هایپرگامی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ابرزامی)

ازدواج با بالاتر یا ابرزامی [۱] (به انگلیسی: Hypergamy) به فرایندی در همسرگزینی می‌گویند که فرد با همسری بهتر و شایسته‌تر از موقعیت خود ازدواج می‌کند.[۲] اگرچه ابرزامی به جنسیت افراد مربوط نمی‌شود، اما معمولاً جامعه‌شناسان آن را برای زنانی که با مردان والاتر از طبقۀ اجتماعی خود ازدواج می‌کنند بکار می‌برند.[۳]

ازدواج با پایین‌تر یا اوپازامی (به انگلیسی: Hypogamy) معمولاً به عکس این فرآیند گفته می‌شود، یعنی کسی که با فردی پایین‌تر از خود ازدواج می‌کند.

اغلب افراد با همسری از طبقۀ اجتماعی یکسان ازدواج می‌کنند؛ به‌طور مثال بسیار رایج است که زنان با مردان کم سن‌تر یا همسن خود ازدواج کنند.[۴] اما به هر حال به نظر می‌رسد که همچنان زنان پرشماری هستند که با مردان بهتر از خود ازدواج می‌کنند، حتی در جوامع پیشرفته هم بسیار طبیعی و معمول است که زنان جوان و جذاب با مردان مسن ثروتمند ازدواج کنند.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. زامیدن به معنای ازدواج کردن است و هم ریشه با داماد فارسی، dāmāt فارسی میانه و zāmātar اوستایی است. فرهنگستان نیز واژگان "زامیاخته" و "زامه زا" را با استفاده از این واژه برساخته است. از ریشه نیاهندواروپایی(PIE) *gem(e) به معنی ازدواج کردن می باشد و با یونانی gamete و سانسکریت jamih و jama و لاتین gener هم ریشه است.
  2. http://www.merriam-webster.com/dictionary/hypergamy
  3. «نسخه آرشیو شده» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۵ اکتبر ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۴.
  4. Rutter, Virginia (2011). The Gender of Sexuality: Exploring Sexual Possibilities. Rowman & Littlefield Publishers (Gender Lens Series). p. 19. ISBN 0742570037.
  5. Rudman, Laurie (2010). The Social Psychology of Gender: How Power and Intimacy Shape Gender Relations. The Guilford Press. p. 249. ISBN 1606239635.