آمازون (شرکت)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از آمازون (وب‌گاه))
آمازون.کام
amazon.com
نوعسهامی عام
نماد سهام شرکتنزدکAMZN
نزدک-۱۰۰
اس اند پی ۵۰۰
ISINUS0231351067 ویرایش در ویکی‌داده
صنعتاینترنت
خرید اینترنتی
بنا نهاده۱۹۹۴
بنیانگذارانجف بیزوس
دفتر مرکزیسیاتل، واشینگتن، ایالات متحده آمریکا[۱][۲][۳]
محدودهٔ فعالیتجهانی
افراد کلیدیجف بزوس
(رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل)
محصولاتبازی‌های رایانه‌ای
آمازون کیندل
فروش کتاب
کتاب‌خوان‌های الکترونیکی
فروش اینترنتی[۴][۵][۶]
درآمدافزایش ۵۱۴ میلیارد دلار (۲۰۲۲)
سود ناخالصافزایش ۲۲٫۸۹۹ میلیارد دلار (۲۰۲۰)
سود خالصافزایش ۳۳٫۳۶۴ میلیارد دلار (۲۰۲۱)
مجموع داراییافزایش ۳۲۱٫۱۹۵ میلیارد دلار (۲۰۲۰)
مجموع سهامافزایش ۹۳٫۴ میلیارد دلار (۲۰۲۰)
مالکجف بزوس (۱۷٪)
کپیتال گروپ (۶٪)
تعداد کارکنانافزایش ۱۲۹۸۰۰۰ (۲۰۲۰)
شرکت‌های وابستهسرویس‌های وب آمازون
الکسا اینترنت
دیجیتال فتوگرافی رویو
گودریدز
بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها
وبگاه
ساختمان مرکزی پیشین آمازون، در سیاتل

آمازون.کام[۸] یا آمازون دات کام یا اَمِزان (گوش دهیدi‎/æm.ə.zɑːn/‎ -æm. əˈ-zɑ:n) (به انگلیسی: Amazon.com) شرکت تجارت الکترونیک چندملیتی آمریکایی است، که در سال ۱۹۹۴ توسط جف بیزوس، در شهر سیاتل واقع در ایالت واشینگتن تأسیس شد. این شرکت نخست با سرمایه ۲۵۰هزار دلار آمریکا توسط جف بیزوس در سال ۱۹۹۵ بنیان‌گذاری شد.

این شرکت فعالیت خود را در سال ۱۹۹۵ با عنوان فروشگاه آفلاین کتاب آغاز، و سپس اقدام به فروش محصولات نو یا دست‌دوم از طریق اینترنت کرد. شرکت آمازون هم‌اکنون دامنه گسترده‌ای از کالاها و محصولات را پخش می‌کند که از کتاب، سی‌دی و دی‌وی‌دی، بسته‌های نرم‌افزاری تا لوازم الکترونیکی مصرفی و وسایل خانگی، کیف، کفش و انواع لباس را در برمی‌گیرد و امروزه بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی جهان به‌شمار می‌آید. جف بیزس در سال ۲۰۱۶ پس از ساخت اولین نسخه آزمایشی از فروشگاه آمازون شاپ تحت پلتفرم اندروید در سال ۲۰۱۹ پا را فراتر گذاشت و برای تکامل هر چه بیشتر فروشگاه خود دست به تغییرات بنیادی زد و در این راستا می توان به خرید چند نمونه پنتنت مربوط به برنامک های فروشگاهی مشابه از کشورهای مختلف اشاره نمود. از نمونه این شرکت ها میتوان به چند برنامه فروشگاهی ایرانی ، چینی ، فلیپینی ، سنگاپوری معروف نامبرد . جف بیزس بنیان‌گذار و مدیرعامل فعلی این شرکت با در اختیار داشتن ۱۷٪ از سهام و کپیتال گروپ با مالکیت ۶٪ از سهام آمازون، بزرگ‌ترین سهام‌داران آن محسوب می‌شوندبخشی از سهام شرکت آمازون نیز در بازار بورس نزدک معامله می‌شود و بخشی از شاخص‌های اس اند پی ۵۰۰ و نزدک-۱۰۰ محسوب می‌شود. وبگاه‌های Alexa Internet، دیجیتال فتوگرافی رویو، گودریدز و بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها، متعلق به آمازون هستند.

