خداداد غریب‌پور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


خداداد غریب‌پور جهان آباد
ملیتایرانی
تحصیلاتکارشناسی ارشد
شناخته‌شده برایاکنون مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری خوارزمی بانک صادرات مدیر عامل
ایمیدرو

خداداد غریب‌پور جهان‌آباد (زاده ۱۳۴۹ بویراحمد) مدیر اجرایی ایرانی است. او تا سال پایانی دولت دوزادهم رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت بود[۱][۲] و پیش از آن مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی بوده‌است.[۳] وی پیش‌تر و در فاصله سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ به مدت ۸ سال فرمانداری بویراحمد در دولت اصلاحات را برعهده داشته‌است.[۴] او در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ مدیرعاملی پتروشیمی شازند اراک را بر عهده داشته و از گزینه‌های استانداری کهگیلویه و بویراحمد در دولت حسن روحانی بوده‌است.[۵][۶]

گزینه وزارت صمت[ویرایش]

بعد از برکناری رضا رحمانی از وزارت صنعت در اردیبهشت ۱۳۹۹ خبرگزاری فارس و روزنامه جهان صنعت خبر دادند که نام خداداد غریب‌پور به عنوان یکی از گزینه‌های تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح است.[۷][۸] در نهایت اما حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت به مجلس معرفی شد ولی نتوانست در مجلس رای اعتماد کسب کند و مجدداً هم غریب پور در رسانه‌ها به عنوان گزینه نخست وزارت صمت مطرح شد.[۹] بر پایه گزارش ایلنا دولت برای حل بحران‌های ناشی از تحریم و کرونا روی منابع معدنی و فولادی تأکید دارد و در پی معرفی وزیر جدید با تخصص منابع معدنی و فولادی به عنوان جایگزین مناسبی برای نفت است.[۱۰] خبرگزاری تسنیم نیز در گزارشی از پیگیری مباحث معدنی و فولادی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان علت پیشنهاد رئیس سازمان معدنی ایمیدرو برای عبور کشور از وضعیت بحرانی دوران کرونا و تحریم خبر داده‌است.[۱۱]

ریاست سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)[ویرایش]

۲۳ آذر ۱۳۹۷ طی حکم وزیر صنعت، معدن و تجارت خداداد غریب‌پور به سمت معاون وزیر و رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) منصوب شد.[۱۲] غریب پور پیش از این، مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری توسعه ملی بود و افتتاح کارخانه ۵ میلیون تنی کنسانتره و گندله سازی شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی در سنگان و بهره‌برداری پیش از موعد آن را در کارنامه خود دارد.[۱۳]

وی همچنین عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند اراک، نائب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو)، عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت توسعه کشت و صنعت ملی و عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت صنایع گلستان و نیز فرمانداری یاسوج را در کارنامه اجرایی خود دارد.

سرمایه‌گذاری وزارت صمت در استارت‌آپ‌های معدنی[ویرایش]

ایمیدرو در دوران مدیریت غریبپور برنامه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش بنیان و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های معدنی را آغاز کرد. خداداد غریبپور در دومین سال معاونت خود در وزارت صمت اعلام کرد اگر نیاز معدنکاران با ظرفیت‌های دانش بنیان‌ها قابل حل باشد، ما از طریق صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی اقدامات حمایتی لازم را نسبت به پروژه یا شرکت دانش بنیان خواهیم داشت و همچنین پوشش ریسک سرمایه‌گذاری شرکت‌های معدن و صنایع معدنی در همکاری با استارت آپ‌ها توسط ایمیدرو انجام می‌شود تا همکاری دو طرف را تضمین کند.[۱۴]

سوابق کاری[ویرایش]

  • مدیرعامل هلدینگ خوارزمی وابسته به بانک صادرات
  • مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری سپهر بانک صادرات
  • رئیس هیئت عامل ایمیدرو و معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت
  • مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی
  • مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند اراک
  • مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو)
  • مدیرعامل شرکت توسعه کشت و صنعت ملی
  • فرماندار شهرستان بویراحمد (یاسوج)

برکناری مدیران متهم به فساد در زیرمجموعه ایمیدرو[ویرایش]

