ابدون و سنان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قدسین ابدون و سنان
«مقدسین ابدون و سنان»
شهدا
زادهٔقرن دوم
ایران
درگذشتۀc. 250
رم
تکریم‌شده درکلیسای کاتولیک روم
قدیس‌شدنپیش از جماعت
بزرگداشت۳۰ جولای
نمادهالباس‌های کوتاه خز; شمشیر; کلاه‌های فریجیه; دو تاج; در لانه شیر و خرس
قدیس حامیفرزندان;[۱] invoked for good harvest;[۱] burying the dead, coopers, Pescia; Sahagún, León; Calasparra

ابدون و سنان مقدس که نام آن‌ها به صورت ابدو و ابدوس و سنس و سنیس در تقویم‌های قدیمی و تاریخ شهدای مسیحی آمده است از شخصیت‌هایی هستند که توسط کلیسای کاتولیک به عنوان شهدای مسیحی به رسمیت شناخته شده‌اند و ۳۰ ژوئیه را برای این دو قدیس ایرانی جشن می‌گیرند. اگرچه در برخی نقاط ۲۰ مارس و اولین یکشنبه از ماه مه را بزرگداشت آن‌ها می‌دانند.

داستان[ویرایش]

در بیشتر منابع متعلق به قرن ۹ میلادی از آن‌ها به عنوان ایرانیان شهید در عهد دقیانوس یاد شده‌است که در حدود ۲۵۰ میلادی به روایت و دلایل مختلفی به روم آمده بودند.

در زمان حکومت دقیانوس که مصادف با قدرت‌گیری اردشیر بابکان در ایران و راندن بسیاری از نجبای اشکانی بود، مردم کاتالونیا از دو نجیب‌زاده پارسی «آبدوس و سنان» یاد می‌کنند که شاهزادگانی جنگاور بودند و به مردم این منطقه فنون رزم آموخته و خود نیز در همین راه کشته شدند و پس از آن به مقام قدیس رسیدند. این دو پارسی از احترام بسیاری در فرهنگ کاتالونیا برخوردارند و جشن بزرگداشت آن دو توسط کلیسای کاتولیک در ماه ژوئن است.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام stpat وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۷.

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Abdon and Sennen». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۹ مارس ۲۰۱۲.