تاریخچه[ویرایش]

این شرکت به عنوان یک نتیجه از آنچه که بنیانگذار آمازون، جف بیزوس، «چارچوب کمینه‌سازی پشیمانی» نامیده، تأسیس شده‌است، که تلاش‌هایش را برای از بین بردن هرگونه پشیمانی برای غیبت در انعکاس کسب و کار اینترنتی در آن زمان توصیف می‌کرد.[۹] در سال ۱۹۹۴، بیزوس شغل خود به عنوان معاون رئیس D. E. Shaw & Co. را رها کرد و به سیاتل، واشینگتن نقل مکان کرد. او شروع به کار بر روی یک طرح تجاری که درنهایت تبدیل به Amazon.com شد کرد.[۱۰] در ۵ ژوئیه، ۱۹۹۴، بیزوس این شرکت را با نام Cadabra تأسیس کرد.[۱۱] چند ماه بعد، پس از اینکه یک وکیل نام اصلی شرکت را به اشتباه «مرده» (cadaver) شنید، نام شرکت را به Amazon.com تغییر نام داد.[۱۲] در سپتامبر ۱۹۹۴، بیزوس آدرس اینترنتی Relentless.com را خریداری کرد و به‌طور خلاصه به نام فروشگاه بی نظیرش نامگذاری کرد، اما دوستانش به او گفتند که این نام کمی شوم است اما دامنه هنوز متعلق به بیزوس است.[۱۳][۱۴] این شرکت در سال ۱۹۹۵ به عنوان Amazon.com بر بستر اینترنت منتشر شد.[۱۵]

بیزوس، نام آمازون را از یک لغت‌نامه انتخاب کرد. او در «آمازون» مستقر شد زیرا این مکان «عجیب و غریب و متفاوت» بود، درست همان‌طور که او برای شرکت اینترنتی خود پیش‌بینی کرده‌بود. وی خاطر نشان کرد رودخانه آمازون بزرگ‌ترین رود در جهان بوده و قصد دارد فروشگاه خود را بزرگ‌ترین در جهان کند.[۱۵] بیزوس به یک خبرنگار گفت: «هیچ چیزی در مورد مدل ما وجود ندارد که نتوان در طول زمان کپی کرد، اما شما می‌دانید، مک دونالد کپی شده‌است ولی هنوز یک شرکت میلیون دلاری بزرگ است. این به خاطر نام تجاری آن است. نام‌های تجاری در بستر اینترنت خیلی مهم‌تر از برندها در دنیای فیزیکی هستند.»[۱۶] علاوه‌براین، نامی که با حرف «A» آغاز می‌شود، در ابتدای فهرست‌هایی که بر اساس الفبا مرتب می‌شوند قرار می‌گیرد.

پس از خواندن یک گزارش از آینده اینترنت که رشد تجارت وب را سالانه ۲۳۰۰٪ پیش‌بینی کرده‌بود، بیزوس فهرستی از ۲۰ محصول را که می‌تواند به صورت آنلاین عرضه شود، ایجاد کرد. او فهرست را به پنج محصول که امیدوارکننده‌تر بودند محدود کرد که شامل دیسک‌های فشرده، سخت‌افزار کامپیوتر، نرم‌افزار کامپیوتر، فیلم‌ها، و کتاب‌ها بود. بیزوس درنهایت تصمیم گرفت به دلیل بازار بزرگ ادبیات در سراسر جهان و همچنین قیمت پایینی که می‌توان برای کتاب‌ها ارائه داد؛ این دسته از اقلام را از طریق وب بفروشد.[۱۷] بدین ترتیب، آمازون در پارکینگ خانه بیزوس در بلویو، واشینگتن تأسیس شد.[۱۸]

هیئت مدیره[ویرایش]

جف بیزوس مؤسس آمازون در ۲۰۱۶

تا تاریخ سپتامبر ۲۰۲۰, اعضای هیئت مدیره آمازون اینها هستند:[۱۹]

