سید محمدحسین کاظمینی بروجردی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سید حسین کاظمینی بروجردی
زادهٔ۱۰ مرداد ۱۳۳۷
بروجرد
ملیتایرانی
پیشهروحانی
فعال سیاسی - عقیدتی
زندانی سیاسی - عقیدتی
سال‌های فعالیت۱۳۷۴ تا کنون
والدینسید محمد علی کاظمینی بروجردی
وبگاه

سید حسین کاظمینی بروجردی (زاده ۱۰ مرداد ۱۳۳۷ در بروجردروحانی ایرانی، زندانی سیاسی و از مخالفان تئوری ولایت فقیه است. وی مدعی ارتباط با امام زمان است.[۱] وی مخالف دخالت دین در سیاست و طرفدار جدایی دین از دولت است[۱] کاظمینی بروجردی در مهر ۱۳۸۵ بازداشت و به ۱۱ سال زندان محکوم شد.[۲][۳] به گفتهٔ رادیو فردا، کاظمینی بروجردی در آخرین جلسه دادگاه در شهریور ۸۶، به اتهام «محاربه» و «تبلیغ علیه نظام» به تحمل یک سال حبس در تهران و ۱۰ سال زندان و تبعید در شهر یزد محکوم شد.[۴]

فعالیت‌های دینی و سیاسی[ویرایش]

سید حسین کاظمینی بروجردی فرزند ارشد سید محمد علی کاظمینی بروجردی از روحانیون تهران است. سید حسین بروجردی در سال ۱۳۵۷ به عنوان امام جماعت مسجد همت‌آباد تهران انتخاب شد. برطبق مطالب سایت شخصی او، وی در قم نزد روحانیونی نظیر سید صادق روحانی، میرزا خلیل کمره‌ای و سید شهاب الدین مرعشی نجفی به تحصیل علوم دینی پرداخت. وی به اختیار در اعتراض به روحانیت حکومتی، خود را خلع لباس نموده و دیگر لباس روحانیت را به تن نمی‌کند. گرچه این طبق گفته‌های سایت شخصی اوست[۵]

دستگیری[ویرایش]

کاظمینی بروجردی در سال ۱۳۸۵ به حکم دادگاه ویژه روحانیت و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» دستگیر شد.[۱] هواداران وی دستگیری را چنین شرح داده‌اند:

با شروع دستگیری هواداران سید حسین کاظمینی بروجردی، توسط نیروی انتظامی و گروه‌های فشار و انتقال آنان به بازداشتگاه، خبر حمله قریب‌الوقوع نیروهای امنیتی به خانه وی در خیابان آزادی تهران بالاگرفت، به‌طوری‌که بسیاری از هواداران و همفکران او با تجمع و حفاظت از خانه وی به‌طور خودجوش مانع از ادامه حملات نیروی انتظامی به خانه‌اش شدند. کاظمینی بروجردی به همراه شماری از هوادارانش بازداشت شد. هواداران بروجردی که برای جلوگیری از حمله عوامل نیروی انتظامی به وی، به صورت شبانه‌روزی از منزل او حفاظت می‌نمودند. در پی بستن خیابان‌های اطراف منزل ایشان، توسط عوامل حکومت ایران، نیروهای انتظامی و اطلاعاتی با هزاران تن از محافظان خانه وی، بشدت درگیر شده و نهایتاً در روز شنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۵ با بالا گرفتن درگیری‌ها، تعداد بسیار زیادی از محافظان وی دستگیر شدند. سایت عصر ایران دستگیری وی را چنین روایت کرده‌است:

حادثه از آن جا آغاز شد که نیروهای پلیس برای دستگیری وی به محل سکونت او مراجعه کردند و با مقاومت بیش از هزار نفر از هوادارانش مواجه شدند تا جایی که این مواجهه به درگیری‌های خشونت بار عوامل نظام همانند پرتاب کوکتل مولوتف و گاز اشک آور کشیده شد. حدود دو ماه قبل دادگاه ویژه روحانیت با ارسال احضاریه‌ای، کاظمینی بروجردی را به اتهام تبلیغ علیه نظام جهت ادای پاره‌ای از توضیحات فراخواند اما وی از حضور در دادگاه سر باز زد و تلاش‌های پیشین پلیس برای دستگیری وی نیز بی‌نتیجه ماند.[۱]

زندان[ویرایش]

کاظمینی بروجردی در سال‌های ۱۳۷۴، ۱۳۷۹ و ۱۳۸۴ دستگیر و زندانی شده بود. وی بار دیگر در سال ۱۳۸۵ بازداشت و به ۱۱ سال زندان، به انضمام مصادره اموال محکوم شد. به گزارش رسانه‌ها، او در زندان اوین در شرایط بد جسمی و روحی به سر برده و از حق استفاده از دارو، مرخصی و ملاقات محروم بود. این رسانه‌ها همچنین اعلام می‌دارند که وی در زندان، بارها مورد شکنجه قرار گرفته و به بیمارستان منتقل شده‌است.[۶][۷][۸][۹][۱۰][۱۱]

فراخوان عفو بین‌الملل[ویرایش]

[نیازمند منبع]

وی در ۱۵ دیماه ۱۳۹۵ پس از قریب به یازده سال حبس، تحت عنوان مرخصی استعلاجی و با قرار وثیقه سنگین، اجازه ترک زندان را یافت و در حصر خانگی بسر می‌برد.[۱۲]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ «کاظمینی بروجردی شمشیر به دست دستگیر شد». عصرایران. ۱۳۸۵-۰۷-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۰-۱۸.
  2. «کاظمینی بروجردی، روحانی مخالف نظام ولایت فقیه ممنوع‌الملاقات شد». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۵ نوامبر ۲۰۱۱.
  3. «انتقال کاظمینی بروجردی، روحانی مخالف ولایت فقیه به مکانی نامعلوم». خبرگزاری هرانا. ۱۳۸۹-۰۲-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۰-۱۸.
  4. «خانواده کاظمینی از دبیرکل سازمان ملل درخواست کمک کرد». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ اکتبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱ اکتبر ۲۰۱۷.
  5. «بام آزادی». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ اوت ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۲۹ اوت ۲۰۱۰.
  6. «هجوم مأمورین به سلول کاظمینی بروجردی | رهسا نیوز». بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ اوت ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۳ دسامبر ۲۰۱۱.
  7. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ ژانویه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۱.هرانا؛ کاظمینی بروجردی به بیمارستان مدرس منتقل شد[
  8. «جنبش راه سبز - سوء قصد نافرجام به جان کاظمینی بروجردی در زندان اوین». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲۵ نوامبر ۲۰۱۱.
  9. «جنبش راه سبز - عدم رسیدگی پزشکی به کاظمینی بروجردی، زندانی سیاسی». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲۵ نوامبر ۲۰۱۱.
  10. «جلوگیری از ملاقات کاظمینی بروجردی با خانواده | خانه حقوق بشر ایران». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۵ نوامبر ۲۰۱۱.
  11. «خانواده کاظمینی از دبیرکل سازمان ملل درخواست کمک کرد». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۲۵ نوامبر ۲۰۱۱.
  12. «افزایش فشارها بر کاظمینی بروجردی، در حصر خانگی». www.radiozamaneh.com. ۱۵ مرداد ۱۳۹۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۰-۱۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]