ابو صیر

مختصات: ۲۹° شمالی ۳۱° شرقی / ۲۹°شمالی ۳۱°شرقی / 29; 31
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ابو صیر
ابو صیر در مصر واقع شده
ابو صیر
ابو صیر
موقعیت در مصر
مختصات: ۲۹° شمالی ۳۱° شرقی / ۲۹°شمالی ۳۱°شرقی / 29; 31
کشور مصر
استانجیزه
منطقه زمانییوتی‌سی +۲ (EST)
 • تابستانی (DST)+3

ابوصیر (به مصری: پر وسجر pr wsjr، به معنای خانه یا معبد ازیریس) منطقه‌ای باستانی در حومه قاهره کنونی است که برای گورستان باستانی خود، که به جا مانده از پادشاهی کهن می‌باشد، مشهور است.

گورستان[ویرایش]

گورستان ابو صیر در دودمان پنجم اصلی‌ترین مکان به خاکسپاری اجساد شاهان و بزرگان کشور بود. در کل ۱۴ هرم در ابو صیر وجود دارند. کیفیت این هرم‌ها نسبت به آنچه در دودمان چهارم ساخته می‌شده کاهش نشان می‌دهد که این خود می‌توانسته به دلیل کم شدن قدرت فرعون یا افت در اقتصاد بوده باشد. این هرم‌ها کوچکتر از هرم‌های پیش از خود هستند و برای ساختشان از سنگ‌های محلی با کیفیت پایین بهره گرفته شده.

همه هرم‌های اصلی ابو صیر به صورت پلکانی ساخته شده‌اند. با این حال گمان می‌رود که هرم نفریرکارع کاکای - که بزرگترین هرم در منطقه است - در ابتدا به صورت پلکانی طرح‌ریزی و ساخته شده بوده ولی پس از گذشتن مدت زمانی از آغاز ساخت با پر کردن پلکان‌ها، به شکل هرم کامل در آمده.

هرم‌های اصلی[ویرایش]

سه هرم اصلی در منطقه وجود دارند:

هرم‌های کوچکتر[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • Jaromir Malek (۱۹۷۴)، The Topographical Bibliography of Ancient Egyptian Hieroglyphic Texts, Statues, Reliefs and Paintings، Griffith Institute، شابک ۰۹۰۰۴۱۶۱۹X
  • Verner, Miroslav (۱۹۹۷)، The Pyramids: The Mystery, Culture, and Science of Egypt's Great Monuments، Grove Press، شابک ۰-۸۰۲۱-۳۹۳۵-۳

پیوند به بیرون[ویرایش]