اویجیت روی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ابیجیت روی)
Avijit Roy
অভিজিৎ রায়
نام بومیঅভিজিৎ রায়
زادهٔ۱۲ سپتامبر ۱۹۷۲
بنگلادش
درگذشت۲۶ فوریهٔ ۲۰۱۵ (۴۲ سال)
داکا، بنگلادش
علت مرگAttack by terrorists[۱]
ملیتآمریکایی، بنگلادشی
تحصیلاتبی‌اس در مهندسی مکانیک; MSc و PhD در مهندسی پزشکی
محل تحصیلBUET (بی‌اس)
دانشگاه ملی سنگاپور (MSc, پی‌اچ‌دی)
پیشهمهندس، وبلاگ نویس، نویسنده
سال‌های فعالیت2001-2015[۲]
شناخته‌شده برایBlogging in Bangladesh
کارهای برجستهخداناباوری نو، علم، Anarchism and religion, همجنس‌گرایی[۳]
همسر(ها)Rafida Ahmed Bonya
فرزندانTrisha Ahmed[۴]
والدینAjoy Roy (father)
Shefali Roy (mother)[۵]
وبگاه

اویجیت روی، (ابیجیت روی یا آبهیجیت رای) (بنگالی: অভিজিৎ রায়؛۱۹۷۲ – ۲۶ فوریه ۲۰۱۵) یک نویسنده، فعال حقوق بشر و وبلاگ‌نویس آتئیست اهل بنگلادش-آمریکا بود که بارها توسط اسلام گرایان تندرو تهدید به مرگ شده بود.

آویجیت روی در سال ۱۹۷۲ در بنگلادش به دنیا آمد و در سال ۲۰۰۶ به آمریکا مهاجرت کرد و از آنجا به انتقادات خود از دولت بنگلادش به خاطر محبوس کردن وبلاگ‌نویس‌های خداناباور ادامه داد. روی، نویسنده ۱۰ کتاب، از جمله کتاب پرفروش «ویروس ایمان» در فوریه ۲۰۱۵ در مقابل نمایشگاه کتاب شهر داکا به دست افراط‌گرایان مسلمان با ضربات ساطور قطعه‌قطعه و کشته شد. پنج اسلام‌گرای افراطی روز سه‌شنبه، ۱۶ فوریه ۲۰۲۱، به خاطر قتل وحشیانه یک نویسنده بنگلادشی-یی که شش سال پیش رخ داد محکوم به اعدام شدند. یکی از افراد محکوم شده در این دادگاه سید ضیاء الحق، افسر برکنار شده ارتش بنگلادش است که رهبری گروه موسوم به انصارالاسلام را بر عهده داشت. با حکم، غلام سرور ذاکر، دادستان دادگاه ویژه ضد تروریستی داکا، هر شش نفر بازداشت شده گناهکار شناخته شده و پنج تن از آنان به مرگ و یک تن به حبس ابد محکوم شده‌است. قتل آویجیت روی که یکی از قتل‌های زنجیره‌ای توسط گروه‌های تندرو اسلامی در بنگلادش طی سال ۲۰۱۵ بود، باعث خشم فعالان سکولار و اعتراضات گسترده آنان شد.

منابع[ویرایش]

  1. "US-Bangladesh blogger Avijit Roy hacked to death". BBC News. 27 February 2015. Retrieved 28 February 2015.
  2. "Father of slain blogger Avijit Roy appears in court to give testimony". bdnews24.com. 28 October 2019. Retrieved 26 January 2020.
  3. "Obituary: US-Bangladesh writer Avijit Roy". bbc.com. 27 February 2015. Retrieved 26 January 2020.
  4. Sanchez, Ray (27 February 2015). "Prominent Bangladeshi-American blogger Avijit Roy killed". CNN. Retrieved 28 February 2015.
  5. শেষ শ্রদ্ধার পর অভিজিতের মরদেহ বাসায়. Prothom Alo (به بنگالی). Archived from the original on 2 February 2017. Retrieved 23 March 2021.