، داده‌ها برای مواد به وضعیت استانداردشان داده شده‌اند (در 25 °C (۷۷ °F)، ۱۰۰ kPa)
 N (بررسی) (چیست: ✔Y/N؟)
Infobox references

اتیلن-وینیل استات (به انگلیسی: Ethylene-vinyl acetate) یک ترکیب شیمیایی با شناسه پاب‌کم ۳۲۷۴۲ است. اتیلن-وینیل استات پلیمری گرمانرم است که به‌طور وسیعی در زمینه‌های مختلف نظیر کفش، کفپوش‌های فومی، وسایل ورزشی، پوشش کابل و فوم‌های ارتوپدی استفاده می‌شود. همچنین این پلیمر ارزان قیمت و با خصوصیات زیست سازگاری مناسب برای کاربرد در دارو و مواد غذایی است.[۱]

EVA که کوتاه شده «اتیلن وینیل استات» (Ethylene-vinyl acetate) است؛ از کوپلیمرهای مخلوط «اتیلن» و «وینیل استات» ساخته شده‌است.

معمولاً ۱۰ تا ۴۰ درصد وزن ورق EVA را وینیل استات تشکیل داده‌است. مواد پلی اتیلن یکی دیگر از عناصر مهم برای تولید فوم EVA است. تغییر در ترکیبات، میزان افزودنی‌ها و نیز رفتار کاتالیزورها در فرایند تولید فوم بر روی تراکم، سختی، رنگ، انعطاف‌پذیری و غیره تأثیر می‌گذارد.

مواد فوم EVA دارای ساختار سلولی بسته هستند. آن‌ها دارای عملکرد فوق‌العاده هستند از جمله اینکه در برابر آب و رطوبت، مقاوم هستند، یک عایق حرارتی بسیار عالی به‌شمار می‌آیند و دارای دوام طولانی مدت هستند.

آن‌ها در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توان آن‌ها را در بسیاری از محصولات، مانند کفی کفش، تشک فوم، بسته‌بندی فوم، آجر یوگا، تخته شنا، کفپوش، فوم‌های سفارشی و غیره یافت.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «انواع فوم چیست». ۱۷ آذر ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۳ دی ۱۳۹۶.