آنتونوف-۱۴۰

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از آنتونوف آن-۱۴۰)
An-140
Antonov An-140. در فرودگاه هوستومل، اوکراین، ۲۰۰۸
کاربری توربوپراپ [[Regional
airliner#Turboprop regional aircraft|Regional airliner]]
تولیدکننده آنتونوف
Aviakor
شرکت صنایع هواپیماسازی ایران
طراح آنتونوف
نخستین پرواز ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۷
معرفی‌شده در 2002[۱]
وضعیت در حال استفاده
کاربر اصلی وزارت دفاع روسیه
Russian Naval Aviation
موتور سیچ ایرلاینز
یاکوتیا ایرلاینز
ساخته‌شده ۱۹۹۷-اکنون
تعداد ساخته‌شده ۳۵[۲]تا تاریخ ژوئیه ۲۰۱۷ (تنها ۱ فروند در هوانوردی غیرنظامی، فعال است)
هزینه هر فروند ۹$ میلیون دلار آمریکا[۳]

آنتونوف ای‌ان-۱۴۰ هواپیمایی ملخدار است که محصول شرکت هواپیماسازی آنتونوف در خارکف اوکراین است. این هواپیما به‌عنوان جایگزینی برای آنتونوف-۲۴ و آنتونوف-۲۶ در نظر گرفته شد. عمده ویژگی‌های بارز این هواپیما نسبت به مدل‌های قبلی عبارتند از:سقف پروازی بلندتر، نیاز به باند فرود کوتاه به مسافت۱۷۰۰ متر، سازگار با شرایط آب و هوایی از -۵۵ تا +۴۵ درجه سانتیگراد، افزایش امکانات و آسایش کابین برای مسافران.

این هواپیما در ایران تحت نام ایران-۱۴۰ توسط شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) تولید شد. امروزه از این هواپیما برای مقاصد نظامی و غیرنظامی در ایران و سایر کشورها استفاده می‌شود.

طراحی[ویرایش]

کار طراحی و توسعه این هواپیما از سال ۱۹۹۳ شروع شد. طراحی این هواپیما کار مشترک مهندسانی از کشورهای روسیه، اکراین، کانادا و آمریکا بوده‌است. شرکت روسی آویاکور و اکراینی کارخانجات هواپیمایی ملی خارکف به‌طور مشترک اقدام به طراحی و ساخت این هواپیما نمودند. [نیازمند منبع]

مشخصات کلی[ویرایش]

مشخصات عمومی

  • خدمه: ۲ نفر
  • گنجایش: ۹ متر مکعب+۵۲ نفر
  • طول: ۲۲٫۶ متر (۷۴ فیت)
  • پهنای بال: ۲۴٫۵ متر (۸۰ فیت)
  • ارتفاع: ۸٫۲ متر (۲۶ فیت)
  • بال: مساحت ۵۱ متر مربع (۵۴۸٫۶۷ فیت مربع)
  • وزن خالی: ۱۲٫۸۱۰ کیلوگرم (۲۸٫۱۸۲ پوند)
  • وزن بارگیری: ۶۰۰۰ کیلوگرم (۱۳۲۳۰٫۴۳ پوند)
  • بیشینه وزن برخاست: ۱۹٬۱۵۰ کیلوگرم (۴۲٬۱۳۰ پوند)
  • پیشرانه هواگرد: ۲ عدد× کیمو تی‌وی۳–۱۱۷ توربو پراپ, ۲۴۶۶ اسب بخار (۱۸۳۸ کیلووات) هرکدام

عملکرد

ایران-۱۴۰[ویرایش]

در سال ۱۹۹۶ شرکت هواپیماسازی آنتونوف قراردادی را با شرکت هواپیماسازی هسا ایران امضا کرد که به موجب آن اجازه‌نامه تولید این هواپیما در ایران و در استان اصفهان تحت نام ایران-۱۴۰ فراز صادر شد. بعضی قطعات الکترونیکی مدل ساخت ایران، گونهٔ ارتقاءیافته‌تری نسبت به مدل اکراینی می‌باشد. یکی از اهداف ایران از تولید این هواپیما، ایفای نقش گشتزنی دریایی بوده که تا پیش از این بعهده هواپیماهای پی-۳ اوریون بوده‌است. [نیازمند منبع]

سوانح[ویرایش]

آنتونوف ای‌ان-۱۴۰

۱. ۲۳ دسامبر ۲۰۰۲، سرنگونی هواپیمای آنتونوف-۱۴۰ در نزدیکی اردستان باعث مرگ شماری از کارشناسان هوافضای اوکراینی و روسی که برای گشایش خط تولید نمونه مشابه به ایران می‌آمدند شد.

۲. ۲۴ دسامبر ۲۰۰۵، یک هواپیمای آنتونوف-۱۴۰ خطوط هواپیمایی جمهوری آذربایجان با ۲۳ مسافر در سواحل دریای خزر سرنگون شد و تمامی مسافران آن کشته شدند.

۳. ۱۵ فوریه ۲۰۰۹، هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ در حوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان سقوط کرد و تمامی پنج سرنشین هواپیما جان باختند. سانحه سقوط هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ هنگامی رخ داد که خلبانان یکی از شرکت‌های هواپیمایی شامل یک استاد خلبان و ۴ خلبان در حال آموزش، در حال گذراندن آموزش‌های تایپ (نوع) این هواپیمای دوموتوره جهت ورود به ناوگان این شرکت بوده‌اند.[۴]

۴. ۱۰ آگوست ۲۰۱۴، یک هواپیمای آنتونوف-۱۴۰ که از فرودگاه مهرآباد تهران به سمت طبس در حال پرواز بود که در شمال فرودگاه مهرآباد و در ناحیه شهرک آزادی، سقوط کرد و ۳۹ نفر از مسافران کشته شدند و ۹نفر دیگر مجروح شدند.[۵]

ترتیب شناسایی[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. Первый коммерческий полет Ан-140 // "Авиатранспортное обозрение", № 39, март - апрель ۲۰۰۲
  2. "An-140 реестр" [An-140 Registry]. russianplanes.net (به روسی). Archived from the original on 22 June 2017. Retrieved 27 July 2017.
  3. "Russia to procure seven Antonov-140 aircraft from Ukraine". Brahmand.com. Baltic News Service. 12 مه 2011. Archived from the original on 2 January 2014. Retrieved 31 December 2013.
  4. «سقوط هواپیمای مسافربری اصفهان». تابناک. ۲۷ بهمن ۱۳۸۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ فوریه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۲۷ بهمن ۱۳۸۷.
  5. «سقوط هواپیما در مهرآباد». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ اوت ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۰ اوت ۲۰۱۴.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]