محمدحسین جزیره‌ای

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محمد حسین جزیره‌ای
محمدحسین جزیره‌ای
زادهٔ۱۲ تیر ۱۳۰۱
بندر انزلی
درگذشت۱۶ مرداد ۱۳۹۵ (۹۴ سال)
ملیتایرانی
تحصیلاتدکترای جنگلداری

محمد حسین جزیره‌ای (۱۲ تیر ۱۳۰۱-۱۶ مرداد ۱۳۹۵) چهره ماندگار علمی در زمینه محیط زیست و دارای دکترای جنگلداری از کشور بلژیک بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

او در سال ۱۳۰۱ در بندر انزلی به دنیا آمد. دوره دبیرستان را در زادگاهش طی کرد. در خرداد ۱۳۲۳ از دانشکده کشاورزی کرج با عنوان مهندس کشاورزی (درجه لیسانس) فارغ‌التحصیل شد و به عنوان جنگلدار لاهیجان از پاییز همان سال به کار مشغول گردید. در ۱۳۳۴ به بلژیک رفت و در انستیتو آگرونومیک ژامبلو به تحصیل پرداخت که در نیمه دوم سال ۱۳۳۶ در رشته جنگل و آب به اخذ رتبه مهندسی (درجه فوق لیسانس) نایل گردید. در سال ۱۳۴۲ پس از پنج سال تحقیق در زمینه جامعه‌شناسی جنگل و و جغرافیای گیاهی در جنگل‌های شمال ایران مجدداً رهسپار بلژیک شد و در انستیتوی نامبرده در پاییز ۱۳۴۳ از پایان‌نامه خود در مقطع تحصیلی دکترا دفاع کرد و به دریافت درجه دکترای جنگل‌داری دست یافت.

دکتر جزیره‌ای خدمات دولتی خود را از سال ۱۳۲۳ در سمت جنگلدار لاهیجان در وزارت کشاورزی آغاز کرد و از آن پس در مشاغل اجرایی، پژوهشی و آموزشی ادامه داد که به برخی از آنها اشاره می‌شود:

معاون وزارت منابع طبیعی، معاون وزیر کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، مدیر کل مراتع کشور، مدیر عامل سازمان عمران منطقه‌ای گرگان، مشاور سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، مشاور رئیس دانشگاه یزد، استاد مدعو دانشکده‌های منابع طبیعی گرگان، نور، کرج و یزد، استاد راهنما و استاد مشاور در مورد پایان‌نامه‌های تحصیلی دانشجویان دانشگاههای کشور در مقطع‌های تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترای جنگل‌داری، همکاری با فرهنگستان علوم ایران و غیره.

افتخارات[ویرایش]

محمد حسین جزیره‌ای در سال ۱۳۸۴ به عنوان چهره علمی و ماندگار در علوم و مهندسی کشاورزی ایران شناخته شد.

تألیفات[ویرایش]

  • تقسیمات جنگلی ایران، حمایت جنگل، جنگلکاری و رساله‌هایی در مورد آکاسیاها و درخت شاه بلوط و نشریاتی به زبان فرانسه در مورد منابع جنگلی شمال ایران.

منابع[ویرایش]