آندریاس وسالیوس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از آندرس وسالیوس)
آندریاس وسالیوس
پرتره وسالیوس از کتاب ساختار بدن انسان
زادهٔ۳۱ دسامبر ۱۵۱۴
بروکسل، هلند هابسبورگ
(بلژیک امروزی)
درگذشت۱۵ اکتبر ۱۵۶۴ (۴۹ سال)
زاکینتوس، جزایر ونیزی ایونی
(یونان امروزی)
محل تحصیلدانشگاه پاویا
دانشگاه پادووا
شناخته‌شده برایساختار بدن انسان
پیشینه علمی
شاخه(ها)کالبدشناسی
پایان‌نامهParaphrasis in nonum librum Rhazae medici Arabis clarissimi ad regem Almansorem, de affectuum singularum corporis partium curatione (1537)
استاد راهنمایوهان وینتر ون آندرناخ
جما فرسیوس
دانشجویان دکتریماتئو رئالدو کلمبو
تأثیر گرفته ازجالینوس
ژاک دوبوا
ژان فرنل
تأثیر گذار برگابریل فلوپیو
امضاء
نشان دولتی

آندریاس وسالیوس (Andreas Vesalius) (لاتینی‌شدهٔ نام اصلی هلندی او: Andries van Wesel، آندریاس ون وسِل) (۳۱ دسامبر ۱۵۱۴–۱۵ اکتبر ۱۵۶۴) پزشک و کالبدشناس فلاندری قرن ۱۶ میلادی و مؤلف کتابهایی مانند آناتومی بدن و ساختار بدن انسان بوده‌است. وسالیوس اغلب به عنوان بنیانگذار کالبدشناسی مدرن شناخته می‌شود. او در بروکسل که آن زمان بخشی از هلند هابسبورگ بود بدنیا آمد. او استاد دانشگاه پادووا بود که بعدها پزشک دربار امپراتور کارل پنجم شد.

آندریاس وسالیوس فرم لاتین شدهٔ اسم هلندی آندریس ون وسل بود. این یک روش معروف در بین نخبگان اروپایی بود که اسم‌های خود را به لاتین تبدیل می‌کردند.

زندگی[ویرایش]

آندریاس در سال ۱۵۱۴ میلادی در بروکسل زاده شد. این کودک بعدها هنگامی که بزرگ شد قربانی انتقادها و مطالعات بی وقفهٔ خود شد. او در زمان خود اهمیت علم کالبدشناسی را به جهان شناساند و پزشکان آن زمان را به پذیرش این امر مهم دعوت کرد.

وسالیوس از پزشکانی بود که اساس کالبدشکافی را پی ریزی و از جالینوس انتقاد کرد. پدر وسالیوس داروساز کارل پنجم و نیاکانش از نژاد ژرمن و اغلب آنها پزشکان معروفی بودند و همین امر سبب شد که او رشته پزشکی را انتخاب کند.

آموزش[ویرایش]

وی تحصیلاتش را در دانشگاه لوون و مدرسه پزشکی دانشگاه پاریس به پایان رساند و پس از آن در دانشگاه پادووا به استادی جراحی و کالبدشکافی دانشکده پزشکی این دانشگاه منصوب شد.

منابع[ویرایش]

  • کتاب زندگی نامهٔ مشهورترین دانشمندان و مخترعان- به کوشش زهرا رضایی- نشر کتاب درنا- ۱۳۷۷