الکسا[ویرایش]

الکسا یکی از زیرمجموعه‌های آمازون است که سود بسیاری را نصیب این شرکت کرده‌است. بر اساس گزارش‌ها، الکسا به تنهایی در سال ۲۰۱۶ برای آمازون ۳۳۰ میلیون دلار درآمد داشته‌است و متخصصان پیش‌بینی می‌کنند که این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۶۰۰ میلیون دلار نیز خواهد رسید.[نیازمند منبع]

وبگاه[ویرایش]

دامنه amazon.com در سال ۲۰۰۸ سالانه حداقل ۶۱۵ میلیون بازدیدکننده داشته‌است.[۲۰] آمازون تا ابتدای سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۳۰ میلیون مشتری را به وبگاه خود در آمریکا جذب کرد.[۲۱] همچنین این شرکت به شدت مبلغ زیادی بر روی ظرفیت سرورهایش برای وبگاه خود سرمایه‌گذاری کرده‌است، به خصوص برای پاسخگویی به ترافیک وب بیش از حد در فصل تعطیلات کریسمس در ماه دسامبر.[۲۲]

فروش کتاب[ویرایش]

وبگاه آمازون که به عنوان بزرگ‌ترین کتابفروشی آنلاین دنیا شناخته می‌شود؛ در سال ۲۰۱۴ معادل ۶۳ درصد فروش آنلاین کتاب و ۴۰ درصد کل فروش کتاب دنیا را از طریق خرده‌فروشی به دست آورد. این میزان فروش، رکوردی جهانی بود که یک فروشگاه آنلاین توانست به آن دست یابد. آمازون همچنین بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایالات متحده محسوب می‌شود و در وبگاه خود به جز کتاب، محصولات متنوعی چون پخش‌کننده دی‌وی‌دی و بلوری، ام پی‌تری پلیر، انواع نرم‌افزار، بازی ویدئویی، وسایل الکترونیکی، زیورآلات، مبلمان، غذا، اسباب‌بازی و پوشاک نیز می‌فروشد؛ و شما می‌توانید با استفاده از گیفت کارت آمازون نیز از وبگاه آمازون خرید کنید. همچنین این وبگاه از چند سال قبل وارد عرصه تولید اسمارت فون، تبلت، کتابخوان الکترونیک، تلفن و تلویزیون دیجیتال شده‌است.[۲۳] آمازون همچنان در میان آمریکایی‌ها در حال گسترش است. فروش این شرکت در سراسر جهان بیشتر از مجموع فروش اینترنتی ۲۰ خرده‌فروش بعدی در آمریکا می‌باشد.

تعداد اعضای پرایم آمازون از ۱۰۰ میلیون فراتر رفته است[ویرایش]

جف بزوس، مدیرعامل شرکت آمازون، در نامه سالانه سهامداران خود که به تازگی منتشر شد، برای اولین بار تعداد اعضای Prime در سراسر جهان را فاش کرد. Amazon Prime 13 سال پیش شروع به کار کرد و امروزه بیش از 100 میلیون عضو دارد.

اعضای Prime سالانه 99 دلار یا ماهانه 12.99 دلار برای این سرویس پرداخت می‌کنند و مزایای زیادی از جمله دسترسی به سرویس پخش ویدیوی پرایم آمازون و معاملات انحصاری دریافت می‌کنند. تحلیلگران سال‌ها در مورد تعداد اعضای آمازون حدس می‌زدند، اما تاکنون این شرکت هرگز این اطلاعات را فاش نکرده است.

این نامه یک روز پس از آن منتشر می‌شود که خرده‌فروش آنلاین اعلام کرد به برنامه پاداش Whole Foods خود پایان می‌دهد و آن را در Prime قرار می‌دهد. در فوریه، تحویل رایگان دو ساعته Prime تمدید شد و شامل خریدهای Whole Foods بیش از 35 دلار شد.

