آمپر ساعت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
باتری‌های قابل شارژ، بالایی باتری سایز AA با ۲۵۰۰ میلی آمپرساعت (2500mAh) و پایینی باتری سایز AAA با ۱۰۰۰ میلی آمپرساعت (1000mAh)

یک آمپر ساعت (یا Ah, A·h, A h) یکایی از بار الکتریکی است. این مقدار بارالکتریکی با بار الکتریکی گذرنده به وسیلهٔ جریان ثابت ۱ آمپر در مدت ۱ ساعت برابر است. هر آمپر ساعت با ۳۶۰۰ کولن (آمپر ثانیه) برابر است. این یکا غیر اس‌آی است. زیر یکای آن میلی‌آمپر ساعت (mAh) برابر یک هزارم آمپرساعت است.

استفاده[ویرایش]

آمپر ساعت بیشتر برای اندازه‌گیری سامانه‌های الکتروشیمی مانند آبکاری الکتریکی و باتری بکار می‌رود که ولتاژ معمولاً مشخص است.

درتبدیل این یکا به انرژی، به خصوص در مورد باتری، باید در نظر گرفت که ولتاژ باتری در حین تخلیه ثابت نبوده و باید برای یافتن مقدار دقیق انرژی باید اطلاعات ولتاژ در طی زمان موجود باشد.

واحدهای دیگر بار الکتریکی[ویرایش]

ثابت فارادی که بار یک مول الکترون و ۲۶٫۸ آمپر ساعت برابر است. این بیشتر برای محاسبه‌های الکتروشیمی بکار می‌رود. میلی‌آمپر ثانیه (mAs یا mA·s) یکایی برای اندازه‌گیری پرتوی ایکس بکار رونده در تصویربرداری تشخیصی و پرتودرمانی است. این کمیت با تمامی انرژی پرتوی ایکس فراوری شده به وسیلهٔ تونل با ولتاژ ثابت، متناسب است.[۱]

منظور از AHدر باتری چیست[ویرایش]

طرفیت باتری بر حسب AH یا آمپر حساب می‌شود به این معنی که یک باتری در یک ساعت چند آمپر می‌تواند تولید کند.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. «Ampere hour». ویکی‌پدیای انگلیسی. دریافت‌شده در ۴ ژوئن ۲۰۱۹.
  2. وبگاه:/https://lwvworc.org/is-a-ampere-hour