آرش عزیزی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آرش عزیزی
زادهٔ۲۲ ژانویهٔ ۱۹۸۸ ‏(۳۶ سال)
تهران، ایران
محل زندگینیویورک آمریکا
ملیتایرانی
شهروندیایرانی - کانادایی
تحصیلاتکارشناسی ارشد
محل تحصیلکارشناسی دانشگاه تورنتو
کارشناسی ارشد در دو دانشگاه هومبولد و آزاد برلین
دانشجوی دکترا در دانشگاه نیویورک در رشته تاریخ و مطالعات خاورمیانه
پیشهمترجم و روزنامه‌نگار
حزب سیاسیحزب دموکرات جدید[۱] (کانادا)
خویشاوندانمادر: میترا منصوری
پدر: مصطفی عزیزی

آرش عزیزی (زاده ۱۳۶۶) مورخ، خبرنگار و مترجم اهلِ ایران است. او از مجریان برنامهٔ اتاق خبر در شبکهٔ من‌وتو بود. مطالب او در رسانه هایی چون المانیتور، آتلانتیک و نیوزلاین منتشر شده است.[۲][۳] [۴] عزیزی هم‌اکنون مدرس ارشد تاریخ در دانشگاه کلمسون است.[۵] او پی‌اچ‌دی خود را در سال ۲۰۲۳ از دانشگاه نیویورک در رشته «تاریخ و مطالعات خاورمیانه» دریافت کرد.

زندگی[ویرایش]

آرش عزیزی در سال ۱۳۶۶ در خانواده‌ای که پدر و مادرش هر دو فیلم‌ساز و برنامه‌ساز تلویزیونی بودند زاده شد. در ۱۳۸۲ برای تحصیل در مقطع دبیرستان به انگستان رفت پس از گرفتن مدرک پایان متوسطه مدتی در مالزی زندگی کرد و در ۱۳۸۵ به تهران بازگشت و در همان سال نخستین ترجمه‌اش در ایران منتشر شد و به فعالیت خود را در زمینه ترجمه و روزنامه‌نگاری ادامه داد. تا آن که در ۱۳۸۷ به همراه خانواده به کانادا مهاجرت کرد و در دانشگاه تورنتو به تحصیل در رشتهٔ «کارشناسی در مطالعات دیاسپورا و تاریخ» پرداخت. پس از دانش‌آموختگی از این دانشگاه برای کار به انگلستان رفت و در آن‌جا نخست به بی‌بی‌سی اینترنشنال و سپس به شبکهٔ من و تو پیوست. برای ادامه‌تحصیل به آلمان رفت و کارشناسی ارشد «تاریخ جهان» را از دانشگاه آزاد برلین گرفت.[۶] پس از دانش‌آموختگی از این رشته به شهر نیویورک در ایالات متحد رفت و از سال ۲۰۱۷ دانشجوی دکترا در دانشگاه نیویورک در رشته «تاریخ و مطالعات خاورمیانه» است.[۷]

روزنامه‌نگاری[ویرایش]

او روزنامه‌نگاری را از آبان ۱۳۷۹ در سنین نوجوانی با مجلهٔ دانش و مردم به سردبیری پرویز شهریاری آغازید.[۸] برای تحصیل در مقطع دبیرستان به انگستان رفت پس از گرفتن مدرک پایان متوسطه و بازگشت به ایران همکاری خود را با روزنامهٔ کارگزاران کلید زد و هنگام تحصیل در دانشگاه تورنتو در جای‌گاه خبرنگار به استخدام مجلهٔ شهروند تورنتو درآمد. پس از دریافت مدرک کارشناسی در مطالعات دیاسپورا و تاریخ از دانشگاه تورنتو به لندن رفت. در مجله‌ها و روزنامه‌های داخلی ایران و خارج از ایران مقالات متعددی از او منتشر شده است. از او مقالات و مصاحبه‌های گوناگونی به زبان انگلیسی در نشریه‌های گوناگون چاپ شده است. از جمله فعالیت‌های روزنامه‌نگاری او، مصاحبه و گفتگو با چهره‌های سرشناسی چون شیرین عبادی،[۹] انوشه انصاری،[۱۰] مایکل ایگناتیف،[۱۱] جک لیتون،[۱۲] نازنین افشین جم، خاویر سولانا، رابرت موگابه، مهاتیر محمد، عبدالله احمد بداوی، شیرین نشاط،[۱۳] محسن نامجو،[۱۴] گری سیک،[۱۵] آندریا هوروات، جورج اسمیترمن،[۱۶] جورج گلوی، رامین جهانبگلو،[۱۷] طارق علی، دیاه، گری سیک و جان مرشهایمر،[۱۸] اروند آبراهامیان،[۱۹] عباس امانت،[۲۰] میثاق پارسا[۲۱] و دیگر چهره‌ها را می‌توان نام برد.

