آدم ماهر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از آدام ماهر)
آدم ماهر
ماهر در پی‌اس‌وی در سال ۲۰۱۴
اطلاعات شخصی
نام کامل آدم ماهر
زادروز ۲۰ ژوئیهٔ ۱۹۹۳ ‏(۳۰ سال)
زادگاه آیت ایزو، مراکش
قد ۱٫۷۴ متر (۵ فوت ۸ ۱۲ اینچ)[۱]
پست هافبک
اطلاعات باشگاهی
باشگاه کنونی ضمک
شمارهٔ پیراهن ۶
باشگاه‌های جوانان
۱۹۹۸–۲۰۰۱ SV Diemen
۲۰۰۱–۲۰۰۴ AVV Zeeburgia
۲۰۰۴–۲۰۱۰ آزد
باشگاه‌های حرفه‌ای*
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۲۰۱۰–۲۰۱۳ آزد ۶۶ (۱۲)
۲۰۱۳–۲۰۱۸ پی‌اس‌وی ۷۲ (۱۲)
۲۰۱۵–۲۰۱۸ جوانان پی‌اس‌وی ۸ (۱)
۲۰۱۶–۲۰۱۷آنکارا اسپور (قرضی) ۲۴ (۲)
۲۰۱۸ توئنته ۱۶ (۱)
۲۰۱۸–۲۰۱۹ آزد ۲۵ (۱)
۲۰۱۹–۲۰۲۲ اوترخت ۸۰ (۶)
۲۰۲۲– ضمک
تیم ملی
۲۰۰۷–۲۰۰۸ زیر ۱۵ سال هلند ۴ (۰)
۲۰۰۸–۲۰۰۹ زیر ۱۶ سال هلند ۶ (۰)
۲۰۰۹–۲۰۱۰ زیر ۱۷ سال هلند ۱۰ (۳)
۲۰۱۰–۲۰۱۱ زیر ۱۹ سال هلند ۱۲ (۱)
۲۰۱۱–۲۰۱۴ زیر ۲۱ سال هلند ۲۱ (۲)
۲۰۱۲–۲۰۱۳ هلند ۵ (۰)
  • تعداد بازی‌ها و گل‌ها فقط مربوط به بازی‌های لیگ داخلی است و آمار به روز شده در تاریخ ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۲.
‡ آمار بازی‌ها و گل‌های ملی به‌روز شده در تاریخ ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۲

آدم ماهر (زاده آیت ایزو، ۲۰ ژوئیه ۱۹۹۳) یک بازیکن فوتبال مراکشی-هلندی[۲] است که معمولاً در پست هافبک بازی می‌کند. او در ژوئیه ۲۰۱۹ با انتقالی آزاد از آزد به اوترخت پیوست. ماهر نخستین بازی خود برای هلند را در سال ۲۰۱۲ انجام داد. همچنین در این سال جایزه استعداد سال فوتبال هلند (جایزه یوهان کرایف) را از آن خود کرد.

حرفه باشگاهی[ویرایش]

آزد[ویرایش]

ماهر بعد از بازی در جوانان SV Diemen و Zeeburgia، در سال ۲۰۰۴ به عضویت آکادمی آزد درآمد. در تاریخ ۱۵ دسامبر ۲۰۱۰ در بازی مقابل باته بوریسف در لیگ اروپا برای اولین بار برای تیم اصلی به میدان رفت. او به جای پونتوس ورنبلوم وارد زمین شد و یک گل هم زد. با ۱۷ سال و ۱۴۷ روز سن، تبدیل به جوان‌ترین گلزن هلندی در یک بازی اروپایی شد.[۳] ماهر در تمامی بازی‌های فصل ۲۰۱۲–۲۰۱۱ لیگ برتر فوتبال هلند شرکت داشت. در همان سال به رده چهارم اردیویسه و نیمه نهایی جام حذفی فوتبال هلند رسید. او همچنین با آزد به یک چهارم نهایی لیگ اروپا راه یافت. در انتهای فصل به عنوان استعداد سال فوتبال هلند برگزیده شد. ماهر در فصل ۲۰۱۳–۲۰۱۲ جام حذفی هلند را به دست آورد. او نخستین گل بازی را در برد ۱–۲ مقابل پی‌اس‌وی به ثمر رساند.

پی اس وی[ویرایش]

در ژوئیه ۲۰۱۸ ماهر با قراردادی به ارزش ۶/۵ میلیون یورو از آزد به پی‌اس‌وی پیوست که تا اواسط سال ۲۰۱۸ اعتبار داشت.[۴] او در آیندهوون شماره ۶ مارک فن بومل را که به تازگی بازنشته شده بود بر تن کرد. ماهر اولین بازی غیررسمی خود برای پی اس وی را در تاریخ ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۳ در دیداری دوستانه برابر آرمینیا بیله‌فلد (۳–۳) انجام داد. او اولین گل رسمی خود برای باشگاه را در لیگ اروپا مقابل دینامو زاگرب با پاس گل لوسیانو نارسینگ زد. نخستین گل او در لیگ برتر هلند با پیراهن پی اس وی هم در ۱ دسامبر ۲۰۱۳ مقابل فاینورد (شکست ۱–۳) به ثبت رسید.

