آواز گنجشک‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از آواز گنجشک ها)
آواز گنجشک‌ها
پوستر فیلم
کارگردانمجید مجیدی
تهیه‌کنندهمجید مجیدی
نویسندهمجید مجیدی
مهران کاشانی
بازیگرانرضا ناجی
موسیقیحسین علیزاده
فیلم‌بردارتورج منصوری
تاریخ‌های انتشار
مهر ۱۳۸٧ (فجر)
مدت زمان
۹۷ دقیقه
کشورایران
زبانفارسی
فروش گیشه۴٬۵۲۹٬۱۵۳٬۰۰۰ ریال[۱]

آواز گنجشک‌ها فیلمی ایرانی در ژانر درام به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مجید مجیدی محصول سال ۱۳۸۶ است. مجیدی فیلم‌نامهٔ این فیلم را به همراه مهران کاشانی به رشتهٔ تحریر درآورده است. رضا ناجی نقش مردی به‌نام کریم را ایفا می‌کند که در مزرعه شترمرغ مشغول به کار است تا اینکه به‌دلیل فرار یکی از شترمرغ‌ها از مزرعه اخراج می‌شود. او در تهران شغل جدیدی پیدا می‌کند اما زندگی شخصی او با مشکلات تازه‌ای روبرو می‌شود.

آواز گنجشک‌ها به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های خارجی سال ۲۰۰۹ از نگاه هیئت ملی بازبینی فیلم آمریکا انتخاب شد.[۲] ناجی نیز برای نقش‌آفرینی خود در این فیلم خرس نقره‌ای برای بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم برلین را کسب کرد. این فیلم در هشتاد و یکمین دوره جوایز اسکار، نمایندهٔ سینمای ایران بود اما برای نامزدی انتخاب نشد.[۳]

داستان[ویرایش]

این فیلم به داستان مرد ساده و میانسالی به نام کریم می‌پردازد. وی در یک مزرعه پرورش حیوانات کار می‌کند و شیفته شترمرغهاست و ارتباط روانی و عاطفی با آن‌ها برقرار کرده‌است. برحسب اتفاق یکی از شترمرغها از مزرعه فرار می‌کند. کریم چند روزی جستجو می‌کند، اما موفق به یافتنش نمی‌شود و در نتیجه از کار اخراج می‌شود. این بهانه‌ای می‌شود که برای اولین بار به شهر برود. در شهر از طریق مسافرکشی با موتورسیکلت امرار معاش می‌کند. در شهر با حوادث زیادی روبرو می‌شود و تجارب زیادی پیدا می‌کند. در کوران این حوادث، شاهد تحول کریم هستیم.[۴][۵]

بازیگران[ویرایش]

رضا ناجی

مریم اکبری

کامران دهقان

حامد آغازی

شبنم اخلاقی

نشاط نظری

نظرها[ویرایش]

  • استفن هولدن در نیویورک تایمز دربارهٔ این فیلم نوشته است: هرچند آواز گنجشک‌ها نشانه‌های یک درام طبیعت‌گرایانه را در خود دارد، اما در واقع مجموعه‌ای از درس‌های بسیار اخلاقی است.
  • وی. ای. ماستو نویسنده نیویورک پست با اشاره به صحنه‌ای از آواز گنجشک‌ها که شخصیت کریم برای به دام انداختن شترمرغ فراری خود را به شکل این حیوان درمی‌آورد، نوشته است: مانند بیشتر فیلم‌های مجیدی این بار نیز فیلمبرداری بسیار خوب و نقش‌آفرینی‌ها واقعگرایانه و مهارشده ‌است.

جوایز[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. فتحی، زهره؛ خاموشی اصفهانی، پانته‌آ (پاییز ۱۳۹۶). سالنامه آماری فروش فیلم و سینمای ایران سال ۱۳۸۷ (PDF). سازمان سینمایی کشور. ص. ۷. بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۲ مه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۹ فروردین ۱۴۰۱.
  2. "Top 5 Foreign Language Films". National Board of Review (به انگلیسی). Retrieved 8 March 2022.
  3. ««آواز گنجشک‌ها» نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۰۹ شد». خبرگزاری فارس. ۵ مهر ۱۳۸۷. دریافت‌شده در ۱۰ مهر ۱۳۸۷.
  4. «شرح داستان». وبسایت رسمی فیلم آواز گنجشک ها. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ مه ۲۰۱۷.
  5. «فیلم آواز گنجشک ها». سوره سینما.
  6. ««آواز گنجشک‌ها» دو جایزه از جشنواره فیلم دمشق گرفت». خبرگزاری مهر. ۲۲ آبان ۱۳۸۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ ژوئن ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۳ تیر ۱۳۸۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]