آب‌نمای دبی

مختصات: ۲۵°۱۱′۴۳″شمالی ۵۵°۱۶′۳۰″شرقی / ۲۵٫۱۹۵۱۸۴۹°شمالی ۵۵٫۲۷۵۰۵۹۹°شرقی / 25.1951849; 55.2750599
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تصویری از طراحی آب‌نمای دبی که دارای ۵ دایره با اندازه‌های مختلف و دو قوس در مرکزشان است.
تصویری بر فراز برج خلیفه از دریاچهٔ مصنوعی‌ای که آب‌نمای دبی در آن قرار دارد. نمای کوچکی از دبی مال، بزرگ‌ترین مرکز خرید جهان نیز در سمت چپ تصویر قابل مشاهده است.

آب‌نمای دبی (به انگلیسی: The Dubai Fountain) یک آب‌نما است که با موسیقی می‌رقصد و در دریاچهٔ برج خلیفه (ساخت انسان) در کنار دبی مال واقع در دبی، امارات متحده عربی ساخته شده‌است. هزینهٔ ساخت این آب‌نما ۸۰۰ میلیون درهم معادل ۲۱۸ میلیون دلار آمریکا بوده‌است. این آب‌نما دارای بیش از ۶،۶۰۰ چراغ در ۲۵ رنگ متفاوت است و طول آن ۲۷۵ متر (۹۰۲ فوت) است و آب را تا ارتفاع ۱۵۰ متر (۵۰۰ فوت) در آسمان پرتاب می‌کند. طراح آب‌نمای دبی یک شرکت آمریکایی به نام وت دیزاین است که آب‌نمای هتل معروف پلاژیو در شهر لاس وگاس را طراحی کرده‌است. این شرکت ابتدا فواره بلاژیو را طراحی نمود سپس از تکنولوژی آن در برج خلیفه بهره گرفت.

مشخصات[ویرایش]

آبنمای دبی می‌تواند آب را با حجم ب۲۲،۰۰۰ گالن (۸۳،۰۰۰ لیتر) در هر لحظه در هوا افشانه کند و روبات‌های که می‌تواند آب را به رقص در آورد، آبنمای دبی شامل بسیاری از نازلهای پرتاب آب با فشار بالا می‌باشد. سوپر نازلها که می‌تواند آب را تا ۷۶ متر و نازلهای افراطی، که می‌تواند آب را با فشار تا (۱۵۲٫۴ متر) در هوا پرتاب کند که برابر با ارتفاع یک ساختمان ۵۰ طبقه است پرتاب کند این فواره در فضایی به وسعت 13 هکتار، در دریاچه مصنوعی برج خلیفه در مرکز شهر دبی ساخته شده است. هزینهٔ ساخت این آب‌نما ۸۰۰ میلیون درهم معادل ۲۱۸ میلیون دلار آمریکا بوده‌است. این آب‌نما دارای بیش از ۶،۶۰۰ چراغ در ۲۵ رنگ متفاوت است و طول آن ۲۷۵ متر است و آب را تا ارتفاع ۱۵۰ متر (۵۰۰ فوت) به آسمان پرتاب می‌کند. طراح آب‌نمای دبی شرکت وت دیزاین است که آبنمای هتل معروف پلاژیو در شهر لاس وگاس را طراحی کرده‌است. آب‌نمای دبی طوری برنامه‌ریزی شده‌است تا با موسیقی‌های بی‌کلام، پاپ و موسیقی عربی برقصد. این آب‌نما از تمام دریاچهٔ قابل مشاهده‌است و حتی از برخی ساختمان‌های اطراف نیز قابل تماشا می‌تواند از بیش از ۲۰ مایل دورتر دیده شود. یکی از ۲۵ آهنگ مورد استفاده شده در ابنما با اهنگ «امواج» می‌باشد .(wave) اثر بیژن مرتضوی آب‌نمای دبی «تماشایی‌ترین نمایش فواره‌ای جهان» به گفتهٔ سازندگانش است.

ساعات بازدید[ویرایش]

اجراها در روزهای یکشنبه تا پنجشنبه در ساعت‌های ۱ و ۱:۳۰ بعد از ظهر و همچنین از ۶ تا ۱۱ بعدازظهر به صورت ۳۰ دقیقه یک‌بار و در جمعه و شنبه نیز در ساعت‌های ۱:۳۰ و ۲ بعدازظهر و همچنین از ساعت‌های ۶ تا ۱۱ بعدازظهر برگزار می‌شود.

آهنگ‌هایی که در طول یک روز در این آب‌نما اجرا می‌شوند[ویرایش]

آهنگ هایی که فقط در شب در این چشمه پخش می شوند[ویرایش]

  • The Sound of Silence" by Disturbed"
  • Blood Upon the Snow" by Bear McCreary and Hozier"

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]