ابوبکر یقین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ابوبکر یقین یکی از شاعران معاصر افغانستان است.


ابوبکر یقین فرزند ملاسکندر در زمستان سال۱۳۳۲ خورشیدی در روستای سروستان از توابع ولایت هرات دیده به دنیا گشود. مقدمات علوم دینی رادرمسجد جامع روستای سروستان ومقدمات علوم ادبی را نزد مادرش (قریش) که یکی از بانوان باسواد آن روستا بود، فراگرفت.

آثار[ویرایش]

ابوبکر یقین یکی از شاعران شناخته شده هرات است که در قالبهای قصیده، غزل، رباعی، مثنوی و مخمس شعر سروده و اشعارش در اکثر روزنامه هاو مجلات خارج و داخل افغانستان به چاپ رسیده‌است.

از آثار شعری ابوبکر یقین می‌توان از کتاب (مثنوی منظوم تاریخ کهن آریانا) نام برد که در دهه ۶۰ خورشیدی منظوم شده‌است. کتاب دیگر ابوبکر یقین زیر نام تخمیس غزلیات حافظ است که در سال ۱۳۸۵ خورشیدی از طریق نشر زیتون در تهران به چاپ رسیده‌است. از آثار دیگر ابوبکر یقین «مجموعه غزلیات» اوست که هم‌اکنون آماده چاپ است.

از ابوبکر یقین دومثنوی دیگر به نام‌های «لیلی ومجنون» و «مثنوی «یوسف وزلیخا» درمطبعه دولتی هرات در سال ۱۳۸۹ خورشیدی به چاپ رسیده‌است. برای معلومات بیشتر دربارهٔ ابوبکر یقین و سبک شعری وی می‌توان به مقدمه وتقریظ‌های آن دو کتاب مراجعه کرد که تقریظ نخست به قلم استاد غلام نبی یقین رئیس تربیه معلم هرات وتقریظ دومی به قلم پوهندوی استاد فریور نگارش یافته‌است.

منابع[ویرایش]

  • کتاب (تخمیس غزلات حافظ) اثر ابوبکر یقین، چاپ تهران.