داخل این نامه همچنین آمده است که آمازون پرایم بهترین سال خود را در سال 2017 داشته است که بیش از پنج میلیارد محصول ارسال کرده و تعداد اعضای جدید بیشتری نسبت به هر سال دیگر ثبت کرده است (4 میلیون در هفته در اواخر سال 2017). در ژانویه، Kantar Consulting تخمین زد که 45٪ از خانواده‌ها در ایالات‌متحده مشترک آمازون پرایم هستند.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Maps". Google {{cite journal}}: Cite journal requires |journal= (help)نگهداری CS1: پست اسکریپت (link)
  2. "Amazon's Seattle Headquarters / NBBJ". The world's most visited architecture website{{cite web}}: نگهداری CS1: پست اسکریپت (link)
  3. "Amazon pays top dollar to buy Seattle HQ". Reuters. 2012-10-05. Archived from the original on 10 August 2013. Retrieved 7 August 2014{{cite news}}: نگهداری CS1: پست اسکریپت (link)
  4. "My habit". Archived from the original on 27 July 2016. Retrieved 15 September 2019{{cite web}}: نگهداری CS1: پست اسکریپت (link)
  5. http://www.nytimes.com/2012/08/30/fashion/shopbop-gets-a-makeover.html?_r=0
  6. "Askville". Amazon. Archived from the original on 24 July 2008. Retrieved 15 September 2019 {{cite journal}}: Cite journal requires |journal= (help)نگهداری CS1: پست اسکریپت (link)
  7. "amazon.com Site Overview". Alexa. Alexa Internet. Archived from the original on 3 April 2016. Retrieved 14 December 2019.
  8. "Amazon.com, Inc. - Form-10K". نزدک. December 31, 2018. Retrieved March 17, 2019.
  9. "Person of the Year – Jeffrey P. Bezos". Time. December 27, 1999. Archived from the original on April 8, 2000. Retrieved January 5, 2008.
  10. "Jeff Bezos: The King of e-Commerce". Entrepreneur.com. Retrieved August 23, 2017.
  11. "AMAZON COM INC (Form: S-1, Received: 03/24/1997 00:00:00)". nasdaq.com. March 24, 1997. Retrieved July 15, 2014.
  12. Amazon's Jeff Bezos: With Jeremy Clarkson, we're entering a new golden age of television Retrieved August 18, 2015.
  13. Nazaryan, Alexander (July 12, 2016). "Hoe Jeff Bezos is Hurtling Toward World Domination". Newsweek. Retrieved July 12, 2016.
  14. Staff, Writer (June 21, 2014). "Relentless.com". The Economist. Retrieved July 12, 2016.
  15. ۱۵٫۰ ۱۵٫۱ Byers, Ann (2006), Jeff Bezos: the founder of Amazon.com, The Rosen Publishing Group, pp. 46–47
  16. Murphy Jr., Bill. "'Follow the Money' and Other Lessons From Jeff Bezos".
  17. "Amazon Company History". Retrieved May 6, 2013.
  18. Spiro, Josh. "The Great Leaders Series: Jeff Bezos, Founder of Amazon.com". Inc.com. Retrieved February 7, 2013.
  19. "Officers & Directors". Amazon. Retrieved March 29, 2019.
  20. SnapShot of amazon.com, amazonellers.com, walmart.com بایگانی‌شده در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۳ توسط Wayback Machine. Retrieved April 12, 2008.
  21. "SnapShot of amazon.com – Compete". Siteanalytics.compete.com. Archived from the original on 13 January 2016. Retrieved March 24, 2016.
  22. Pepitone, Julianne (December 9, 2010). "Why attackers can't take down Amazon.com". CNN. Retrieved December 14, 2010. Amazon has famously massive server capacity in order to handle the December e-commerce rush. That short holiday shopping window is so critical and so intense, that even a few minutes of downtime could cost Amazon millions.
  23. بزرگ‌ترین کتابفروشی آنلاین دنیا و فروشگاهی برای همه چیز . [خبرگزاری ایرنا http://irna.ir]

17.[۱]

پیوند به بیرون[ویرایش]

  1. کمندانی، مریم (۲۰۲۲-۰۶-۰۵). «همه چیز درباره شرکت آمازون؛ از 0 تا رسیدن به 1 میلیون کارمند». دانشگاه کسب‌ و‌ کار. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۱۰.