در شبکهٔ من‌وتو[ویرایش]

او تا سال ۲۰۱۶ به‌طور تمام وقت در اتاق خبر مشغول فعالیت بود و پس از آن به عنوان خبرنگار آزاد با این شبکه همکاری می‌کند.[۲۲] در مذاکرات مربوط به برجام به عنوان خبرنگار اطلاع‌رسانی می‌کرد.[۲۳][۲۴][۲۵][۲۶]

ترجمه‌ها[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. [۱]
  2. Azizi, Arash (2024-04-22). "The Fiasco of Iranian Diaspora Politics". New Lines Magazine (به انگلیسی). Retrieved 2024-04-23.
  3. «آرش عزیزی». al-monitor.com. دریافت‌شده در 10/8/2016. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  4. Azizi, Arash (2024-04-14). "Ordinary Iranians Don't Want a War With Israel". The Atlantic (به انگلیسی). Retrieved 2024-04-23.
  5. «Profile Information». Profile Information (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۲۳.
  6. «نسخه بایگانی شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۸ دسامبر ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۲ اکتبر ۲۰۱۶.
  7. [۲]
  8. آرش عزیزی. «ادبیات کودک و نوجوان در اینترنت». پژوهشگاه علوم انسانی و فرهنگی. دریافت‌شده در ۱۲ مهر ۱۳۹۵. پیوند خارجی در |اثر= وجود دارد (کمک)
  9. http://asre-nou.net/php/view.php?objnr=9531
  10. http://www.shahrvand.com/archives/16133
  11. http://asre-nou.net/php/view_print_version.php?objnr=9966
  12. http://www.shahrvand.com/archives/16856
  13. http://www.shahrvand.com/archives/5345
  14. http://www.shahrvand.com/archives/9130
  15. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ آوریل ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰ مه ۲۰۱۳.
  16. http://www.shahrvand.com/archives/5694
  17. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ آوریل ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰ مه ۲۰۱۳.
  18. http://foreignpolicyblogs.com/2013/09/25/gary-sick-and-john-mearsheimer-on-u-s-iran-relations/
  19. https://iranwire.com/en/features/4796
  20. https://iranwire.com/en/features/4797
  21. https://iranwire.com/en/features/4792
  22. [۳]
  23. «خبرنگار رادیو فردا و من‌وتو در نشست محرمانه سخنگوی وزارت خارجه!/ ماجرای عکس العمل وزارت خارجه به انتشار «یک ایرانی را تهدید نکن» !/ کارشناس مخفی هسته‌ای نشانه تمام شدن مذاکرات که بود؟». شهرخبر. ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵. دریافت‌شده در ۲۱ مهر ۱۳۹۵. پیوند خارجی در |اثر= وجود دارد (کمک)
  24. «سؤال منوتوخبر از جان کری. شبکه من‌وتو تنها رسانه فارسی‌زبانی بود که فرصت پیدا کرد از وزیر خارجه آمریکا سؤال بپرسد». [۴]. ۱۰/۱۴/۲۰۱۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ آوریل ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۲ مهر ۱۳۹۵. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک); پیوند خارجی در |اثر= وجود دارد (کمک)
  25. آرمین قبادی (سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴). «جان کری در پاسخ به اتاق‌خبر: تلطیف تحریم‌ها در بازه زمانی ۴ تا ۶ ماهه». خبر من‌وتو. دریافت‌شده در ۲۱ مهر ۱۳۹۵. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک); پیوند خارجی در |اثر= وجود دارد (کمک)
  26. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۶ دسامبر ۲۰۱۶.
  27. «معرفی کتاب مارکس قدم اول». گودریدز. دریافت‌شده در ۱۲ مهر ۱۳۹۵. پیوند خارجی در |اثر= وجود دارد (کمک)
  28. «معرفی کتاب مارکس در لندن». گودریدز. دریافت‌شده در ۱۲ مهر ۱۳۹۵. پیوند خارجی در |اثر= وجود دارد (کمک)
  29. «"عصر وایکینگ‌ها" با ترجمهٔ آرش عزیزی منتشر شد». کتاب نیوز. ۱ دی ۱۳۸۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ آوریل ۲۰۱۵.
  30. «مشخصات کتاب جسارت امید». نشر چشمه. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ اکتبر ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۹ اکتبر ۲۰۱۶.
  31. «معرفی کتاب جنگ کریمه». وبگاه رسمی انتشارات ققنوس. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ اوت ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۲ مهر ۱۳۹۵. پیوند خارجی در |اثر= وجود دارد (کمک)
  32. «No god But God Farsi (Persian Edition)». آمازون. دریافت‌شده در ۱۲ مهر ۱۳۹۵. پیوند خارجی در |اثر= وجود دارد (کمک)
  33. «معرفی کتاب: دولت و فرودستان: فراز و فرود تجدد آمرانه در ترکیه و ایران». روزنامهٔ دنیای اقتصاد. ۱۶ بهمن ۱۳۹۰.
  34. «مجموعه مقالاتی دربارهٔ ترکیه و ایران در «دولت و فرودستان» گرد آمد». خبرگزاریِ مِهر. ۸ دی ۱۳۹۰ – ۱۰:۴۹. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  35. «معرفی کتاب تاریخ راک‌اندرول». وبگاه رسمی انتشارات ققنوس. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ اوت ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۲ مهر ۱۳۹۵. پیوند خارجی در |اثر= وجود دارد (کمک)
  36. «خاطرات بیلی وایلدر به همت نشر نیلا منتشر می‌شود». جامعه خبری تحلیلی الف. دریافت‌شده در ۱۲ مهر ۱۳۹۵. پیوند خارجی در |اثر= وجود دارد (کمک)

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]