دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین

مختصات: ۴۸°۱۲′۶″ شمالی ۱۶°۲۳′۶″ شرقی / ۴۸٫۲۰۱۶۷°شمالی ۱۶٫۳۸۵۰۰°شرقی / 48.20167; 16.38500
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از آکادمی موسیقی وین)
دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین
Universität für Musik und darstellende Kunst Wien
ساختمان مرکزی پیشین دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین که اکنون به عنوان دفتر برخی از گروه‌های آموزشی دانشگاه از آن استفاده می‌شود.
نام مستعارMDW
شعارسنت و نوآوری
نوعدولتی
بنیانگذاری شده۱۸۱۷ میلادی
رئیسورنر هاسیچکا
اعضای هیئت علمیحدود ۱۴۰
کارمندان مدیریتیحدود ۸۵۰
دانشجویانحدود ۳٫۰۰۰
موقعیتوین، اتریش
وبگاه

دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین (به آلمانی: Universität für Musik und darstellende Kunst Wien) که گاهی از آن به اختصار «دانشگاه موسیقی وین» یا با نام‌های قدیمی آن «آکادمی موسیقی وین» یا «مدرسهٔ عالی موسیقی وین» نامبرده می‌شود، دانشگاهی دولتی در کشور اتریش است که در شهر وین قرار دارد. برخی از منابع از این دانشگاه به عنوان بزرگترین دانشگاه هنر اتریش و نیز بزرگترین دانشگاه موسیقی جهان نام برده‌اند.

ساختمان مرکزی دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین (سال ۲۰۰۷)
ساختمان اصلی
دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین

تاریخچه[ویرایش]

اعلان برای تأسیس یک کنسرواتوار در وین در سال ۱۸۰۸ میلادی آغاز شد. در سال ۱۸۱۱، «طرحی برای یک مؤسسهٔ آموزش موسیقی» در وین منتشر شد. یک سال بعد، انجمن دوستداران موسیقی[الف]با هدف غایی تأسیس یک کنسرواتوار در وین شکل گرفت. سرانجام کنسرواتوار وین در سال ۱۸۱۷ بنیان‌گذاشته شد. با آن که قرار بر این بود که کنسرواتوار وین از کنسرواتوار پاریس الگو بگیرد، اما به علت کمبود بودجه تنها به عنوان یک مدرسهٔ آموزش خوانندگی شروع به کار کرد. آنتونیو سالیری نخستین رئیس کنسرواتوار بود. در سال ۱۸۱۹، یوزف بوم[ب]به استخدام کنسرواتوار درآمد و در سال ۱۸۲۷ کنسرواتوار دوره‌هایی برای اکثر سازهای ارکسترال ارائه می‌داد.

کنسرواتوار تا پیش از سال ۱۹۰۹، با نام «کنسرواتوار انجمن دوستداران موسیقی»[پ]فعالیت می‌کرد. در آن سال با تصمیم امپراتور اتریش، به یک نهاد دولتی تبدیل شد و نام آن به «آکادمی سلطنتی موسیقی و هنرهای نمایشی»[ت]تغییر یافت. پس از تغییر نام‌های گوناگون به علل سیاسی همچون وقوع و تبعات جنگ‌های جهانی اول و دوم، عاقبت نام آن از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۷ به «مدرسهٔ‌عالی موسیقی و هنرهای نمایشی»[ث]و سرانجام در سال ۱۹۹۸، به نام کنونی آن یعنی «دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین» تغییر یافت.

گروه‌های آموزشی[ویرایش]

استادان برجستهٔ پیشین[ویرایش]

فارغ‌التحصیلان برجسته[ویرایش]

یادداشت[ویرایش]

  1. به‌آلمانی:Gesellschaft der Musikfreunde
  2. به‌آلمانی:Joseph Böhm
  3. به‌آلمانی:Konservatorium der Gesellschaft der Musikfreunde
  4. به‌آلمانی:k.k. Akademie für Musik und darstellende Kunst
  5. به‌آلمانی:Hochschule für Musik und darstellende Kunst
  6. به‌آلمانی:Hellmesberger
  7. به‌آلمانی:Wiener Klangstil

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]