آدینه (نشریه)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آدینه
سردبیرفرج سرکوهی
سردبیران پیشینسیروس علی‌نژاد
نویسنده‌هااحمد شاملو
دسته‌بندیعلمی، فرهنگی، دینی، هنری، اجتماعی
بسامدماهنامه
ناشرغلامحسین ذاکری
نخستین شماره۱۵ آذر ۱۳۶۴
آخرین شماره۱۳۷۷
کشور ایران
زبانفارسی

آدینه نشریه جریان روشنفکری بود که در دهه ۶۰ و ۷۰ در ایران منتشر می‌شد.[۱] مدیر مسئول این نشریه، غلامحسین ذاکری بود و سردبیری آن را سیروس علی‌نژاد و فرج سرکوهی بر عهده داشتند. اولین شماره ماهنامه آدینه در ۱۵ آذر ۱۳۶۴ منتشر شد.[۲] اولین شماره در دوازده صفحه و پنج هزار نسخه منتشر شد که کمتر از دو هزار نسخه آن فروش رفت.[۳] این مجله در دهه ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ به مرکزی برای ارائه و انتشار آرای روشنفکری و ادبیات و هنر مستقل از حکومت بدل شد.[۴] مسعود بهنود نیز در این نشریه مطلب می‌نوشت جایی که هاشمی رفسنجانی را «سردار سازنده‌گی» و «تالی امیرکبیر» و رهبر نظام را «ستون خیمه» می‌نامید. به گفته فرج سرکوهی، تنها کسی که حق داشت در این مجله در مورد مسائل حاد ایران بنویسد مسعود بهنود بود.[۵][۶]

توقیف[ویرایش]

مجله آدینه در سال ۱۳۷۷ با حکم سعید مرتضوی رئیس وقت دادگاه مطبوعات توقیف و لغو امتیاز شد. ذاکری نیز به سه ماه زندان محکوم شد. در آبان ۱۳۷۹ شعبه دوم دادگاه تجدید نظر تهران این حکم را به لغو امتیاز موقت به مدت ۵ سال کاهش داد و با اعتراض مجدد ذاکری و وکیل او این حکم نیز در سال ۱۳۸۱ لغو و مجله آدینه از اتهامات وارده تبرئه شد.

غلامحسین ذاکری با اشاره به تبرئه آدینه از تمام اتهامات گفته بود که «پس از تبرئه آدینه اجازه انتشار دوباره به این مجله را دادند و گفتند می‌توانی آدینه را منتشر کنی، اما آدینه را دیگر منتشر نکردم. واقعیت این است که آدینه را باید با چه کسانی منتشر می‌کردم؟ همه رفته و پراکنده شده بودند. دیگر خیلی دیر شده بود».[۷]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «هرگز ارگان کانون نویسندگان نبودیم». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ آوریل ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۲ اوت ۲۰۱۳.
  2. وحید پوراستاد (۱۳۸۱محاکمه آدینه، روزنگار
  3. «غلامحسین ذاکری و آدینه». رادیو زمانه. ۲۱ آبان ۱۳۹۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۸ شهریور ۱۳۹۴.
  4. «سرکوهی: روزنامه‌خوان مستقل ایران، آدینه را آدینه کرد». رادیو فردا. ۲۸ آبان ۱۳۹۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۸ شهریور ۱۳۹۴.
  5. یاس و داس، بیست سال روشن‌فکری و امنیتی‌ها، فرج سرکوهی، ۱۳۸۱، نشر باران، استکهلم. (لینک بایگانی‌شده در ۲۴ دسامبر ۲۰۱۹ توسط Wayback Machine)
  6. مصداقی، ایرج (۲۰۱۹-۱۲-۲۴). «بهنود پدیده‌ای که از نو باید شناخت». www.pezhvakeiran.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰۱۹-۱۲-۲۴. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۲-۲۴.
  7. «فکر نمی‌کردم به من مجوز مجله بدهند». مهرنامه. آبان ۱۳۹۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۳۰ اوت ۲۰۱۵.