در تابستان ۱۳۹۸ صبا آذرپیک، با انتشار اسنادی وزیر صمت را متهم کرد که برای جلب رای اعتماد به موید حسینی صدر، نماینده سابق خوی سیدشریف حسینی و منصوری بیدکانی امتیاز داده‌است. او در اینستاگرام خود نوشت وزیر صنعت، برخلاف قوانین، موید حسینی صدر را بدون داشتن سابقه مرتبط، بدون تحصیلات مرتبط و عدم آشنایی به زبان آلمانی به عنوان مدیرعامل هلدینگ ثروتمند فولادی ایران در آلمان آسکوتک انتخاب می‌کند.[۱۵][۱۶]آسکوتک از زیرمجموعه‌های ایمیدرو است و مطابق اسناد منتشر شده مؤید حسینی صدر به جعل مدارک برای دریافت اقامت آلمان متهم شده‌است.[۱۷] پس از این، فایل شنود یکی از جلسات کاری مدیرعامل آسکوتک در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن به صراحت گفته می‌شود سفارش شده‌ها چطور با سفارش رحمانی وزیر صمت به دفتر آسکوتک در آلمان تحمیل می‌شوند تا حقوقهای بالای یورویی بگیرند.[۱۸]

این اتفاق، انتقادهایی را به رضا رحمانی وزیر صنعت و معدن بابت دخالت در عزل و نصب‌های سیاسی به‌جای نیروهای متخصص در سازمان‌های تابعهٔ آن وزارتخانه ایجاد کرد.[۱۹] بالا گرفتن انتقادات از وزارت صمت و اتهام تخلف جعل مدرک باعث برکناری این مدیر شد و در آذرماه ۹۸ طی نامه‌ای از سوی خداداد غریب پور رئیس هیئت عامل ایمیدرو، جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، به عنوان سرپرست شرکت آسکوتک آلمان معرفی شد.[۲۰]پیش از این هم در برنامه پایش که از شبکه یک صدا و سیما پخش می‌شود از به‌کارگیری نزدیکان معاون وزیر صمت در شرکت سیمان یاسوج از زیرمجموعه‌های شستا وابسته به وزارت کار و رفاه اجتماعی انتقاد شده‌است.[۲۱][۲۲][۲۳] غریبپور بعد از برکناری مدیر شرکتی که متهم به فساد مالی بود در گفتگوی رادیویی از راه‌اندازی کمیته سلامت اداری خبر داد و اعلام کرد در کمیته سلامت اداری تمام جریانات سازمان مورد بازبینی و بازنگری قرار می‌گیرد و با همه عوامل فسادگونه و رویه‌های نادرست برخورد می‌شود.[۲۴]

منتفی شدن ورود ایمیدرو به بورس[ویرایش]

علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی‌سازی از آماده‌سازی طرحی براساس تصمیم دولت برای واگذاری سهام ایمیدرو در بورس خبر داد و اعلام کرد که اجرای طرح نیاز به تصویب هیئت وزیران دارد که احتمال دارد تا شهریورماه این سهام عرضه می‌شود.[۲۵] رئیس سابق سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران، ورود ایمیدرو به بورس را اقدامی عجولانه و غیر کارشناسی دانست و خواستار مخالفت دولت با عرضه سهام ایمیدرو شد.[۲۶] مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو نیز اردیبهشت ماه اعلام کرد واگذاری ایمیدرو از دستور کار دولت خارج شده‌است[۲۷] در فروردین ۱۳۹۹ غریب‌پور تنها به تأمین مالی جزئی پروژه‌ها اشاره کرد و از بررسی پیشنهادهای تأمین مالی از طریق بورس برای یکی از طرح‌های بزرگ ایمیدرو خبر داد و اعلام کرد مقرر شده برای طرح‌های زنجیره فولاد که در اختیار شرکت ملی فولاد است، پیشنهاد تأمین مالی از بورس به شرکت ملی فولاد ارایه شود.[۲۸][۲۹]

منابع[ویرایش]

