آدرال

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آدرال
Adderall
تصویری از فرمول
a 3d image of the dextroamphetamine compound found in Adderall
ترکیبی از
آمفتامین آسپارتات مونوهیدرات۲۵٪ – محرک
آمفتامین سولفات۲۵٪
دکستروآمفتامین ساکارات۲۵٪
دکستروآمفتامین سولفات۲۵٪
داده‌های بالینی
نام‌های تجاریآدرال، آدرال ایکس‌آر و مای دیس
AHFS/Drugs.commonograph
مدلاین پلاسa601234
داده‌ها
میزان وابستگیمتوسط
روش مصرف دارودهان، تنفسی، شیاف و زیرزبانی
کد ATC
وضعیت قانونی
وضعیت قانونی
شناسه‌ها
شمارهٔ سی‌ای‌اس
پاب‌کم CID
IUPHAR/BPS
دراگ‌بنک
کم‌اسپایدر
KEGG
ChEBI
ChEMBL
  (صحت‌سنجی)

آدرال (انگلیسی: Adderall) یک داروی ترکیبی است که از چهار نمک آمفتامین تشکیل شده‌است. این دارو در درمان ADHD و حمله خواب به کار می‌رود. آدرال همچنین برای بهبود عملکرد ورزشی و رفتاری به کار می‌رود اما توسط سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ ممنوع شده‌است. آدرال به عنوان مواد مخدر برای سرخوشی و هوس‌افزایی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

قرص آدرال در دوزهای ۵ میلی‌گرم، ۷/۵ میلی‌گرم، ۱۰ میلی‌گرم، ۱۲/۵ میلی‌گرم، ۱۵ میلی‌گرم، ۲۰ میلی‌گرم و ۳۰ میلی‌گرم موجود است.[۱]

سوءاستفاده و عوارض[ویرایش]

آدرال مثل ریتالین مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد و اعتیادآور است. بنابر اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا، آدرال در افراد سالم ممکن است باعث مرگ ناگهانی، حمله قلبی و سکته مغزی شود.[۲] بعضی از بازیکنان بازی‌های کامپیوتری، به خصوص در هنگام مسابقات، برای بیدارماندن و افزایش عملکرد مغز خود به وسیله آدرال دوپینگ می‌کنند. در حالی‌که عوارض جانبی آن همچنین می‌تواند شامل سردرد، سرگیجه، تنگی نفس، ضربان قلب نامنظم و لرزش بدن باشد.[۳]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «آدرال Adderall | مدپلاس». بایگانی‌شده از اصلی در ۸ ژانویه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۱-۰۹.
  2. تبیان، موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی. «داروی هوش اعتیادآور است». article.tebyan.net (به Persian). دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۱-۰۹.
  3. «مصرف آدرال و آمفتامین‌ها چه بلایی بر سر بازیکنان بازی‌های ویدئویی می‌آورد؟ | شبکه». www.shabakeh-mag.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۱-۰۹.