آنیتا اکبرگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آنیتا اکبرگ
نام هنگام تولدکریستین آنیتا ماریان اکبرگ
زادهٔ۲۹ سپتامبر ۱۹۳۱
مالمو، سوئد
درگذشت۱۱ ژانویهٔ ۲۰۱۵ (۸۳ سال)
روکا دی پاپا، لاتزیو، ایتالیا
پیشهبازیگر و مانکن
سال‌های فعالیت۱۹۵۳ – ۲۰۰۲
همسر(ها)آنتونی استیل (ازدواج ۱۹۵۶–۱۹۵۹)
ریک وان ناتر (ازدواج ۱۹۶۳–۱۹۷۵)

کریستین آنیتا ماریان اکبرگ (به سوئدی: Kerstin Anita Marianne Ekberg) (زاده ۲۹ سپتامبر ۱۹۳۱ – درگذشته ۱۱ ژانویه ۲۰۱۵)، ملکه زیبایی سوئد در سال ۱۹۵۱، مانکن و هنرپیشه هالیوود بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

آنیتا اکبرگ در ۲۹ سپتامبر ۱۹۳۱ در شهر مالمو در جنوب سوئد زاده شد و پس از آنکه در سال ۱۹۵۱ به عنوان دختر شایسته سوئد انتخاب شد، به عنوان مدل وارد دنیای مد شد.

او سپس با آنکه انگلیسی نمی‌دانست به ایالات متحده رفت و بخت خویش را در «مسابقات دختر شایسته جهان» آزمود. در آنجا بود که با استودیویی هالیوودی قرارداد امضا کرد.

آنیتا اکبرگ در فیلم جنگ و صلح

اکبرگ در فیلم‌های همچون جنایت‌هایی به ترتیب الفبا، جنگ و صلح (۱۹۵۶)، اینترپل (۱۹۵۷)، زندگی شیرین (۱۹۶۰)، پشت درهای بسته (۱۹۶۱)، مغول‌ها (۱۹۶۱)، بوکاچو ۷۰ (۱۹۶۲) و جنایت‌هایی به ترتیب الفبا (۱۹۶۵)، ببخشید، موافقید یا مخالف؟ (۱۹۶۶)، مرگ دوبار در می‌زند (۱۹۶۹)، بدهی زناشویی (۱۹۷۰) و مکان قرار ملاقات (۱۹۷۲) بازی کرد.

سال ۱۹۶۰ سال طلایی برای اکبرگ بود که با پیشنهاد فدریکو فلینی برای بازی در فیلم زندگی شیرین (La Dolce Vita) روبه‌رو شد. بازی او در نقش «زن رؤیایی» مارچلو ماسترویانی او را برای همیشه در تاریخ سینما ماندگار کرد و شهرت به دست آورد که هرگز در فیلم‌های بعدی که بازی کرد تکرار نشد.

صحنه‌ای که او در این فیلم همراه با مارچلو ماسترویانی وارد حوضچه فواره تروی در مرکز رم می‌شود، از مشهورترین لحظات تاریخ سینما به‌شمار می‌رود.

بر اساس گزارش‌ها او در سال‌های پایانی عمر به‌شدت فقیر بود.[نیازمند منبع]

اکبرگ پس از یک دوره طولانی بیماری در صبح روز یکشنبه ۱۱ ژانویه ۲۰۱۵ در سن ۸۳ سالگی در بیمارستانی در روکا دی پاپا درگذشت.

منابع[ویرایش]

  • «آنیتا اکبرگ الهه زیبایی سوئد به ابدیت پیوست». استکهلمیان. ۱۱ ژانویه ۲۰۱۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۱ ژانویه ۲۰۱۵.
  • «آنیتا اکبرگ، ستاره فیلم زندگی شیرین درگذشت». بی‌بی‌سی فارسی. ۱۱ ژانویه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۱ ژانویه ۲۰۱۵.
  • Anita Ekberg در IMDb
  • آنیتا اکبرگ در آل‌مووی