  1. «رئیس هیئت عامل ایمیدرو و معاون وزیر». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ دسامبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۹ دسامبر ۲۰۱۸.
  2. رئیس هیئت عامل ایمیدرو منصوب شد
  3. «مراسم معارفه مدیرعامل جدید شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی برگزار شد». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ نوامبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۸.
  4. همه فرمانداران بویراحمد[پیوند مرده]
  5. غریب پور مدیرعامل پتروشیمی شازند شد
  6. خادمی استاندار کهگیلویه و بویر احمد شد
  7. «خبرگزاری فارس - گزینه‌های مطرح برای سکانداری وزارت صنعت». خبرگزاری فارس. ۲۰۲۰-۰۵-۲۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۰۵.
  8. «کاندیدای یک وزارتخانه». روزنامه جهان صنعت. ۲۰۲۰-۰۵-۲۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۰۵.
  9. www.alef.ir https://www.alef.ir/news/3990522178.html. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۰۵. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  10. «۲ گزینه جدید وزارت صمت که می‌توانند از مجلس رای اعتماد بگیرند». خبرگزاری ایلنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۰۵.
  11. «گزینه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت کیست؟ - اخبار صنعت و تجارت - اخبار اقتصادی تسنیم - Tasnim». خبرگزاری تسنیم - Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۰۵.
  12. «4 حکم جدید وزیر صنعت؛ غریب‌پور مدیرعامل ایمیدرو شد- اخبار اقتصادی - اخبار تسنیم - Tasnim». خبرگزاری تسنیم - Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۰۱.
  13. www.mizanonline.com https://www.mizanonline.com/fa/news/475821/مدیرعامل-گروه-سرمایه-گذاری-توسعه-ملی-رئیس-هیئت-عامل-ایمیدرو-شد. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۰۱. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  14. «ایمیدرو، ریسک سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در همکاری با استارت آپ‌ها را پوشش می‌دهد | اقتصاد آنلاین». www.eghtesadonline.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۳۱.
  15. طغیان تخلف در وزارت صمت
  16. «ابهام در حقوق 80 میلیونی رئیس یک شرکت معدنی/مدیری که پس از 7 ماه ویزای کار ندارد». farsnews.ir. خبرگزاری فارس. ۱ شهریور ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۲۳ آذر ۱۳۹۸.
  17. «نماینده سابق مجلس با جعل مدارک اقامت آلمان گرفته‌است؟». dw.com. بخش فارسی دویچه وله. ۲۲ خرداد ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۲۳ آذر ۱۳۹۸.
  18. «افشای فایل صوتی منتسب به مدیران وزارت صمت». khattesevome.com. خط سوم. ۲۲ آبان ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۲۳ آذر ۱۳۹۸.[پیوند مرده]
  19. «فشار به ایمیدرو برای استفاده از نیروهای غیرتخصصی در آسکوتک». madannameh.ir. معدن‌نامه. ۲۷ شهریور ۱۳۹۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ نوامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۳ آذر ۱۳۹۸.
  20. «اسماعیلی به معاونت امور معدنی می‌رود/ حکم سرپرستی سرقینی برای "آسکوتک" صادر شد». اقتصاد آنلاین. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۰۵.
  21. «کوچ دسته جمعی مدیران سایپا به شستا/ ژن‌های خوب زیر مجموعه وزارت کار را بشناسیم/ انتصاب خواهران همکاران به عنوان عضو هیئت مدیره +جدول». مشرق نیوز.
  22. bultannews.com، بولتن نیوز |. «از شرکت ملی فولاد تا قلب صنعت کشور مورد تهدید غریب پورها». fa. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ دسامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۴ فوریه ۲۰۲۰.
  23. «۱۰۰ نفر با مدرک غیرمرتبط در شستا/ از تعارض منافع تا ژن‌های خوب در شرکت‌های زیر مجموعه وزارت کار را بشناسیم». www.alef.ir.
  24. «گفتگوی رادیویی رئیس هیئت عامل ایمیدرو با رادیو گفتگو بمناسبت هفته دولت -». دنیای معدن. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۳۱.
  25. «از فروردین تا اردیبشت بر ایمیدرو چه گذشت؟». بورس امروز - پایگاه خبری بورس و بازار سرمایه. ۲۰۲۰-۰۶-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۳۱.
  26. «کرباسیان: ورود ایمیدرو به بورس اقدامی عجولانه و غیر کارشناسی است- اخبار اقتصادی - اخبار تسنیم - Tasnim». خبرگزاری تسنیم - Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۰۵.
  27. «عرضه ایمیدرو در بورس منتفی است/ واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه به جای واگذاری کل سازمان». با اقتصاد. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ اوت ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۳۱.
  28. «غریب پور: برنامه تأمین نقدینگی از بورس برای طرح‌های توسعه ای تهیه"بسته تامین مالی" از بورس برای». imidro.gov.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۰۱.
  29. 2048 (۲۰۲۰-۰۴-۱۷). «پذیرش ایمیدرو در بورس تا اواسط اردیبهشت ماه». ایرنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۰۱.