جایگاه ماهر در چینش اصلی تیم در فصل ۲۰۱۴–۲۰۱۳ تثبیت شده نبود. اما در فصل ۲۰۱۵–۲۰۱۴ بیشتر در خط میانی آیندهوون قرار گرفت. با ۷ گل در لیگ، او همچنین با بتهرین رکورد خود در زمان بازی در آزد برابری کرد. ماهر در تاریخ ۱۸ آوریل ۲۰۱۵ با پی اس وی به اولین قهرمانی خود در لیگ برتر هلند دست یافت. این دستاورد با پیروزی خانگی ۱–۴ مقابل هیرنفین در هفته ۳۱ لیگ محقق شد. او همچنین در تاریخ ۸ می ۲۰۱۶ برای دومین بار پیاپی با پی اس وی به قهرمانی لیگ برتر هلند دست یافت. ماهر در این فصل عمدتاً بازیکن نمیکت نشین بود. به همین سبب او در فوریه از باشگاه درخواست بازی برای جوانان پی اس وی را کرد.[۵]

ماهر در تاریخ ۳۱ اوت ۲۰۱۶ برای یک فصل با انتقال قرضی به باشگاه ترکیه ای آنکارا اسپور پیوست. او فصل را با رتبه ۵ در سوپر لیگ و ۳۲ تیم نهایی لیگ اروپا به پایان رساند. بعد از یک سال به پی اس وی بازگشت اما در تیم اصلی جایگاهی نداشت.

توئنته[ویرایش]

پی اس وی در تاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۱۸ اعلام کرد که قرارداد ماهر فسخ شده‌است. او متعاقباً با قراردادی ۶ ماهه به توئنته پیوست. جایگاه ماهر با توئنته در انتهای فصل قعر جدول شد.

آزد[ویرایش]

ماهر در تابستان ۲۰۱۸ به باشگاه پیشین خود آزد بازگشت. در فصل ۲۰۱۹–۲۰۱۸ با رتبه ۴ لیگ را به پایان رساند. او در آن سال ۲۵ بازی انجام داد که ۲۱ بار در چینش ابتدایی بود؛ در هر دو وضعیت بالاترین تعداد حضور در ترکیب از فصل ۲۰۱۵–۲۰۱۴ در پی اس وی بود. او قرارداد خود با این تیم را در پایان فصل تمدید نکرد.

اوترخت[ویرایش]

ماهر در ژوئن ۲۰۱۹ تا اواسط سال ۲۰۲۲ با اوترخت قرارداد بست. او از همان ابتدا یک بازیکن کلیدی برای اوترخت شد. در اکتبر ۲۰۲۱، ماهر قرارداد خود با باشگاه را تا اواسط ۲۰۲۳ تمدید کرد.

ضمک[ویرایش]

در تاریخ ۱۱ جولای ۲۰۲۲، ماهر با قراردادی دائمی اوترخت را به مقصد تیم ضمک از عربستان صعودی ترک کرد.[۶]

حرفه ملی[ویرایش]

ماهر برای نخستین بار در ۴ نوامبر ۲۰۱۱ به تیم ملی فوتبال زیر ۲۱ سال هلند دعوت شد. او در لیست اولیه هلند برای شرکت در یورو ۲۰۱۲ حضور داشت اما در ۲۶ می ۲۰۱۲ از لیست نهایی خط خورد.[۷] ماهر اولین بازی غیررسمی خود برای هلند را روز سه شنبه ۲۲ می ۲۰۱۲ به عنوان بازیکن آغازین ترکیب، در دیداری دوستانه برابر بایرن مونیخ انجام داد. و نخستین بازی رسمی او برای هلند در ۱۵ اوت ۲۰۱۲، شکست ۲–۴ در دیداری دوستانه برابر بلژیک تحت هدایت سرمربی کنونی هلند، لوئی فان خال بود. او به سبب آسیب دیدگی وسلی اسنیدر، در ۲۶ مارس ۲۰۱۳ تیم ملی هلند را در دیدار گزینشی جام جهانی مقابل رومانی همراهی کرد؛ در دقیقه ۷۴ همان بازی، به جای جاناتان ده گوزمن به بازی آمد.[۸]

دستاوردها[ویرایش]

هلند آزد

هلند پی اس وی

انفرادی

  • استعداد فوتبال هلند: ۲۰۱۲
  • بازیکن ماه اردیویسه: اکتبر ۲۰۱۹

منابع[ویرایش]

  1. "Player Profile". www.psv.nl. Archived from the original on 26 August 2013. Retrieved 20 August 2013.
  2. Maher kiest voor Nederlands elftal. NOS. 21 mei 2012.
  3. Adam Maher lost Van der Vaart af, NOS.nl, 15 december 2010.
  4. Maher krijgt rugnummer 6, van Van Bommel, Eindhovens Dagblad, 1 juli 2013.
  5. Maher gaat voor speelminuten bij Jong PSV, Voetbal International (26 februari 2016).
  6. Maher verlaat FC Utrecht voor lucratief avonruur in Saoedi-Arabi, NU.nl, 11 juli 2022
  7. Gearchiveerd, op 23 september 2016.
  8. voetbalzone: 24 maart 2013.
  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Adam Maher». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۹ دسامبر ۲۰۱۴.
  • «Adam_Maher». دریافت‌شده در ۹ دسامبر ۲۰۱۴.[پیوند مرده]